Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tajemná planeta Devět – další, neznámý člen planetární rodiny?

Spekulace o další, neznámé planetě Sluneční soustavy, nejsou nové. Jednou z nich je „hvězda Nemesis“. Ta prý svou přítomností vyvolává periodické katastrofy. Na rozdíl od ní dnes ale dostala planeta Devět skutečně reálné obrysy.

Tajemná planeta Devět by se měla nacházet ve vnějším systému daleko za oběžnou drahou nejvzdálenější známé planety – Neptunu. Měla by se nacházet dokonce daleko dále než planetka Pluto, která patří spolu s jí podobnými tělesy k tzv. „transneptunovským objektům“. Jsou to právě transneptunovské objekty a jejich dráhy, které dnes naznačují, že planeta  Devět není jen zbožným přáním astronomů. Zdá se, že skutečně existuje.

Důležitý střípek do mozaiky vědomostí dodala sonda Cassini, která se od roku 2004 nachází na oběžné dráze kolem Saturnu. Vědci zkontrolovali odchylky její dráhy. Zdá se, že je ovlivněna tělesem, nacházejícím se daleko ve vnější Sluneční soustavě.

Vlastnosti planety Devět

Na základě posledních poznatků zveřejnili Konstantin Batygin a Michael E. Brown, (astronomové kalifornského technologického institutu Caltech) v lednu letošního roku  studii, ve které vysvětlují odchylky drah transneptunovských objektů a malých planetek. Počítačová simulace odhalila možnou dráhu neznámé planety, stejně jako její hmotnost.

Předpokládají,  že by se mělo jednat o planetu podobnou plynovým obrům Uranu a Neptunu. Měla by mít přibližně 10x větší hmotnost než naše Země a zhruba dvoj- až čtyřnásobnou velikost. Nejspíše bude mít o něco menší hmotnost než Neptun a nízkou povrchovou teplotu. Vědci ji odhadují na -226 °C v případě, že uvnitř planety dodnes existuje některý ze zdrojů energie. Tím by mohl být například radioaktivní rozpad prvků, nacházejících se uvnitř kamenného jádra.

Lehce zvýšená teplota by mohla pomoci při objevu této dosud neznámé planety. Maximální množství záření by totiž měla vydávat ve vzdálenější části elektromagnetického spektra, v infračervené oblasti. Podobných objektů v jejím okolí nebude mnoho, takže by mohla být zřetelně vidět některým z pozemských teleskopů, pracujících právě v oblasti těchto vlnových délek.

Podle autorů studie existuje 90 % pravděpodobnost, že tato teorie souhlasí a podobná planeta skutečně ve vnějším systému existuje. Jak se ale dá tak malý objet v takové obrovské dálce rálně najít? Astronomové musí vědět, kam zaměřit své dalekohledy, jinak bude jejich práce jen hledáním maličké jehly v obrovské kupce sena.

Teoretická oběžná dráha planety  Devět

Na základě výše zmíněné počítačové simulace se musí dráha planety Devět nacházet daleko za drahou Neptunu. Jedná se nejspíš o excentrickou dráhu s velkou poloosou kolem 400 – 1500 astronomických jednotek a excentricitou kolem 0,5 – 0,8.  Nejlepší výsledky přitom přinesla simulace s velkou poloosou kolem 700 astronomických jednotek, která by odpovídala dvacetinásobné vzdálenosti Slunce – Neptun.

Při excentricitě 0,6 by se oběžná dráha nové planety mohla oproti oběžné rovině ostatních planet sklánět o 30 stupňů.  Hypotetická doba oběhu by pak byla 20 000 pozemských let.

Tým Agnés Fienga provedl na univerzitě v Nizze počítačovou simulaci na základě nově získaných odchylek v dráze sondy Cassini. Planeta Devět by podle nich mohla být objevena v souhvězdí Velryby, tvrdí vědci.

Původ planety Devět

Podobně jako je tomu u Uranu a Neptunu, mohla planeta  Devět původně vzniknout blíže Slunci. Za tzv.  "sněžnou hranicí" se v průběhu formování Sluneční soustavy formovaly velké objekty, měly totiž k dispozici jak prach, tak "led", který sluneční záření "vymetlo" z vnitřní části soustavy. Čím dále za sněžnou hranicí planeta vznikala, tím menší pravděpodobně je a tím větší podíl na celkové hmotnosti má její kamenné jádro. Do velice vzdálené Sluneční soustavy se pak planeta dostala až následkem gravitačních hrátek a působením ostatních velkých planet - tzv. migrace. Počítačové simulace naznačují, že k odchodu do vnější soustavy ji přiměl gravitační vliv Uranu a Neptunu už po prvních třech miliónech let od jejího vzniku.

Jméno

Pokud by se existence planety  Devět měla potvrdit, bude ji potřeba pojmenovat. S největší pravděpodobností by mohla dostat jméno po některém řeckém nebo římském božstvu, stejně jako ostatní planety Sluneční soustavy.

Jaké jméno by mohlo přicházet v úvahu?

Zdroje: Konstantin Batygin, Michael E. Brown: Evidence for a Distant Giant Planet in the Solar System. In: The Astronomical Journal Band 151, Nr. 2, 2016, doi:10.3847/0004­6256/151/2/22 Alexandra Witze: Evidence grows for giant planet on fringes of Solar System (http://www.nature.com/news/evidence­grows­for­giant­planet­on­fringes­of­solar­system­1.19182).  Weblinks  Commons: Planet Neun (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Planet_Nine?uselang=de) Rachel Feltman: Q&A: The ‘Pluto Killer’ who thinks he’s found the true ninth planet. (https://www.washingtonpost.com/news/speaking­of­science/wp/2016/01/20/qa­the­pluto­killer­who­ thinks­hes­found­the­true­ninth­planet Eric Hand: Astronomers say a Neptune­sized planet lurks beyond Pluto. (http://www.sciencemag.org/news/2016/01/feature­astronomers­say­neptune­sized­planet­lurks­unseen­ solar­system) Kommentar in Science zu der Veröffentlichung[2] von Batygin und Brown. Ralf Nestler: Sonnensystem: Bist du da draußen, Planet 9? (http://www.zeit.de/wissen/2016­01/planet­9­ sonnensystem­kuiperguertel/komplettansicht