Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J94i32r58k48a 78B93r90u50n25n58e15r 4978502749157

R^

0/0
12.7.2017 15:26

D83a94n87a 17T46e92n89z45l54e12r 5530502755473

Děkuju, jsem ráda, že se vám líbilo. :-) Mějte krásný večer, Jirko. R^

0/0
12.7.2017 20:05

J10i72ř88í 90J18i61r33o51u75d40e10k 8956169354614

R^ Ač fotony se chytit asi dají. Třeba na foto grafii. Až ,,akumulatovně". Ovšem zpět už nemohou. A ještě malý dotaz. Jsou složkou slunečního větru i fotony?;-)

0/0
11.7.2017 9:54

D29a92n49a 14T13e48n56z74l70e36r 5370212365693

Ano, myslím že jsou. A to v celkem širokém spektru, řekla bych. :-) Mám pravdu?

Krásný den, Jiří, mějte se moc hezky. R^

+1/0
11.7.2017 9:57

R40u41d11o11l14f 70M55e61n57t73z36l 4152204167966

To je záludná otázka. Není to tak, že by sluneční vítr letěl spolu se slunečními fotony. Ty jsou rychlejší, hned uletí. Na druhou stranu, sluneční vítr je plazma s určitou plazmovou frekvencí, na které je schopna nějaké fotony pohlcovat, ale i generovat. Tyhle fotony do větru patří. Je s nimi třeba počítat, ale jen pro popis vnitřních dějů, protože létají od elektronu k elektronu.

+5/0
11.7.2017 10:16
Foto

W97a83l69d47a 69W23i11n56t44e50r 6857799791489

+R^

+1/0
12.7.2017 1:02
Foto

K85l15á23r75a 76T14ů13m72o83v79á 2643304877918

A teď mě napadlo: Šetři světlo na Vánoce!;-D;-D;-D

+2/0
10.7.2017 21:55

D48a98n42a 91T94e27n95z10l32e10r 5300722425563

R^:-)R^ To je ono. Ono se to nedá uskladnit. Mějte krásný den, Kláro, a ́t se vám daří.

+1/0
11.7.2017 9:56

J41a63r44o56s54l14a23v 32A50n34d40r66ý20s92e70k 6925694649209

Pěkně srozumitelně podáno R^

+2/0
10.7.2017 14:16

D38a72n63a 84T64e91n87z10l86e71r 5310802595183

Děkuju, jsem ráda, že se vám líbilo. Díky i za návštěvu a přeju krásný den, Jaroslave. R^

0/0
11.7.2017 9:54

D13u49š82a59n 91D87o40u60š83a 1645845478898

Děkuji paní Daně za další zajímavé nakouknutí jinam. Mimochodem jsem asi v deseti letech vymyslel fotonový motor do rakety. Pístový kompresor se žárovkou. Fotony se pístem stlačují a přes ventil proudí do trysky. Takové blbiny se mi honily hlavou . A co pak teprve dnes...

+2/0
10.7.2017 11:45

R14u73d58o96l69f 62M62e48n85t47z93l 4792464257416

Možná to není tak hloupý nápad. Při kompresi by se sčítala rychlost pístu s hybností fotonu, takže by se světlo posunovalo ke tvrdším vlnovým délkám. Takový laditelný konvertor frekvence elmag záření.:-)

0/0
10.7.2017 12:41
Foto

W58a46l84d42a 51W66i33n30t49e21r 6207569161889

R^

a pak že EM Drive je pitomost ;-D

+1/0
10.7.2017 13:17

R88u14d92o75l60f 37M26e32n85t82z89l 4552434547516

To mne nenapadloR^

+1/0
10.7.2017 13:27
Foto

W22a96l39d49a 54W22i89n84t48e31r 6587549361729

+R^

To byl samozřejmě vtip. ;-)

0/0
11.7.2017 19:37
Foto

W63a28l94d39a 27W46i35n82t32e39r 6367529541539

:-)Pístem by to nešlo, ale modulováním elektrické složky fotonu by došlo k posílení zmíněné složky a ubrání na magnetické. Takže nějaká komprese fotonu je možná, ale v jiném využití.

0/0
10.7.2017 12:44

R18u81d24o50l10f 43M65e31n63t22z61l 4462754177636

Proč by to nešlo? Foton odražený od dopředně se pohybujícího zrcadla by se měl odrazit s vyšší frekvencí. V čem je zádrhel? Elektrická složka by se Komprimovala určitě a magnetická by ji měla sledovat.

0/0
10.7.2017 13:31
Foto

W36a16l24d35a 47W47i61n41t10e17r 6807879931119

:-) Ta vyšší frekvence (mimo optické spektrum) projde zrcadlem - předpokládám, že se zrcadlo pohybuje relativistickou rychlostí, aby to mohlo mít nějaký efekt, ovšem z pohledu soustavy zrcadla už ten foton energii má před dopadem (Doppler) - proto projde. Ladit se dá jen rezonátorem, tj vhodnou délkou aktivního prostředí ohraničeném zrcátky, v případě mikrovln rozměrem dutinového rezonátoru. Komprese fotonu však možná je, ovšem ne tak, že by se něco lisovalo, ale změřením elektrické složky, aby se zohlednily flukutace a její následné, velmi rychlé modulace, následkem čehož dojde k jejímu zesílení a potlačení magnetické.

+1/0
10.7.2017 14:23

R10u31d18o85l16f 61M18e93n15t10z82l 4642814137546

Tak to si musím nechat projít hlavou. Zatím dík.

0/0
10.7.2017 17:17
Foto

W38a82l80d14a 28W20i77n89t75e47r 6887819751109

Není zač. Kdyby šlo odráźet tvrdé záření, ke stínění by stačila zrcadla, namísto tlusté vrstvy olova nebo betonu. Vychýlení např. tvrdého rentgenového záření není dobře možné ani magnetickým polem atd. Existuje optika, tzv Wolterova pozlacená zrcadla v lamelovém uspořádání (podobá se to fresnelově čočce), které zvládnou koncentrovat do ohniska něco málo z rentgenového záření způsobem odrazu téměř po tangentě. Tyto rentgenové astronomické dalekohledy mají velkou ohniskovou vzdálenost z malého odrazového úhlu (u nových se zkracuje kaskádou zrcadel).

0/0
10.7.2017 23:41

R24u62d95o13l88f 63M14e80n58t80z15l 4632154977386

Vyspal jsem se na to a přečetl znovu. Už vím.

Možná by šlo tvrdé záření odrážet nějakou vrstvou volných elektronů. Nemyslím plazmový oblak, ale opravdu jen vrstvu jednoho náboje. Čím menší hmotnost by nosiče měli, tím vyšší frekvence by zvládly. Těžko by se to konstruovalo.

0/0
11.7.2017 6:28
Foto

W29a84l38d66a 35W10i34n26t15e90r 6567719471379

R^

Něco podobného funguje v detekci jakéhokoliv nepŕímo ionizujícího záŕení, tj že se nechá interagovat a následná emise ionizujících částic se zkoumá v elektrickém poli a to i v případě fotoelektronů, které lze detekovat přímo (fotoelektrický jev). Hold, nemají to ti emzáci jednoduché - absurdní rychlost = grilovačka, před kterou je neuchrání ani startrekovský štít a to i zevnitř, z čehož vyplývá nutnost podnikat rychlé cesty v pořádném asteroidu, k čemuž jsou nutné absurdní motory. ;-D

+1/0
11.7.2017 10:04

R80u86d50o40l14f 38M62e92n81t15z13l 4392744857766

R^

0/0
11.7.2017 10:18

D25a64n15a 96T41e94n41z35l76e77r 5700932765673

Až se jednoho dne zjistí vztah mezi gravitací a ostatními silami, tak třeba na nějakém podobném principu bude fungovat přesun ke hvězdám. :-)R^ Děkuju za vaši chválu, jsem ráda, že se vám blogy líbí. Mějte krásný den, Dušane. R^

0/0
11.7.2017 9:54
Foto

W46a62l62d79a 63W52i89n57t90e66r 6707569421449

+1R^

Vztah je bohužel jen formální - analogický a zatím to nevypadá na sjednocení. Porušit prostor jde čímkoliv - od strhávání interciálních soustav přes megavýbuchy až po účinek silných magnetů či rotujících kroužků, kde je v blízkosti těch dohledána jakási gravitační anomálie, mající svůj termín, jako gravimagnetismus či gravitomagnetismus, elektrogravitace aj., od kterých si slibujeme neexistující antigravitaci apod. K tomu lze přidat relativistické "ztěžknutí" částice z rychlosti a zakřivení - proto si to dobře rozumí v dílčích záležitostech s teorií superstrun a ta s kvantovou mechanikou s našlápnutím do kvantové gravitace atd., ale i přesto všechno, co struny na papíře sjednotily, ucelenou gravitační teorii prostě nemáme. Možná je dobře, že prostor významně nenaruší ani výbuchy supernov nebo černé díry tak, aby cestovaly a je-li gravitace přímým důsledkem expandujícího prostoru, to nám potvrdí až Velké rozervání spolu s vymizením interakcí z ukončení tvorby virtuálních částic. :-) Ale všechno má svůj čas. Zatím jsme u temné hmoty, kterou svět neviděl. ;-D

+1/0
11.7.2017 19:27

D96a62n96a 47T41e43n10z86l27e95r 5600592645313

Možná proto, že chybí ještě pár sil. Tu pátou, o které se nedávno mluvilo, tuším zase zavrhli. R^

0/0
11.7.2017 23:18
Foto

W44a42l72d43a 30W66i15n37t41e44r 6967289401629

+R^Máte pravdu, nějako to ztichlo - možná už je to rok, nebo rok a půl a aniž bych podceňoval Maďary, případná další síla by spadala do stejného charakteru ostatních sil kromě gravitace, takže nic by se nemuselo přepisovat. To by muselo být skutečně něco tak jiného, "neelektrického", jako např. něco, co by drželo hypotetický dřevěný magnet na dřevěné skříni. ;-D Jednou se určitě někdo objeví na správném místě, ve správný čas a dá tomu všemu smysl a my si budeme komentovat, jak to bylo jednoduché.;-)

+1/0
12.7.2017 0:51

D11a35n42a 87T14e83n44z19l17e24r 5610422695823

Neelektrická síla by mohla naznačit něco o temné hmotě. R^

0/0
12.7.2017 20:05
Foto

W65a25l48d30a 52W12i40n93t15e20r 6907209981649

R^ Nic proti temné hmotě - počítal jsem s ní i v době, kdy nebyla mainstreamem, ale irituje mě tzv důkaz galaxií, to omega v rámci celého r, což vůbec není pravda a vysvětlení existují i bez temné hmoty - na to stačí newtonový slupkový teorém a vše sedí včetně toho, proč se ramena kroutí do spirály...mnohokrát už po svém naznačil, ale každopádně, až se najde pořádný způsob detekce, ten už v podstatě řekne, co to je. ;-)

0/0
12.7.2017 22:28

D88a62n27a 73T38e71n55z81l98e42r 5290122295183

Zatím jsem náchylná věřit tomu, že existuje. Je tu struktura vesmíru, pozorovali, jak se zpožďuje za srážejícími se galaxiemi. Fascinuje mě, že by tu mohla být hmota, co nereaguje na záření. Otevírá to teoretickou možnost, že by mohla existovat "hmota", co nereaguje gravitačně. R^

0/0
13.7.2017 7:17
Foto

W98a83l38d45a 32W94i30n27t81e63r 6577569951859

Něco je - proto se tomu říká temná hmota, tak jako existují struktury s předpokladem vzniku díky rezonancím a něco se ověřuje skrze reliktní záření atd., ovšem některé nepřímé důkazy bez detekce jsou typu "bulvár" a sám si vzpomínám, že ještě nedávno, s něčím podobným pŕijít na Quantum Physic, bylo odměněno výmazem a poznánkou, že tento předpoklad nebyl ještě publikován a vzápětí se vynořily 3 druhy temné hmoty. Je velice těžké detekovat hmotným přístrojem jakoby něco nehmotného, to dá rozum - nemá to s čím interagovat mimo gravitačního účinku a není to možné chytit do láhve od okurek, takže fandím všem možným postupům, jak toho docílit - zatím jsme analogicky u hlinikových válců a piezo snímáČů, jak se dělo v minulém století v souvislosti s gravitačními vlnami. :-)

0/0
13.7.2017 11:28

D86a22n 45P12o52s49p14i95s32i51l 3429158926124

Pokud sem tomu dobře rozuměl, tak energie uvolněná při absorpci fotonu je velmi malá. Ale i ta malá energie zřejmě stačí k nastartování a pak udržování (během přísunu fotonů) fotosyntézy. Je štěstí, že ta energie je dostačující pro fotosyntézu, jinak bychom tu s velkou pravděpodobností nebyli.;-)

+1/0
10.7.2017 11:23
Foto

W97a73l91d79a 56W58i94n72t89e87r 6897909641159

K tomu, aby to stačilo, musí se toho účasnit jisté spektrum schopné vyvolat chemické procesy, protože např. svítit na list zeleným světlem by fotosyntézu značně omezilo.

0/0
10.7.2017 12:17

D34a80n51a 42T51e37n98z45l84e72r 5160432315863

Příroda si poradila. R^ Možná existují u jiných planet "rostliny", které umí využívat i méně energetické světlo - úplně přesně si nepamatuju, ale myslím, že jsem kdesi četla, že je tam skutečně nějaké omezení směrem k delším vlnovým délkám. R^ Děkuju za zájem a za návštěvu, mějte krásný den, Dane. :-)R^

0/0
11.7.2017 9:49

J47a35n 92B82a90r33t94o40ň 2314528621939

Jen na okraj - světlo se nechá převést na elektrickou energii:-), kterou lze akumulovat v bateriích a pak si opět pomocí baterie rozsvítit. Zatím s účinností kolem 20%. :-(

+1/0
10.7.2017 10:46

D87a23n30a 64T55e93n53z41l15e43r 5600512495873

R^ Ano, jde to oklikou. Snad se jednou ta oklika podaří trochu zperfektnit. :-) Přeju vám moc hezký den, Jane. R^

0/0
11.7.2017 9:47

M77i27c32h58a38l 28S58e59d86m27í81k 3569685776661

Dík za pěkný článek. Napadlo mne, že na rozdíl od supravodivosti a supratekutosti zřejmě neexistuje stav hmoty s nulovým útlumem fotonů. Jinak by se dalo světlo chytit třeba do takového světlovodu. ;-)

.

Obdobný dotaz jako v článku byl kdysi položen Miroslavu Horníčkovi. Jeho odpověď má i z fyzikálního pohledu svůj půvab:

Kam se poděje tma, když se rozsvítí?

Tma je pořád, ale není v tom světle vidět! ;-D

+1/0
10.7.2017 10:30
Foto

W97a87l68d51a 27W42i68n23t42e19r 6227549181659

R^

Ten "světlovod" by musel být gravitační ;-)

+1/0
10.7.2017 11:11

M81i79c97h38a59l 28S61e79d78m12í73k 3259705896711

Jenže i ve vakuu dochází k interakci fotonů s virtuálními páry částic vakua, i když je mnohem menší než srážky se zbylými částicemi reálně dosažitelného vakua.

0/0
10.7.2017 12:48
Foto

W36a36l45d93a 53W86i60n13t81e70r 6317789381629

R^

To určitě ano, ale i přes to všechno, nejvzdálenější galaxii, tj zhruba 13 miliard ly Hubble vyfotografoval.

0/0
10.7.2017 13:30

M16i21c85h89a45l 54S18e69d11m60í22k 3839275886391

Útlum není významný ani na těchto škálách (včetně reliktního záření), ale mluví se o polarizaci světla, např.

http://vesmir.stoplusjednicka.cz/prvni-znamky-podivnych-kvantovych-vlastnosti-prazdneho-prostoru

0/0
10.7.2017 19:48
Foto

W91a98l80d87a 44W39i44n95t83e27r 6937559521629

jj, třeba dálkové měření intenzity a orientace magnetického pole z nějaké mlhoviny, hvězd a galaxií, včetně naší a to jen z polarizace a jeho míry, promítnuté do velikosti kolmého vektoru magnetického pole atd.

0/0
10.7.2017 21:52

D43a15n40a 10T75e96n41z52l45e41r 5370642255503

Ono to vlastně vyplývá z té fyzikální vlastnosti světla. Fotony jsou výsledek poškádlení elektromagnetického pole - a při teplotách, které se blíží nule, je i kinetická energie všeho tak malá, že to poškádlení bude mizivé a jeho energie k výrobě fotonu nepostačí. Ty fotony, které už existují, se zase mají tendenci dřív nebo později pohltit ve hmotě, pokud nějakou najdou.

Děkuju za návštěvu a milá slova, mějte krásný den, Michale. R^:-)

0/0
11.7.2017 9:45
Foto

J55a58n 97P78r89a12ž31á58k 4468607499330

R^Vypustit proud fotonů do smyčky skleněného vlákna, kde dochází k absolutnímu odrazu. Světlo by tam pak lítalo pořád dokolečka, dokud by se vlákno nepřerušilo, pak by se světlo dostalo ven. Takové světelné perpetum mobile. Ale asi to nejde, i při absolutním odrazu zřejmě dochází k nějakým, byť minimálním tepelným ztrátám:-)

To byl žert, Danko, díky za článek, hezký den:-)

+2/0
10.7.2017 10:25

D24a22n14a 11T11e25n72z73l26e42r 5270382745363

Možná by se to dalo udělat mnohavrstevným vláknem, ale výsledek by byl stejně nakonec nejspíš jen zahřáté vlákno. :-)

Díky za milá slova a za vždy milou návštěvu. :-) Krásný den! Vám i vaší celé rodině. R^

0/0
11.7.2017 9:42

J95i85ř67í 79S22v47o96b90o59d52a 3899397406

Nechci moc rýpat, ale "Pohybují se neustále stejnou rychlostí, která je shodou okolností také nejvyšší rychlost, jakou se může v našem vesmíru šířit informace – rychlostí světla.

Zdroj: http://danatenzler.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=613013

" není přece pravda, rychlost světla se může měnit podle prostředí, ve kterém se pohybuje, v žádném případě neplatí, že se jedná o neustále stejnou rychlost.

0/0
10.7.2017 9:39

M11i16l83a17n 60S19t73e74h82l16í84k 7900139493121

Těch 300 tisíc km/sec platí pro rychlost světla ve vakuu, čemuž vesmírný prostor víceméně vyhovuje.

+1/0
10.7.2017 9:43

J45i53ř57í 82S16v26o84b87o40d18a 3859227366

To ano, ale například ve vodě nebo ve skle je to úplně jiná rychlost, já rozporuji jen to "neustále stejnou rychlostí", nic více.

0/0
10.7.2017 9:47

D37a53n34a 87T62e27n80z24l73e52r 5870962725293

Jak byste formuloval myšlenku - nedají se nakopnout a urychlit, nebo přiškrtit a zpomalit. :-)

0/0
10.7.2017 9:51

M21i78l17a69n 48S71t24e84h74l60í85k 7880379643621

Máte pravdu, zřejmě jde jen o to, co si představujeme pod pojmem šíření světla "v našem vesmíru". Já mám za to, že jde o mezihvězdný prostor, vy do toho zahrnujete i prostředí na vesmírných tělesech.

+1/0
10.7.2017 9:59



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.