Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RM

Smekám před Vaší schopností přednést věci srozumitelně, barvitě a zajímavě.

Skvělý blog!!! Rád v něm čtu a ač jsem přírodními vědami mírně vzdělán, vždy tu najdu nějakou drobnost či přirovnání, které mi způsobí příjemný AHA efekt R^;-D

0 0
možnosti
DT

Děkuju, jste na mě moc hodný, René! :-) Jsem ráda, že se vím líbilo - a kompliment ráda vracím zpátky, vaše blogy jsou prostě jedinečné a naprosto skvělé. R^ Krásný den Vám i Vašim tak nádherně popisovaným milým lidem. R^

0 0
možnosti

Ráda bych poděkovala Daně, Pavlovi a Waldovi za moc potřebnou diskusi. Já nejsem totiž technik ani vědec, a tak možná zřetelněji vidím Vaši argumentaci technickými a historickými okolnostmi. Ale trochu mi u vynálezců (obzvláště z období průmyslové revoluce a ze dneška) chybí ono prvotní etické zamyšlení. Přišel jsem na nový jev, začínám mít představy o tom, kde a jak by mohl být použit a opájí mě to. Natolik, že jen opravdu silný jedinec si v onu báječnou chvíli připustí také představu o tom, co by se stalo, kdyby se účinky využití vynálezu (zatím třeba jen tušené) dostaly do rukou nepovolaných. TAHLE debata je klíčová proto, co se pak děje dál. Vždyť všichni dobře víme (vzdělaní i zcela nevzdělaní), v jakém světě žijeme a co všechno se děje - a jak - kolem nás. Ona ta euforie z objevu je fakt rozkoš, opojná, ale to je možná na ní zrovna nebezpečné. Vy všichni tři máte pravdu, protože s vynálezy to v minulosti určitě bylo na všechny způsoby, jaké uvádíte. Já jsem jen ráda, že jsem vyvolala debatu, která by mohla směřovat k jádru problému, který je možná větší, než vědecké objevy a novinky v technologiích. Dnes už je vlivem průmyslové revoluce opravdu těžké cokoliv zamlčet. Ale to neznamená, že by se vědci stále neměli ptát na etický problém využití toho, na co přišli! A v téhle věci jste mě nepřesvědčili ani jeden. Asi jsem vážně naivní laik. Ale moc mi to v dnešní společnosti chybí. Díky za tuhle debatu Vám všem a doufám, že se třeba aspoň jediný vynálezce, který to náhodou čte, zamyslíl. Anebo aspoň bylo zaseto semínko budoucích otázek. V tom případě jsem spokojená, a nebyla má tvrdohlavost marná. Zdravím Vás všechny! R^R^R^

0 0
možnosti
DT

R^ Napadlo mě, že by to bylo krásné téma na blogy. Nechcete se toho ujmout? Je to jistě téma na hodně blogů - a zajímavé diskuze. R^

0 0
možnosti

Víte co mě Dano fascinuje? A co mě těší? Těší mě přirovnání ke krávě na pastvě. To chápe i můj osmiletý vnuk. A také Vaše příjemně názorné a srozumitelné vysvětlení. Co mě však fascinuje, to je skutečnost, že se popsaly tuny papíru o poznatcích vědy o člověku nebezpečných procesech, ale žalostně málo papíru o vědecké etice. Důkazem je níže uvedená diskuse. Jak jsou všichni nadšení a erudovaní z technické stránky fungování procesu, ale to všechno by bylo ušetřeno, kdyby špičkoví vědci při uvědomění si opravdu zásadních dopadů na člověka, občas zamkli ústa na zlatý klíč. Asi bychom neměli naše technické vymoženosti, co šetří čas a občas lezou na nervy, ale možná bychom citově žili mnohem šťastněji. Nicméně nic z toho není Vaše vina a já Vám s potěšením děkuji za zajímavý blog. Pozdravuji a přeji hezký víkend. Posílám jednu prastarou, nemoderní písničku, která však platí dodnes:http://jdem.cz/bsknt7 - prorocké že? :-):-):-)

0 0
možnosti
WW

R^Dost záleží, jak se s těmi výsledky vědy naloží a to bývá v drtivé většině případů z vůle někoho jiného, než přímo od vědce, který objevil princip a snaží se jej víc zúročit v něčem duchaplném. Nejde vědci zamknout ústa zlatým klíčem, protože by se přerušila cesta k dalším projektům, které navazují a řeší právě to lepší využití s možnými důsledky a nejen z toho, proti kterým je nutno se chránit. A už máte další obor, který se tím zabývá a u doktora na rentgenu Vám odměří takovou dávku, která je bezpečná... Jakési ušetření dopadů na člověka by se ze zamlčení skutečnosti nekonalo.

1 0
možnosti
Foto

Nesmírně Vás obdivuji, miluji a proto teď trochu škádlím.

Další Muskův úspěch:

"Ze svého prvního zkušebního letu ke stanici ISS se vrátila loď Crew Dragon. Spojené státy by tak v brzké době mohly znovu dopravovat astronauty do vesmíru vlastními silami a obejít se bez ruských sojuzů."

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vesmir/crew-dragon-spacex.A190308_135403_tec_vesmir_mla

Co Vy na to?

0 0
možnosti
DT

Já myslím, že to bude skvělé, až se zase USA samy za sebe dostanou na orbitu. Už si nebudou kupovat jízdenky u Rusů, Rusi budou mít zbytečnou kapacitu, které se určitě nebudou chtít zbavit. To znamená, že se budou muset podívat po něčem novém - a to je vždycky pozitivní.

Pokud by se měli tendenci spojit v některých projektech s Čínou (Indové nemají zájem ani o Rusy ani o USA), mohlo by to být velice velice zajímavé.

Čína má mimochodem na Měsíci hned několik roverů. (link si najdete sám).

Co vy na to?

Pokud umíte německy, dám vám link na pana Spiegela. https://www.welt.de/wirtschaft/article189917069/Duestere-Tesla-Prognose-Die-Firma-ist-nicht-mehr-zu-retten.html?wtrid=onsite.onsitesearch

Ten pro změnu poškádlí vás, protože já sama na vás nemám moc čas. :-)

1 0
možnosti
DT

Děkuju a přeju krásný večer. :-)

0 0
možnosti
WW

R^ Velmi zajímavé čtení.

3 0
možnosti
DT

Děkuju. Jsem ráda, že se vám líbilo. R^ Tohle jsou podle mě věci, o kterých strašně málo mluvíme. Lidi se toho pak bojí. To je velká škoda.

U vás myslím Macron něco plácal o tom, že chce jadernou energetiku omezit, ale prakticky na to nemá šanci. Alespoň někdo zůstal rozumný. R^

Mějte moc hezký zbytek večera, Waldo. :-)

1 0
možnosti
Foto

R^Radši bych rychle padla na opravdu silné ozáření, než se po letech potýkat s následky.;-)

1 0
možnosti
DT

Radši bych zůstala zdravá. Já vám nevím, Kláro... ona to fakt není vůbec příjemná smrt. Určitě nic, co by člověk chtěl mít ve dvaceti, jako hodně z těch kluků, co "hasili" v Černobylu.

Mějte moc hezký den a příjemnější myšlenky než tyhle. :-)R^

1 0
možnosti
PV

P26a10v91e50l 55V95é14b77r

7. 3. 2019 11:44

Inu, paní Dano, jak to má méně, než 10^-9 mm, nebo je to větší, než 3 světelné minuty, tak jste tak nějak z principu nepřekonatelná.

Karma příjemně zdravě radioaktivní.

(maně si vzpomínám na romány J. M. Trosky, ve kterých nebylo zdravého prostředí bez radiové emanace, po našem bez radioaktivního záření)

1 0
možnosti
DT

:-) Děkuju za příjemně zdravě radioaktivní karmu. R^ Existuje asi jen málo lidí, co to ocení - a já k nim patřím. :-)

Mějte moc hezký den, Pavle, s velice moderátním zdravým podílem rozumného záření. :-)

0 0
možnosti
Foto

Vrtá mi hlavou proč třeba v Hirošimě nepřestal život a Černobyl je dodnes mrtvé město.

0 0
možnosti
MS

Můj laický názor je, že v Hirošimě zabíjela kromě tlakové vlny hlavně pronikavá radiace, která má na svědomí i pozdější zdravotní problémy obyvatel. Samotného radioaktivního materiálu v té pumě moc nebylo (uvádí se necelý 1 kg uranu 235), takže s případným odmořením nejvíce zasažených míst asi nebyl velký problém. V případě havárie černobylské elektrárny se uvolnilo jak do ovzduší, tak do okolí velké množství radioaktivního materiálu, který se tam rozpadá dodnes. Jeho přítomnost je dodnes patrná i v místech, kudy Evropou putoval zamořený oblak.

1 0
možnosti

Dobrý den, děkuji za propagaci. Pro zájemce bych ještě doporučil svůj první článek zde na blogu, který jsem věnoval právě různým mechanismům oprav poškozené DNA:

https://svadlenka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=544477

2 0
možnosti
DT

R^ Výborně! Ještě že vás tu máme. O těchhle věcech víte neskonale víc, než může řadový chemik nebo i fyzik. Děkuju za odkaz! R^

Uvítám každý další článek na tohle téma, na který si najdete čas. Mějte moc hezký den, Jane, ať se vám daří. :-)

0 0
možnosti
  • Počet článků 968
  • Celková karma 19,24
  • Průměrná čtenost 1331x
Pokud vás blog pobaví nebo se v něm dočtete něco zajímavého - je jeho účel splněn. Přijďte si popovídat do diskuze, často je ještě zajímavější než blog sám, díky milým a znalým návštěvníkům.