Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

To byl pro mě moc poučný a zajímavý článek Dani. Konečně vím, proč mi všechny ty pajcované marmelády a jamy nechutnají. Ani zdaleka tak, jako ty od mých babiček ze 60. let. Žádná umělá sladidla, žádné snížené objemy cukru, pektin jen tak, aby se docílila konzistence a trvanlivost. A byly to poklady. V současné době se chuti jejich marmelád blíží pouze na cukru nekrácené jamy od firmy Schwartau Extra. A je to znát i na hodnocení, jejich jam s plným obsahem cukru (myslím tím nesníženým) a více než 50% obsahem ovoce bez éček, je firmou hodnocený jako nejžádanější - a marmelády našich babiček byly ještě o krapet lepší, jen víc tekly. Dávala jsem si je na chleba jako med lžičkou. Víte, za svůj dlouhý život mi už "odborníci" tolikrát říkali, co všechno nemám jíst, že je to prý životu nebezpečné (máslo, sádlo, káva, čokolády, vejce apod.) a zase to po desetiletích jiní odborníci odvolávali. Já sama si dám takto nešizenou marmeládu raději méně často, ale nejsem ochotná obětovat vidinu delšího zdraví, které stejně zvláště dnes nikdo nezaručí, za kvalitu svého života. A proto asi vzbudím odpor u čtenářů, ale říkám - ať žijí marmelády našich babiček! Chutnější mi ještě nikdy nikdo nenabídl. Ale Vám děkuji za informace. Už konečně vím, proč mi ty všechny xylitoly a erythritoly v jídle chuťově, a vlastně i emočně, vadí. Moc zdravím - mějte se. A díky.

1 0
možnosti
DT

Přesně, mluvíte mi z duše. Používám sádlo a máslo a olej a sladké a vůbec všechno, co civilizace nabízí. Všeho s mírou a trochu štěstí s genetickým základem asi mám, to ano. Ale myslím, že se nedá paušálně říct, co komu neudělá dobře, takže zakazovat všem všechno je úplně mimo.

A taky podle mě nejvíc škodí tyhle novodobé umělé výmysly, na máslo a sádlo jsme zvyklí x generací, zatímco na margaríny ne. Nemyslím, že mi klasické jídlo ublíží tolik, jako chemický mišmaš. Zase je ale fakt, že na to člověk musí mít čas, si takové jídlo připravovat. Protože jednoduché ani rychlé to není.

Mějte krásný den, Dani, jsem ráda, že se líbilo. Ať se vám daří.

1 0
možnosti
TT

Hm, marmelády jsou v mých očích využitelné okrajově - nějaký chleba s máslem namazaný čímsi s cukrem po ránu mě láká asi jako --- no nic. Ale zajímavý a chutný způsob konzervace ovoce je sušení. Křížal se můžu nacpat, sušených meruněk přecpat, nepohrdnu ani jablky a dalším ovocem. Bez cukru! A co se týče roztíratelných či plnitelných substancí, jsem příznivcem povidel nebo i Latu, jinak Latwergu, uklohněného podobným způsobem jako povidla, ale z jablek. Dnes takové postupy nejsou in, protože se samozřejmě ničí vitamin C, ovšem kdo se dnes stravuje normálně - což obyvatelé venkova dřív dělali rozhodně taky, navzdory vší propagandě -, tak má toho céčka dost. A může si tak vyrobit alternativu k medu. Jo, ostatně na oblíbené frgále musí člověk takovou hmotu vyrobit. Nejoblíbenější ovoce na frgále jsou hrušky, ty stejně jako jabka a švestky obsahují dost pektinu. Do třešňové marmelády ho člověk musí sypat po kilech, lepší je z nich udělat kompot.

0 0
možnosti
DT

Můžete zkusit sušenou "marmeládu". Může se i s přidaným cukrem nebo úplně bez něj. Prostě se dá propasírovaná hmota v tenké vrstvě usušit. Pak se dá nařezat na kousky (křížalky) nebo se sroluje do ruličky, zabalí do voskovaného papíru a uloží...

Ovšem když přidáte (jako to dělám já) hroznový cukr, tak to hezky časem všechno zkrystalizuje a můžete to rozbít ve hmoždíři na prášek. Marmeláda v prášku, když se zahřeje, tak se zase roztaví a je z ní na nějakou dobu polotekutá hmota. Což nabízí prostor k fantazii... dá se s tím sypat kaše, apod...

Krásný den, Tomáši, ať se hezky vydaří.

1 0
možnosti
Foto

Přesně, méně slazené marmelády vydrží jen třeba 7-10 dní po rozdělání, a to i v lednici. Prostě tam to biologicky suché prostředí 64/67% cukru není. A ta sladidla z kategorie alkoholických cukrů mají jistou (ne)výhodu. Kdo to s nimi přežene, odstěhuje se na WC.

0 0
možnosti
DT

Což se zase některým může i líbit, protože potom trochu zhubnou. Ale není to pro každého...

Krásný den, Kláro, mějte se moc hezky.

1 0
možnosti
PP

No, já vám to teda zpevním, ale zadarmo to nebude vážení! Chci za to cukr.

váš Pektin.

1 0
možnosti
DT

Pektin má svoje zásady. A z těch neslevuje. Krásný den, Petře, ať se hezky vydaří.

1 0
možnosti
ŠM

jak bez cukru..vždyť cukr je v samotném ovoci....

0 0
možnosti
DT

Máte pravdu. V blogu je popsáno, jak se dá to ovoce zavařit bez použití stolního cukru a proč se z uvařeného ovoce nestane marmeláda jen tak sama o sobě - automaticky.

2 0
možnosti

Zajímavé informace. Má žena mi vždycky klade na srdce, abych kupoval Gelfix 3:1. Doposud jsem si myslel, že je to nějaké "silnější", a ono je to jen o poměru k množství cukru.

0 0
možnosti
DT

Také ho používám. Má ten nejvytuněnější pektin, který si poradí i s jen třetinovým množstvím cukru - a samotný cukr, do kterého je ten pektin začleněný, je na rozdíl od jeho 2:1 kolegy glukoza, tedy jednodušší cukr než než sacharoza, která se skládá z jedné molekuly glukozy a jedné molekuly fruktozy.

Přeju krásný den, Milane, ať se daří.

1 0
možnosti
DT

Krásný den, Horste, ať se hezky daří.

0 0
možnosti
PV

P69a23v75e26l 54V24é30b10r

13. 11. 2023 9:45

Paní Dano, sice do diskuze moc nepřispívám (nemám co rozumného dodat), ale - válíte! Jsou to všechno věci, které si budu pamatovat. Díky.

Čumák leží někde v ložnici (raději nezkoumám, kde přesně) a sní o té psí slečně (japonská šiba), co u ní nalezl ráno velké porozumění a nádherně si zaběhali. Budiž mu přáno, já jsem ale neběhal...

0 0
možnosti
DT

Děkuju, jsem ráda, že se líbilo a třeba taky jednou bude užitečné.

Krásně si to chladnější počasí užijte, Vy i Čumáček. Mějte moc hezký den.

0 0
možnosti
  • Počet článků 970
  • Celková karma 19,69
  • Průměrná čtenost 1328x
Pokud vás blog pobaví nebo se v něm dočtete něco zajímavého - je jeho účel splněn. Přijďte si popovídat do diskuze, často je ještě zajímavější než blog sám, díky milým a znalým návštěvníkům.