Proč je potřeba letět k Venuši
Let k Venuši vlastně není náročnější než let k Marsu. Dokonce i co se týká spojení s misemi u Venuše, čekají tu na vědce a techniky podobné potíže jako u marsovských misí. Planety obíhají kolem Slunce na různě vzdálených drahách a různými rychlostmi. Vzdálenější planety jsou pomalejší a bližší rychlejší. Proto oběhnou Slunce za různě dlouhou dobu. V praxi to pak znamená, že se občas planeta z pohledu Země “schová” za Slunce a s příslušnou misí se nedá komunikovat.
To mimochodem znamená,... že pokud vezmeme v úvahu průměrné vzdálenosti v průběhu roku, je naší nejbližší planetou ta, do které byste to nejspíš nikdy neřekli. Ale o tom až v dalším blogu… |
K navedení na příletovou dráhu sondy není potřeba více energie než pro Mars. Délka letu na Venuši je srovnatelná s letem na Mars. Proč tedy lidstvo Venuši opomíjí?
Motivace
Na Venuši nejspíše není život v takové podobě, jak ho známe na Zemi. Mise na tuto blízkou planetu by měla být tedy motivována něčím jiným než hledáním života. Nejlepší motivací bude nejspíše - pozemské klima.
Je to právě Venuše se svou atmosférou, skládající se převážně z CO2, co vedlo některé odborníky k tezi, že se působením vyššího podílu CO2 naše atmosféra bude oteplovat. Má to ale jeden háček. Na lokální a celkovou teplotu zemského povrchu mají vliv nejen koncentrace CO2 a energie, kterou dostáváme ze Slunce ale také bioaktivita živé hmoty (rostliny, mořské mikroorganismy) a aktivita vody (moře a oceány, mraky). Jistě je tu ještě tisíc jiných faktorů, které ovšem jednoduchá vize o enormním vlivu stopového prvku CO2 … všechny ignoruje.
Ať už člověk významnější roli CO2 pro naše klima odmítá nebo vyznává - jedno je jisté: je velice důležité zjistit, jak probíhal minulý vývoj planety, díky které CO2-teorie vznikla.
Proč se Venuše vyvinula tak odlišně od Země?
Kdy dosáhla atmosféra Venuše svého současného stavu s vysokým tlakem a teplotami?
Existovaly na Venuši kdysi oceány a kontinenty?
Jak moc jsou si Země a Venuše podobné svou evoluční historií?
Proč Venuše nemá magnetické pole - i když je podobně velká jako Země a měla by mít i podobné složení?
Mise s přistáním na Venuši
Přistání na planetě s tak hustou atmosférou, jakou má Venuše, je samo o sobě jednodušší než na Marsu. Tam potřebují sondy ablativní štíty, které shoří třením o atmosféru a zpomalí sondu z cestovní na přistávací rychlost. Poté musí dále zpomalovat pomocí padáků a nakonec ještě použít přistávací motory.
Díky husté atmosféře na Venuši odpadá použití motorů. I bez nich přistane sonda podobnou rychlostí, s jakou přistávají na Zemi kapsle z ISS. Vzhledem k jednoduššímu přistání tu také zatím žádná z misí nehavarovala. To se o Marsu říci nedá. Připomeňme si evropský přistávací modul Schiaparelli, Mars 6, Beagle 2 nebo třeba sondu Mars Polar Lander.
Sondy Veněra přistály rychlostí zhruba 30 km/h. To znamená, že jim poslední kilometr sestupu měl trvat přibližně 2 minuty. Za dvě minuty se toho dá vyfotografovat dost na to, abychom si mohli (navzdory špatné viditelnosti, která tu s největší pravděpodobností panuje) udělat dobrý obrázek o stavu povrchu planety.
Od podobných fotografií samozřejmě nemůžeme očekávat, že budou stejně detailní jako při pořizování fotografií na Zemi. Ve výšce 1 km je horizont vzdálen přes 100 km. Dobrá viditelnost bude ale jen na kilometr. Proto také nejspíš nemá cenu fotografovat povrch z větší výšky (viz úvahy v minulém blogu).
Bylo by jistě zajímavé, kdyby se podařilo na povrch Venuše umístit malý jednoduchý seismograf. Podobné zařízení donedávna pracovalo na Marsu a získalo cenné poznatky o struktuře nitra Rudé planety. Ještě lepší by bylo, kdyby se na povrch Venuše sneslo hned několik jednoduchých sond, které by zkoumaly seismické pohyby synchronizovaně.
Ještě dříve, než dojde k podobným misím, by ale na orbitální dráze Venuše musela pracovat sonda, která bude schopna dlouhodobě přenášet signály z možných přistávacích modulů na Zemi. To by neměl být žádný složitý problém - vždyť podobná sonda už kolem Venuše kroužila.
K výsadku malých a nepříliš komplikovaných landerů by mohlo docházet dokonce velice často - a jaksi mimochodem. Venuše je totiž jednou z planet, kterou využívají sondy, které míří do vzdálených částí Slunečního systému, k tzv. swing by manévrům. Při nich se díky gravitaci planety urychlí sonda při blízkém průletu na vyšší cestovní rychlost. Ve chvíli, kdy se k Venuši přibližuje, by mohla taková sonda vypustit malý lander, který pak samostatně přistane na planetárním povrchu a bude tu nějakou dobu zkoumat seismické pohyby nebo dokonce minerální složení hornin.
Na orbitální sondě by mohl být také umístěn infračervený spektrometr a magnetometr, který by zkoumal magnetické pole planety. Radar s vysokým rozlišením by mohl znovu kartografovat povrch planety - tentokrát už velice přesně.
Levitující mise
Přistávací sonda by mohla nést na palubě také malý balón, který bude po vypuštění levitovat v atmosféře Venuše. Nachází se tu oblast, ve které je teplota a tlak srovnatelný s hodnotami na Zemi. Ve výšce kolem 50 km dosahuje teplota přibližně 60 °C. Balóny, které se dokážou vznášet v pozemských podmínkách, by tu unesly dokonce více nákladu než na Zemi, atmosféra Venuše se totiž skládá převážně z CO2, který je těžší než vzduch. Vztlak takového balónu je na Venuši v této výšce přibližně dvakrát větší než na naší planetě při povrchu.
Pokud by byl povrch zařízení chráněn proti změnám teploty a UV záření, mohly by takové levitující mise fungovat delší dobu - a zkoumat jevy v atmosféře Venuše.
Pilotovaná mise
Mise s účastí živých lidí by byla největším problémem. Nejen kvůli celkově nezdravým podmínkám na povrchu planety. Na povrchu Venuše se totiž dobře přistává - ale o to hůře se odtud vzlétá.
Důvodem je konstrukce našich spalovacích motorů. Pokud je vnější tlak stejně vysoký jako tlak ve spalovací komoře motoru - pak raketový pohon logicky přestane fungovat.
Dnes existují sice také motory s tlakem ve spalovací komoře výrazně vyšším než 92 barů, které panují na povrchu Venuše. Zatím ale není možné udržet jejich palivo v kapalném stavu při teplotách, kterým by bylo vystaveno na povrchu planety.
Vzlet z povrchu Venuše by se tedy musel konat díky jadernému pohonu.
Jednodušší by bylo samozřejmě zanechat přistávání a koncentrovat se na mise, které budou zůstávat v atmosféře planety. Je ovšem otázkou, nakolik je potřeba při průzkumech atmosféry riskovat lidské životy - a jestli stejnou práci neodvedou automatické sondy lépe než lidé. Automaty nepotřebují kyslíkovou atmosféru ani zásoby jídla a pití. Kromě toho pracují nepřetržitě ve dne i v noci. Ale to už je něco, co rozhodnou šéfové misí, které proběhnou v (doufejme) nedaleké budoucnosti.
Příště: Nejbližší planeta - uhodnete, která to je?
Dana Tenzler
Co způsobuje barvu minerálů (4) - klamání tělem a přibarvování reality
Poslední část malého blogového seriálu o tom, proč jsou vlastně horniny barevné a proč je zbarvení minerálů podobné chování třídy plné dětí.
Dana Tenzler
Co způsobuje barvu minerálů (3) - co nutí děti zlobit?
Když rozebereme případ dětí z úplně zlobivé třídy (idiochromatismus - název si můžete zapamatovat podle toho, že se z takových dětí člověk musí zbláznit), zjistíme, že mají ke zlobení (a minerály k zabarvení) jen několik důvodů.
Dana Tenzler
Co způsobuje barvu minerálů (2) - proč jsou vlastně děti zlobivé?
V tomto díle blogového seriálu o barvě minerálů se dozvíte, kdo nebo co způsobuje tzv. alochromatismus, idiochromatismus a pseudochromatismus. (délka blogu 4 min.)
Dana Tenzler
Co způsobuje barvu minerálů a hornin? (1)
Zamysleli jste se někdy nad tím, odkud berou minerály a horniny svou barvu? Vysvětlení barvy minerálů se dá překvapivě vysvětlit dynamikou žáků ve školní třídě. (délka blogu 4 min.)
Dana Tenzler
Proč nevidíme cizí civilizace - vysvětlení geologa (2)
Ze svých zkušeností s vývojem života na Zemi odhadujeme možnosti vývoje na cizích planetách. Jednotlivé specifikace planet z pohledu geologa. Kde se může život vyvíjet nejrychleji? (délka blogu 4 min.)
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...
Obrat. Neučte už sporné teorie o 72 pohlavích, instruuje britská vláda školy
Britská vláda představila nové pokyny pro sexuální výchovu. Vyzývá v nich školy, aby přestaly učit...
Armáda pošle miliardy „do luftu“. Kbely dostanou novou věž a dopravní letadla
Armádní letectvo získá o téměř devatenáct miliard korun víc pro následující čtyři roky, než bylo...
- Počet článků 976
- Celková karma 19,37
- Průměrná čtenost 1320x