Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MS

Takže mendělejevium je něco jako paní Colombová. Všichni o něm vědí, ale nikdo ho neviděl. :-)

0 0
možnosti
DT

R^:-) Něco v tom smyslu, ano. Nebo Howardova matka. (TBBT)

Přeju krásný víkend, Milane, mějte se hezky. :-)

1 0
možnosti
DT

Těším se na vaše lehké psaní, Jani, přeju krásný den. R^:-)

0 0
možnosti
Foto

R^Jen takový malý dotaz, není význam všech těch "umělých" prvků spíše vědecký?:-)

0 0
možnosti
WW

Přímo i citelný, např. takové plutonium, které v přírodě prakticky nedohledáte (musí se připravit uměle), není jen nebezpečnou hračkou vojáků, ale může např. pohánět stroje. ;-)

2 0
možnosti
Foto

Něco jsem si kdysi o těchto uměle vytvořených prvcích přečetl a co mě utkvělo v paměti, že nejvzdálenější orbity elektronového obalu podléhají relativistickým jevům, protože na nich se rychlost elektronů začíná přibližovat k rychlosti světla. Možná to už je vyvrácené, nebo jsem si to špatně zapamatoval. Víte o tom něco?

0 0
možnosti
WW

Dosahovaná rychlost může být až 99 procent rychlosti světla (obvykle je to kolem 60. procent) a takový prvek má tímto (nejen tímto) i jisté vlastnosti, např. vysokou hustotu. Nejvzdálenější orbity - to už si musí vzít do parády chemik, protože mě jsou více bližší orbitaly a ty přímo souvisí s oblastí pravděpodobného výskytu elektronu atd. ;-)

1 0
možnosti
MP

Tak dnešní Vaše téma mne trefilo skoro "na komoru". Ve škole jsem chemii dvakrát nemilovala, jen tak z musu, to spíš už fyziku, ale nejvíc matiku, zejména geometrii. Tak jsem si říkala, že to jednou dobrovolně doženu, v důchodu. Letošní zima je, zdá se, ideální. Tak jsem si našla na coursera.org (občas si něco lehčího "střihnu") kurz chemie. Jde mi to pomalu, jsem ve 2/5 kurzu. Začalo se od od atomu, od elektronového obalu, napsat konfigurace atd. Pak se asi dobře vysvětlí principy chemických vazeb. Tak tedy dělám úkoly a skládám testíky. Po přečtení článku si tedy říkám, pokusím se o elektronovou konfig. Mendelevia a pak kouknu třeba do Wikipedie. Nešlo mi to. Tak jsem se pokusila o Thorium, špatně. Californium, špatně, ale svitlo mi, že tyhle prvky jsou vlastně v f-bloku:-(. Ale proč to tak je? To se třeba dozvím dále a protože ty moje "vědomosti" nejsou zažité, musím udělat více všelijakých příkladů.

Zkrátka, Váš blok beru jako znamení, že se mám snažit dál a posunout se za hranice středoškolské chemie, tím splním svůj závazek.

Takže díky za nakopnutí.

1 0
možnosti
MP

Zkrátka, Váš BLOG beru jako znamení,

0 0
možnosti
DT

Děkuju za návštěvu, Jiří, mějte krásný zbytek večera. :-)R^

0 0
možnosti
Foto

R^Zvláštní prvek, Danko. Ne, že se k ničemu nehodí, hodí se k dalším výzkumům a případným objevům:-)

Přeji krásný den.:-)

0 0
možnosti
DT

R^ Člověk nikdy neví, na co to bude dobré. R^ Mějte krásný zbytek dne, ať se daří, Honzo. R^:-)

0 0
možnosti
Foto

J50a42n38a 56M96a80j98o46v44á

26. 1. 2017 12:25

Vůbec teď Vaše blogy, Dano, nejsem schopna číst, jen si je označuji a zakládám, až přejdou divočiny. Tak pak se mnou doba (tak někdy v dubnu) nebude samým "moudřením" k vydržení.

Díky, že mi tvoříte zásobyR^

0 0
možnosti
DT

:-) Děkuju za návštěvu, Jani. Doufám, že divočiny jsou jen příjemného rázu. Všechno nejlepší maličké - no ona už vlastně asi není moc maličká :-) Mějte všichni pospolu krásný den. R^

1 0
možnosti
DP

Dano, díky za další poučný blog, od Vás se na stará kolena vždycky něco nového dozvím. Sice píšete, že se prvek stále ještě nepodařilo "udělat" v kovové podobě, ale předpokládám, že se s dnešní moderní technikou už podařilo získat více než těch původních 17 atomů v toce 1995? Jinak coby pamětník 50-tých let, jsem rád, že tento prvek byl pojmenován po ruském vědeckém velikánovi. V první polovině padesátých let jsme byli doslova "bombardováni" tvrzeními, že všechny vynálezy byly vlatně ruské provenience - pamatuji se, jak ve vesnicích zeměd. oblasti na jihových. Moravě byly plakáty Stalinova oblíbence a šarlatána Trofima Denisoviče Lysenka s textem "následujme poznatky sovětské vědy" no a ta propaganda nakonec byla kontraproduktivní - že tomu lidé nevěřili, dělali si z toho legraci a bohužel neprávem házeli do stejného pytle s těmi ruskými "pavědci" i takové velikány jako byl Mendělejev a Pavlov.

2 0
možnosti
DT

Děkuju moc za milá slova. Jsem hrozně ráda, že se vám líbí.

Ten tehdejší sklon, všechno dobré označovat za ruské, byl legrační. Faktem ale je, že Rusové dosáhli často v minimálních polních podmínkách obrovských věcí. Už jen to, jakým způsobem se vlastně dostali do vesmíru... (na technetu je o tom celý seriál, moc hezký) ...

Mějte moc hezký den, Dane, ať se vám daří. :-)R^

2 0
možnosti
WW

R^ Opět perfektní. Je vůbec s podivem, že se jmenuje Menděl...vium, protože bývávalo dobrým zvykem pojmenovávat po objevitelích, v tomto pŕípadě kdosi z Berkeley (1955). Když hold "mendělejovi", slušelo by se to podložit něčím stabilním.:-)

0 0
možnosti
DT

Možná se to dá vysvětlit tím, že Mendělejev zveřejnil tu myšlenku, že se prvky řadí do určité řady - a oni hledali přesně tam, kde ještě byly v té řadě "díry".

Asi veškeré další prvky budou pojmenovány na počest někoho (ne nečeho), protože zatím nemají žádný průmyslový význam.

Ale kdo ví? Možná jednou, brzo, objeví Iontomotorium, které nás bude vozit ke vzdálenějším planetám nebo dokonce za hranice Sluneční soustavy? To tehdy, když ty další supertěžké prvky budou stabilnější. :-)

Mějte krásný den, Waldo, ať se vám daří. R^ A děkuju za milá slova. :-)

3 0
možnosti
  • Počet článků 970
  • Celková karma 19,69
  • Průměrná čtenost 1328x
Pokud vás blog pobaví nebo se v něm dočtete něco zajímavého - je jeho účel splněn. Přijďte si popovídat do diskuze, často je ještě zajímavější než blog sám, díky milým a znalým návštěvníkům.