Olejomalba - 10 - Malujeme jablko (příprava a skicování)
Od realismu k abstrakci, od složitého k jednoduchému
Stejně jako ostatním řemeslným odvětvím, nevyhnul se vývoj v průběhu staletí ani malířství. Původně používané dřevěné desky vystřídalo plátno. Z malby žloutkovou temperou se v průběhu středověku vyvinula olejomalba, kterou s malými obměnami používáme dodnes. Zatímco v ranném středověku sloužila malba skoro výhradně náboženským účelům, rozšířil se repertoár během renesance i na světské motivy, portréty osob. Tehdejší malíři uplatnili především metody realistického zobrazení svých motivů.
Malíř byl v období středověku a renesance hlavně řemeslníkem, který pracoval výhradně na základě zakázek. V mistrovských dílnách se učni učili pracovat s pigmenty, vyrábět barvu a štětce a připravovat plátno nebo podkladovou desku. Zpracovávali také jednodušší části mistrových obrazů. Teprve daleko později se z malíře stal umělec, který sám vybíral svoje motivy a zpracovával je podle svého vkusu, pro radost sobě i publiku.
Významnou proměnu malířství zavinil mimo jiné poměrně nedávný objev fotografie. Malba dostala vážného konkurenta, který se stal bezkonkurenčně levnou a rychlou variantou ke zobrazování vybraných motivů, jakými jsou například portrtéty. Malíři byli nuceni postupně tuto pozici vyklidit a zároveň se snažili od fotografie odlišit rozdílným zpracováním zobrazovaných motivů. Z realismu se stal okrajový umělecký směr, který musel ustoupit novému druhu umění, založenému na odlišném zpracování temat, elegantních technikách a originalitě.
Myslím si, že by realismus přesto neměl být zatracován - především ne těmi, kdo se malbě teprve učí.
Malíř, který zvládne zobrazit realitu tak, že se na plátně realitě přiblíží na dosah, ten, kdo dosáhne až na samý limit toho, co se dá barvou zobrazit, se následně může kvalifikovaně oddat abstrakci vypouštěním jednotlivých prvků, úpravě technik a kreativitě. Realismus totiž vyžaduje zvládnutí mnoha technik malby, vyžaduje znalosti perspektivy i osvětlení motivů, znalosti míchání barev apod., které pak mohou tvořit základ další umělecké tvorby malíře.
Do dalších kapitol budu proto často zařazovat ukázky efektů a triků, využívaných v realismu.
Začneme "trikem č. 1" - změkčováním dojmu malby. Neznatelné přechody barev nebo přechody stínů v osvětlenou plochu jsou využívány jak v malbě zátiší, tak například při realistickém portrtétování. Motivy často vyžadují rozsáhlou paletu barevných nuancí a jejich následné detailní zpracování. Jednoduchý trik vám ulehčí práci a zkrátí čas, potřebný k malbě jemných přechodů:
Naneste spíše tenkou, stejnoměrnou vrstvu potřebných základních barev motivu - a po krátkém "zatažení" (prvním spojením s plátnem) z těchto odstínů přímo na plátně, lehkými pohyby velice jemného štětce opatrně vytvořte nové barevné tóny přechodu.
Změkčování použijeme v v prvním projektu, kde budeme jednoduše, ale realisticky malovat jablko ležící na stole.
Jako předlohu jsem vybrala fotografii zeleného jablka na zmačkaném ubruse. V levé části vidíte ořez dalšího, červeného jablka, které z obrazu vypustíme a použijeme přitom jedinou výhodu, kterou disponuje malíř ve srovnání s klasickou, analogovou fotografií - zatímco fotoaparát je limitován realitou, malíř si ji může dotvořit podle svých představ. Vypustíme samozřejmě také stín, který vrhá levé jablko a ubrus na jeho místě budeme malovat přibližně stejně, jako jej pozorujeme v jiných částech fotografie.
Příprava:
Pro malbu samotnou budete potřebovat následující barvy: bílou, citronově žlutou, okrovou, ohnivou zelenou a smíchanou živou černou barvu (případně umbru a ultramarin).
K malbě pozadí a jablka budete potřebovat středně velký plochý štětec. K vytváření detailů pak použijete menší kulatou variantu štětce. Obrázek budeme malovat ve stylu realismu. O potřebný efekt změkčení kontur se postará měkký, větší, plochý štětec, osazený kozími chlupy. (Malíři ve středověku pro tento účel používali kus sobolí kožešiny.)
Pokud nikde neseženete štětec tohoto provedení, můžete si vypomoci co nejměkčím štětcem vašeho sortimentu a savějším podkladem, například výměnou plátna za dřevěnou desku, pokrytou šepsem. Při použití tvrdšího štětce totiž bude potřeba, aby vaše barva byla s podkladem daleko více propojena - jinak ji z povrchu (namísto lehkého změkčení a vytvoření přechodů) nejspíše setřete.
Pastelkou tmavší barvy předkreslíme skicu motivu.
Malovat můžete na podklady čtvercového tvaru, například na plátno na rámu s rozměry 20 x 20 cm (můžete zvolit i větší).
Skicování:
Základem dobře provedeného zátiší je správné rozložení předmětů na ploše a jejich vzájemná vazba, tzv. kompozice. Proto ani při úplně jednoduchých motivech nikdy nezačínejte malbu přímo barvou, ale "cvičně" namalujte svoje zátiší na pracovní plochu pastelkami, abyste mohli opravit eventuálně vzniklé chyby v rozložení nebo velikosti předmětů.
Obrázek: plátno 20 x 20 cm a pastelka, kterou bude provedena skica objektu.
Při studiu klasických, ceněných obrazů můžete vypozorovat několik zákonitostí, které zaručují dobrou kompozici a tím i optimální působení obrazu.
Ideálním se ukázal být lichý počet do zátiší zpracovaných předmětů. Ze tří, pěti nebo sedmi různých objektů se dají složit zajímavé motivy, které pak upoutají nejenom svým malířským zpracováním, ale hlavně také zajímavými efekty například při vzájemném překrývání jednotlivých tvarů.
Umístění objektů v zátiší by mělo vytvořit křivku, po které budou putovat oči pozorovatele. Začátek a konec této křivky se optimálně nachází ve stejné oblasti obrazu. Prohlédněte si cvičně nějaké klasické zátiší - s největší pravděpodobností vám padne do oka nejprve nejsvětlejší (nebo nejtmavší) oblast obrazu. U dobře zpracované kompozice budou následovně vaše oči vedeny pomocí výrazných tvarů předmětů křížem krážem po ploše obrazu, aby skončily v blízkosti onoho nejzřetelnějšího bodu kompozice, u kterého svou pouť začaly.
V případě jednoho jediného objektu (zde jablka) se situace značně zjednodušuje. Nejlepší dojem získá pozorovatel obrazu tehdy, když je z daný předmět lehce vychýlen z centrální osy obrazu. Přílišná symetrie působí nudně, přílišná asymetrie rušivě.
Obrázek: pastelkou naskicovaný motiv jablka včetně motivem vrhaného stínu (vpravo).
Obrysy jablka nakreslete jako kruh. Jeho pravidelnost následně narušte malými korekturami. Při bližším prohlédnutí předlohy uvidíte lehké odchylky v pravé horní části jablka - obrys je nepravidelnější a "hranatětší". V levé dolní části se zase obrys zplošťuje.
Pastelkou naneste pozici stínu, který vrhá jablko na podklad (ubrus).
Zakreslete přibližnou pozici lesku na povrchu jablka.
Zaneste pozici stopky i stopku samou a předkreslete si barevné odchylky jablka v místě, odkud stopka vyrůstá.
Nakonec zaneste do této situační kresby ještě pozici stínu na jablku samém.
Pokračování příště
příště: malujeme jablko - pozadí obrazu
Další díly seriálu:
Malujeme jablko - skicování a příprava
Dana Tenzler
Jsou poškrábané teflonové pánve nebezpečné?
Mají se pánve, které mají teflonový povrch, vyhodit poté, co se poškrábaly? A proč se vlastně teflonový povrch tak lehce poškodí? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Bludná planeta - první kandidát na osamělou planetu podobnou Zemi
Astronomové se věnují nejen exoplanetám v cizích planetárních systémech, ale také planetám, které jsou při své pouti vesmírem osamělé. Jak se dá nalézt temná bludná planeta? (délka blogu 4 min.)
Dana Tenzler
Alkohol v jídle - kolik se ho vypaří během vaření?
Odpařuje se alkohol, který se přidává do jídla, během vaření natolik, aby byl výsledný pokrm vhodný pro děti? O alkoholu v potravinách. (délka blogu 4 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (8) - průmyslová modrá
Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví potraviny? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Barvy v kuchyni (7) - přírodní modrá
Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví potraviny? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol
Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...
Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí
Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...
Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20
Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...
Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů
Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 970
- Celková karma 19,64
- Průměrná čtenost 1328x