Olejomalba - váš kreativní koníček - kapitola 6 - pigmenty
Dřív, než začnu popisovat samotnou práci s barvou, chtěla bych věnovat pár slov teorii, vysvětlující její vlastnosti.
Pigmenty
Pigmenty jsou jemně mleté nebo rozpustné přísady, kterými získává olejová barva svoje základní, pro malbu důležité vlastnosti - barevný ton, barevnou intenzitu, odolnost proti blednutí a stupeň transparentnosti, případně krycí schopnost.
Levnější barvy obsahují více plniv a méně pigmentu, případně levnější druhy pigmentů.
K výrobě moderních olejových barev nejsou používány vyloženě jedovaté pigmenty, přesto je radno zacházet s tímto materiálem opatrně, může obsahovat těžké kovy, které jsou zdraví škodlivé.
Barevná škála
Malířské pokusy jsou známy už z doby kamenné a připomínají je barevné malby na zdích a stropech jeskyní (například Lascaux nebo Altamira). Barevné provedení bylo omezené tehdejšími možnostmi. Starověcí malíři měli k dispozici většinou jen černou barvu (saze), bílou barvu (křídu, jejíž nános se většinou nedochoval, protože její částečky nejsou tak jemné, zůstávaly pouze na povrchu skalního podkladu a časem opadaly, zatímco ostatní barevné pigmenty díky své jemnosti pronikly hlouběji do kamene a spojily se s ním) a různé druhy rumělky, specifického druhu hlíny, bohaté na železo.
Středověcí umělci se pak snažili tuto minimalistickou barevnou škálu obohatit o další tóny. Použití našla olověná běloba, různé přírodní barvy i na jemno mletý lapis lazuli.
Rozvoj chemického průmyslu v 19. století pozitivně ovlivnil i barevnou škálu malířských pigmentů. Většina dnešních barev využívá pigmenty organického charakteru, které byly objeveny až v průběhu 19. a 20. století.
Barevná stálost
Naprostá většina dnes používaných průmyslově vyrobených olejových barev vykazuje vysokou odolnost k vyblednutí. Oproti tomu pigmenty, získané podomácku (například z rostlin), jsou oproti nim méně stálé a mohou blednout stejně, jako to pozorujeme u některých pigmentů na obrazech z minulých století.
Míra transparentnosti nebo stupeň krytí
Vliv na to, jestli bude barva, zhotovená z daného pigmentu, průhledná nebo bude spíše dobře krýt, má jednak charakter daného pigmentu, ale i jeho zpracování.
Rozměr pigmentových částic ovlivňuje jejich interakci se světlem, vnikajícím do vrstvy barvy. Rozměrově nepatrné částice pigmentu nejsou schopny odrážet dopadající světlo, takže barva působí průhledně. Hrubší zrnka pigmentu ho naopak dobře reflektují a způsobují vyšší krycí schopnost olejové barvy.
Nejčastěji vykazují transparentní vlastnosti barvy s organickými pigmenty koloidního charakteru. Příkladem takového pigmentu je ohnivá zelená nebo berlínská modř. Oba tyto organické pigmenty jsou lehce syntetizovatelné, což se odráží i v jejich ceně. Všeobecně levnější barvy, obsahující větší množství tzv. plniv (k barvě přidaných nebarevných minerálů) svou transparentnost lehce ztrácejí.
Běžně neprůhledné až krycí pigmenty se mohou díky dalšímu zpracování (namletí pigmentového zrna do velikosti několika set nm) změnit v transparentní. Poznáte je podle jejich ceny - je daleko vyšší, než cena původní, krycí varianty.
Transparentnost nebo naopak krycí schopnost zvolené barvy je důležitá pro způsob, kterým s ní budete pracovat. Oba druhy barev hrají v olejomalbě důležitou roli - a umožňují odlišné speciální efekty.
Krycí pigmenty využijete například v malbě alla prima ("v jednom kuse") nebo wet-in-wet ("mokré v mokrém") kdy pokrýváte plátno jednou souvislou vrstvou olejové barvy, kterou obraz zároveň zakončíte.
Transparentní pigmenty jsou vhodné k lazurování, kdy jeden z nich, nebo jejich kombinace pokrývá předem nanesenou a vyschlou neprůhlednou podmalbu v tenkých, navzájem nesmíšených vrstvách.
Následující malý test vás seznámí s konkrétními vlastnostmi vaší olejové barvy.
TIP:
Použijte menší plátno. Naneste na něj pruhy akrylových barev v různých barevných tónech. Nechte vše dobře zaschnout a následně nanášejte křížem vámi zvolené olejové barvy. Výsledkem bude geometrický obrazec, ze kterého můžete odečíst, nakolik vaše olejové barvy zakryjí spodní, akrylový nátěr.
Pokud jste vlastníky no-name setů pro začátečníky, nejspíš zjistíte, že většina vašich barev trochu kryje a zároveň nechavá trochu prosvítat podklad. To nemusí bezpodmínečně znamenat, že by byly nekvalitní. Důvodem tohoto jevu je použití moderních, levnějších, organických pigmentů.
Nejzřetelněji budete tento jev pravděpodobně pozorovat u žlutých barevných odstínů. Kvalitní krycí žlutá barva obsahuje dražší (neorganické) kadmiové pigmenty, zatímco v kvalitní transparentní žluté barvě najdete drahý, speciálně vyvinutý, organický pigment. Běžné studijní žlutě obsahují organický pigment z řady "Hansa", který se dobře syntetizuje, je tedy levný, zato nevykazuje znatelnou tendenci krýt ani nemá sklony k transparenci.
Nezávisle na stupni jejich transparentnosti jsou dražší (tzv. "profesionální") provedení barev často intenzivnější, jasnější a působí "zářivěji" než studijní barvy, nebo barvy z levných neznačkových kolekcí. Tento jev se vysvětluje použitím menšího množství plniva, než je tomu u levnější barvy.
pokračování příště
Příště: si budeme zase povídat o něčem praktickém - o konkrétní olejové barvě v tubách
Další díly seriálu:
Malujeme jablko - skicování a příprava
Dana Tenzler
Alkohol v jídle - kolik se ho vypaří během vaření?
Odpařuje se alkohol, který se přidává do jídla, během vaření natolik, aby byl výsledný pokrm vhodný pro děti? O alkoholu v potravinách. (délka blogu 4 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (8) - průmyslová modrá
Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví potraviny? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (7) - přírodní modrá
Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví potraviny? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (6) - průmyslová zelená
Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví potraviny? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (5) - přírodní zelená
Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (4) - průmyslová červená
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.
Dana Tenzler
Čokoládoví velikonoční zajíčci
Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, odkud se vlastně vzali velikonoční zajíčci a vajíčka z čokolády, kterých jsou před velikonocemi plné obchody? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
První lidé, kteří přišli do Evropy - nové datování hornin
Nedávno proběhla médii zpráva o tom, že lidstvo začalo osídlovat Evropu z východu kontinentu. Jak ale vědci určili stáří vzorků? Na datování pomocí radioaktivních izotopů uhlíku totiž byly moc staré. (délka blogu 5 min.)
Dana Tenzler
Umělé zatmění Slunce
ESA se chystá vytvořit (s pomocí dvou satelitů) první umělé zatmění Slunce. Nový převratný experiment na oběžné dráze Země. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Budoucnost života na Zemi (4) - vliv Měsíce
Poslední díl malého seriálu o budoucnosti života na Zemi. Může naši planetu zachránit vliv Měsíce? Shrnutí a statistika počítačových simulací. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Budoucnost života na Zemi (3) Záchrana díky cizí hvězdě?
Planeta Země se nyní nachází v obyvatelné zóně Slunce. Taková zóna existuje kolem každé hvězdy. Planeta se v ní ale nemusí udržet věčně. (délka blogu 5 min.)
Dana Tenzler
Budoucnost života na Zemi (2) Klima na budoucím superkontinentu
Jak se vyrovnají savci se změnami klimatu na budoucím superkontinentu Pangea Ultima? Už dnes známe jejich budoucí strategii. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Budoucnost života na Zemi (1)
To, že se naše planeta nachází v obyvatelné části Sluneční soustavy, považujeme za samozřejmé. Samozřejmé to ale není. V budoucnosti proběhnou změny, které život na Zemi vyhubí. Seriál blogů o budoucím vývoji Země. (délka 4 min.)
Dana Tenzler
?Podaří se další přistání na Měsíci? Intuitive Machines
Dalším účastníkem nového závodu o Měsíc je americká soukromá firma Intuitive Machines. Její sonda se dnes bude pokoušet o měkké přistání na Měsíci. (délka blogu 2 min.)
Dana Tenzler
Objev první temné galaxie
Vědci nedávno zveřejnili objev zvláštní galaxie. Pozorovali ji v rádiové oblasti elektromagnetického spektra. Přitom si všimli, že v ní nejspíš ... úplně chybí hvězdy. (délka blogu 2 min.)
Dana Tenzler
Vulkány na Jupiterovu měsíci Io
NASA zveřejnila nové snímky nejbližšího Jupiterova měsíce - Io. Zachytila je vesmírná sonda Juno, která se už nejspíš blíží ke konci své aktivní činnosti. (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Satelit CUTE a jeho průzkum „horkých Jupiterů“
Maličký satelit s velikostí krabice od bot (třídy cube 6U, tedy 6x10x10x10 cm) se věnuje zajímavému průzkumu. Doplňuje naše znalosti o zvláštním typu exoplanet, který se nevyskytuje ve Sluneční soustavě. (délka blogu 3 min
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 968
- Celková karma 19,30
- Průměrná čtenost 1331x