Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

J10a40n 30K47a29r52a16s64e97k

28. 3. 2021 21:07

uz dlouho jste nanpsala nic o te ciste atomove energii. Neco se stalo?

0 0
možnosti

Dík za velmi, velmi zajímavý "kout" chemie. Doteď jsem si lebedila s Mendělejevovou tabulkou prvků, a stačila mi k pochopení struktury toho, z čeho se skládá náš svět. Ale tato mapička - pro info sem dávám link na to, jak vypadá v čitelné podobě: https://people.physics.anu.edu.au/~ecs103/chart/, to je pro mě, milovnici grafů, čísílek a tabulek vážně lahůdka. Postupně si jí procházím a i jako laikovi je mi jasné, že musí být dobrodružství pro vědeckou komunitu, když nějaký prvek "vychází" a teprve podle parametrů se musí hledat. Hotová detektivka. Díky Dani - a taky jste mě přiměla, připomenout si chemické značky některých exotických (transurany jsou nejvýš že, pravděpodobně nejméně stabilní). Překvapilo mě, že poslední černý stabilní je titan, a hned vedle něj, vlastně nad ním už olovo, už ne. Přitom nemají příliš rozdílný počet protonů v jádře, ale úplně jiný je asi způsob rozpadu. Tak si tak říkám, jestli jsem to pochopila správně? Zdravím a přeji hezký víkend. R^

0 0
možnosti
DT

Díky za ten link - trošku jsem se nad ním zasnila. :-) Chybí jim tam olovo - tady v tom linku jsou tři stabilní izotopy olova, jsou obarvené růžově.

http://www.periodensystem-online.de/index.php?el=82&id=isotope&sel=

Olovem končí všechny rozpadové řady těch těžkých prvků "nad" ním (uranu a spol.) ̈

Je to opravdu moc zajímavé téma, díky za milou návštěvu i za ten link a přeju překrásný den i víkend, Dani. :-)R^

1 0
možnosti
Foto

R^Už na škole jsem si všimla, že atomy lehkých prvků mají často stejný počet protonů a neutronů, u těžších většinou nějaký ten neutron "přebývá".:-)

1 0
možnosti
DT

R^ Ano, neutrony jsou lepidlo, kterými se ty protony lepí k sobě. Nebýt jich, musely by se chudáci protony navzájem odpuzovat. Je to asi ve skutečnosti ještě mnohem složitější, protože proton není proton ale neutron i proton v rychlém sledu, protože neustále mění svůj status. I proto to funguje, že se vlastně kladný náboj neodpuzuje, protože se mění dost rychle na to, aby se nevědělo, kdo je kdo.

A čím víc lepidla, tím líp, ale jen do určité doby, od určité míry se celý systém taky už necítí dobře a rozpadá se.

Tak jako existují v chemii různé skupiny prvků podle obsazenosti orbitalů elektrony, tak existují také skupiny jader podle obsazenosti neutrony. Podezřívám, že je to dané geometrií a tedy je to vlastnost vesmíru (3D).

Krásný den, Kláro, mějte se moc hezky. :-)R^

2 0
možnosti
Foto

Rád čtu Vaše vždy zajímavé blogyR^

0 0
možnosti
DT

Děkuju jste moc hodný, jsem ráda, že se líbí. Mějte hezký den, Miroslave. :-)

0 0
možnosti
MS

R^ Zajímavý by byla také přesná předpověď vlastností prvků v ostrovu stability, transuranů kolem prvku se 114 protony a 184 neutrony. U něj se doba rozpadu odhaduje kolem 10 minut, experimentální data jsou značně omezená.

https://www.osel.cz/4642-dorazili-jsme-k-brehum-ostrova-stability.html

2 0
možnosti
DT

R^ I na ty se určitě také dostane. Nepsalo se před nějakou dobou, že ta nestabilita by mohla být jen lokální a ještě těžší prvky by zase mohly existovat? Jen jsem se nedívala jak se to vyvíjelo dál. Díky za ten link a krásný den, Michale, mějte se moc hezky. :-)

1 0
možnosti
PV

P82a18v90e57l 24V38é57b95r

25. 3. 2021 10:18

Chemie nikdy nebyla nikdy mým šálkem kávy, ale tohle bylo zajímavé. Nesmekám před vaší šíří zájmů, ale to jenom proto, že mi, krom notně prořídlého vlasového porostu, nezůstalo na hlavě nic ku smeknutí - to od neustálého smekání před vámi.

P.S. Zdá se, že si Čumák začíná brát z náhubku ponaučení. Moc prima.

0 0
možnosti
DT

Děkuju, jste na mě moc hodný. :-)

Chytrý pejsek. R^ Oni jsou psi od přírody vlastně všichni hodní. Akorát mezi sebou se to někdy moc nesnese.

Náš Čumák to má také vizuálně. Malí hezcí bílí psi jsou mu milejší, to je vyloženě láska na první pohled. :-) Krásný den vám i Čumáčkovi.

0 0
možnosti
Foto

Dano, děkuji za další zajímavost!R^:-)

1 0
možnosti
DT

Jsem ráda, že se líbilo, krásný den Horste. :-)

0 0
možnosti
  • Počet článků 968
  • Celková karma 19,27
  • Průměrná čtenost 1331x
Pokud vás blog pobaví nebo se v něm dočtete něco zajímavého - je jeho účel splněn. Přijďte si popovídat do diskuze, často je ještě zajímavější než blog sám, díky milým a znalým návštěvníkům.