Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12i12r94k16a 85B77r10u81n61n59e48r 4788402499897

R^

+1/−1
16.3.2017 22:39

D76a89n51a 39T93e50n22z78l51e75r 5180742965243

:-) Děkuju moc! R^ Krásný den, Jirko. R^

0/0
17.3.2017 7:41
Foto

K67l64á92r92a 88T17ů84m32o78v44á 2633264357358

R^Tak po delší době něco, co znám.;-) Ale stejně díky, i tohle potěší.:-):-)

0/0
16.3.2017 21:59

D66a23n27a 28T59e78n78z23l80e96r 5120842895323

:-) Jsem ráda, že se líbilo, Kláro, mějte moc hezký den! :-)R^

0/0
17.3.2017 7:40

J52a40r77o12m13í66r 92F94a54j85k50u41s 4150535201178

R^!

+1/0
16.3.2017 17:16

D74a77n25a 85T22e38n58z88l25e27r 5440542825953

Děkuju za návštěvu - i vám moc hezký den, Jaromíre. R^:-)

0/0
17.3.2017 7:40

M89i14l27a61n 79S48t66e61h22l67í41k 7700689403771

R^ Zajímavé věci. Škoda, že už se to člověku neusadí v hlavě tak, jako zamlada. :-)

+2/0
16.3.2017 13:03

D72a35n12a 73T31e34n69z13l20e24r 5810872865843

Děkuju moc. :-) I mně už se neusazuje. O to víc musím číst. Naštěstí žijeme ve skvělé době a je kde a je co. R^ Mějte moc hezký dne, Milane. :-)R^

0/0
17.3.2017 7:37
Foto

W32a47l21d57a 95W45i23n52t73e70r 6497239641569

R^ Hezky zpracované a cením i obrázek s francouzským popisem. :-) Vzpomínáte na polemiky ohledně barvy marsovské oblohy? Snímky vyvažované bílou opravdu ukazovaly na modrou oblohu, ovšem rayleighův rozptyl tam nefunguje v takové míře, jako obyčejný prach v atmosféře, "barvící" ji do růžova až červena. Na snímku nějakého vozítka bylo možné spatřit jeho kalibrační terčík a pak už nebyl problém dohledat fotografii terčíku ve skutečných barvách pořízeného na Zemi. Vyvažováním 3. barevných složek "komerčního" snímku do tónů kalibračního terčíku vozítka se šlo dopracovat k oné růžové až červené, vyvážením na bílou k bledě modré. NASA vyvažuje na bílou záměrně kvůli geologickému průzkumu, aby mohl geolog na dálku uplatnit zkušenosti ze známeho prostředí, jinak marsovská obloha je ve skutečnosti růžovo-červená a podle polohy Slunce i růžovo-zelinkavá navzdory konspirátorům. :-)

+6/0
16.3.2017 12:57

M54i50l68a27n 21S95t54e18h51l19í73k 7640449243501

Zajímavé doplnění R^

+3/0
16.3.2017 13:00

D64a66n78a 74T36e44n92z59l20e44r 5410142295613

To je zajímavé. R^ To o tom vyvažování jsem sama nevěděla. R^ Bude zajímavé, co o tom budou říkat první astronauté. Lidské oko má ohromnou schopnost vyvažovat různou barvu světla. Viz fotoaparáty, které to nedělají a proto jsou fotografie někdy úplně modré nebo zase žluté, podle zdrojů světla.

Přeju moc hezký den, Waldo a díky za zajímavost z Marsu. :-)R^

+1/0
17.3.2017 7:36
Foto

W40a33l18d68a 22W58i69n55t63e75r 6897409231959

R^ Pokud máte na mysli oním "vyvažováním" např. řízení světelného toku (iris) a "přepínání" mezi tyčinkami a čípky, tj mezi nočním a denním viděním a kombinací těchto v účelu provázání vlastností, tj že lze zaznamenat i jeden foton na úkor ostrosti a pod., pak ano, ale vyvažováním barev lidské oko nedisponuje - to je dáno citlivostí 3 druhů čípků a tyčinkami mezi modrou a zelenou a to vše v závislosti na intenzitě světelného toku. Příčiny jsou prosaické - žádný obraz se v mozku totiž neukládá, ale (zjednodušeně) v rámci své "signální" soustavy se asociačné dohledává korelace a my vidíme, tj že Víme co vidíme, včetně barev. Případný emzák z planety Alfabeta bude v rámci vlastní "zkušenostní databáze" vidět kromě nejasných obrysů něco jiného a k tomu ve vlastních falešných barvách. Na internetu lze dohledat mnoho optických paradoxů související s odstíny, které náš mozek usvědčují z naprosto jiného zpracování informace, než fotoaparát, který je někde na předměstí tohoto všeho a o "správnou" interpretaci zaznamenaného obrazu se už musí postarat náš zkušený mozek. Proto je snaha o co nejvěrnější záznam obrazu, abychom nebyli šizeni 2x a vícekrát. Někde v dřívějších diskusích byla zmínka o citlivosti lidského oka vztažena na megapixely. Tuším, že se došlo k hodnotě něco málo pod 140 Mpx. Nechal jsem to tak, ale vzhledem k tomu, že optický nerv obsahuje asi milion vláken, tj že každému vláknu zprůměrovaně přináleží pod 140 buněk citlivých na světlo (buňky ve žluté skvrně disponují vlastním), je zřejmé, že příroda už dávno uplatnila komprimaci, jaká se používá např. ve formátu JPG a tímto se s oním přihlédnutím dostáváme technicky na 1Mpx á 1 oko. :-)

+2/0
17.3.2017 14:11

D11a82n40a 10T98e12n18z14l70e48r 5380212605893

Ano, vyjádřila jsem to nesprávně - vyvažuje samozřejmě mozek. My víme, že pozorujeme bílý papír, proto je pro nás víceméně bílý i ve žlutém světle a stejně bílý bude ve světle modrém, pokud změny směrem do bílé a modré probíhají kontinuálně a dost pomalu, tak si toho vůbec nevšimneme. R^

+2/0
17.3.2017 17:06
Foto

W57a81l79d91a 34W56i20n85t65e95r 6327659791199

Přesně tak - zkušenost a asociace je tím expodiscem. Málokdo se pozastaví nad tím, jak to, že na bílém plátně v kině lze ve filmu "vykouzlit" černý odstín, nebo ještě lépe, jak to, že se na bílém stínitku poválečné televize dá "vyrobit" v obrazu černá. To už není o podkladu, ale o samotném obrázku, kterému ty odstíny ze skušenosti (a asociacemi) ze známých zobrazovaných objektů přisoudíme, tedy ve skutečnosti je ta námi vnímaná černá ve filmu světlejší (světle šedá), než jasně bílý nevnímaný, či potlačený podklad na úkor důležitější informace. Ještě za malou zmínku stojí, že astronauté na Marsu uvidí to, co bylo odesláno z landeru Viking 21.7. 1976. :-)

+2/0
17.3.2017 21:57

D13a12n83a 94T31e96n57z37l13e40r 5140272525363

Takhle? https://nssdc.gsfc.nasa.gov/image/planetary/mars/vikinglander1-1.jpg

+1/0
18.3.2017 9:47
Foto

W62a69l40d10a 96W79i96n80t95e96r 6167669841259

:-) Bohužel, je sice jeden z prvních, ale filtry je dost podstatně upraven (PIA00383 z kamery 2 panorama). Zkuste archiv NASA -sunset Viking 1

https://www.nasa.gov/image-feature/sunset-at-the-viking-lander-1-site

Na Vikingu 1 byla použita barevná širokospektrální kamera s vysokým rozlišením a obraz se přenášel způsobem FAX. "Černobílá" data byla zpětně do barev sestavena mechanicky, podobně jak se dnes děje u projektorů s maximálně věrným obrazem skrze rotující barevný disk.

0/0
18.3.2017 13:42

D44a77n43a 31T98e11n67z63l42e89r 5620412305773

R^ Hezké, díky za link. R^

0/0
18.3.2017 14:17

D48a86n 16P13o83s32p94i65s31i67l 3109228316164

R^Každé pondělí a čtvrtek se od Vás člověk něco velmi zajímavého a poučného doví, díky:-)Za nějaký čas bude z nás, Vašich věrných čtenářů, chodící encyklopedie;-)

+3/0
16.3.2017 11:17

D85a88n63a 22T42e19n68z62l70e95r 5530352935163

Jsem moc ráda, že se vám to líbí. :-) Děkuju za milá slova a přeju příjemný a hezký den, Dane. R^:-)

0/0
17.3.2017 7:27

P97a19v44e47l 75V13é57b20r 5109632102911

Moc pěkně a přehledně podáno. Mnozí učitelé by se od vás mohli učit.

+3/0
16.3.2017 11:17

D31a77n55a 74T30e86n78z61l76e52r 5360492985213

Děkuju moc. Jste na mě moc hodný. :-) Mějte krásný den, Pavle. R^

0/0
17.3.2017 7:26

M18i84c25h20a58l 57Š38t88o67s22e33l 7622457287576

Natíral jsem se s ním celou noc a Vy si přijdete s nějakým rozptylem .-)

0/0
16.3.2017 10:07

D75a88n10a 22T49e86n90z16l95e74r 5660552415383

:-) Zase jako rozptýlení je takové natírání dobré. Vzpomeňme na Toma Sawyera. I když... zkoušela jsem Sawyerův trik na děti, ale i když se mainstreem shoduje, že dnešní děti jsou nesečtělé, moje děti Sawyera znaly, takže jsem na natírání zůstala sama. :-) Mějte krásný den, Michale. R^

+1/0
17.3.2017 7:25

M82i93c48h64a93l 71S93e88d14m52í62k 3419205436501

Pěkné. Souvisí s tím také červánky, kdy světlo od Slunce blízko u obzoru má mnohem delší dráhu v atmosféře, úbytek kratších vlnových délek je výraznější a předměty (obvykle oblačnost) jsou osvětleny převážně červeným světlem.

+2/0
16.3.2017 9:55

D67a50n60a 14T10e63n35z37l58e33r 5270772285453

R^ Přesně. Když si to člověk promítne, jak to funguje, začínají dávat logiku i ostatní jevy. R^ Mějte moc hezký den, Michale, ať se vám daří. :-)

0/0
17.3.2017 7:23

J90a11r96o60s22l38a38v 23V79a33v84ř80í98n94e68k 8850550793727

Tuto otázku jsem pokládal a později dostával. Vzápětí následoval dotaz, proč je tráva zelená. Své vysvětlení sem rozhodně nenapíši. ;-D

Jinak skvělé, karma R^

0/0
16.3.2017 9:47

D54a16n25a 93T37e38n89z56l66e89r 5410752935753

To o zelené trávě by měl převzít pan Švadlenka. :-) Děkuju za návštěvu a přeju krásný den, Jaroslave. R^:-)

0/0
17.3.2017 7:21

R53u22d50o65l80f 97M14e22n53t70z37l 4282294637396

Pěkný článek.

Ta zmínka o Goethem mi připomněla, že ten pán, když zrovna nepsal romány, celý svůj život hledal pravou podstatu světla a barev. Ještě na smrtelné posteli tvrdil, že na to konečně přišel. Podle jeho zápisků to ale moc pravděpodobné není a pro fyziku je lepší, že se věnoval spíš psaní.

+1/0
16.3.2017 9:31

D67a71n76a 47T15e73n38z74l16e68r 5320312805713

Goetheho má většina z nás v povědomí jako spisovatele, to je fakt. Ale jeho barevný kruh zná také hodně lidí, i když si ho asi přímo s ním nespojuje. R^ Krásný den vám i vaší paní, Rudolfe. R^

0/0
17.3.2017 7:20
Foto

J33a47n 57P90r15a55ž82á28k 4308737819670

R^Hezký článek, Danko. Stejně by mě zajímalo, co říkají naše oči a různé nepřirozené moderní světelné zdroje, které nemají spojité spektrum, ale pouze několik různých čar. Co jsem slyšel, tak například LED pro oči příliš zdravé nejsou, ale hlavně, že šetří energii.:-(

Přeji hezký den:-)

+2/0
16.3.2017 9:08

L42i62b54o66r 19S18k36ý27p97a27l63a 7378873112240

Nejen LED, ale i všechny možné luminoforové zdroje. U mne to například vyvolává citelnou únavu očí po určité době pobytu v místnosti osvětlené zářivkami a podobnými zdroji světla. Takovou místnost musím na chvíli opustit a pak se do ní mohu vrátit (například v práci). Doma mám pouze klasické žárovky nebo halogenové žárovky. Až tyhle zakážou také, budu si nejspíše svítit svíčkami. Tohle ovšem "ekologové" nechtějí slyšet...

+1/0
16.3.2017 23:50

D47a43n95a 58T75e33n49z30l32e78r 5360232175563

To je zajímavé. R^ I ty zdroje s "teplým" světlem?

0/0
17.3.2017 7:12

L49i50b13o65r 47S40k75ý30p49a59l23a 7948633732150

Ano, bohužel i tyto zdroje - nemají spojité spektrum a nejspíš je toto ta příčina. Klasická zářivka navíc ještě k tomu všemu bliká. K displeji počítače, který je podsvětlen CCFL nebo LED, si zároveň rozsvěcím klasickou žárovku (stačí malá lampa na stole), pokud není přítomno denní světlo. Je fakt, že to teplé světlo je méně nepříjemné, ale přesto to není ono.

0/0
17.3.2017 21:18

D83a29n13a 13T41e44n83z33l25e15r 5440912415323

Našla jsem něco zajímavého, je to ovšem v němčině, ale kdyby se vám zachtělo, tady je link http://www.gluehbirne.ist.org/augen.php R^

0/0
18.3.2017 9:44

L86i81b93o28r 69S57k75ý60p71a50l70a 7488263932450

Děkuji Vám za odkaz, vlastně mi to potvrzuje to, že na daný problém nahlížím správně.

0/0
19.3.2017 0:53

D45a79n68a 75T24e48n59z33l20e75r 5210652265863

Ono je to vlastně hrozně zajímavé a komplexní téma. Zasloužilo by si samostatný blog, nebo spíš sérii blogů.

Mám v lustru vláknové LEDky, ale ani ty "nejsou ono".

0/0
19.3.2017 9:24

D59a13n47a 43T96e61n77z28l76e93r 5250392325573

Mám subjektivní zkušenosti z vnímání různého světla různým způsobem. Jsem z těch, co mají radši "teplé" světlo, takže nejlíp snáším halogenové žárovky. Cokoliv, co svítí namodrale, je mi nepříjemné, vidím pak méně. Myslím, že každý z nás má jinak udělanou citlivost na různé barvy, znám i lidi, kteří si v namodralých světlech libují a tvrdí, že jsou uklidňující.

Pokud to tak je, pak asi bude každému škodit jiný druh světla.

Teď jsou na trhu pro mě skvělé LED-ky, které mají teplotu 1700 K, nádherně temně žluté světlo, jako západ Slunce, podle mě ideální, abych si "prodloužila" západ Slunce přírodní.

Krásný den, vám i vaší paní, Honzo. :-)R^

+2/0
17.3.2017 7:05

J61i42r92k28a 89B87r79u35n74n26e27r 4838372589837

Mně je také nejsympatičtější světlo halogenek.

0/0
19.3.2017 17:30

D51a57n91a 58T73e21n47z32l14e29r 5410672265123

R^ Je otázka, nakolik jsme přivyklí a nakolik je to světlo opravdu nejlepší. Možná vyrůstá nová generace, která si bude libovat v "čistém" LEDkovém světle.

A čím víc si o tom čtu, tím víc se mi o tom chce udělat blog. :-)

0/0
20.3.2017 6:45

H74o59r84s26t 11A70n77t82o92n 75H38a17s33l37b30a25u23e33r 3298444346456

Také náš obličej hraje různými barvami. Stydíš se, vztekáš se. Brunátníš, bledneš, také při nemoci může člověčí obličej vypadat jako VYZVRACENÉ ZELÍ (říká se to trochu jinak) atd. Ksicht k tomu ani nepotřebuje slunce. Dani, neber mě vážně, vždyť víš, že já mám problém něco vážně brát. Ale hezky jsi to popsala a to způsobem který jsem pochopil i já. Děkuji! R^R^R^

0/0
16.3.2017 8:56

H33o79r58s45t 24A19n87t97o57n 29H62a32s10l66b42a67u35e86r 3168684646256

Obličej může také modrat - zimou, to dodávám...

0/0
16.3.2017 9:03

P30e65t86r 19P11a87l15e17č48e81k 3770395354142

A na závěr nakonec všichni zčernáme.

0/0
16.3.2017 9:06

D66a65n55a 68T93e93n27z19l53e11r 5370632825553

Drastické. :-) Krásný den, Petře. R^

0/0
17.3.2017 6:57

D96a41n37a 65T79e17n59z91l57e15r 5170102925493

Tak to už pak člověk ani nepotřebuje to modré z nebe. :-)

0/0
17.3.2017 6:57

P80e80t54r 69P40a37l10e69č40e47k 3740695974212

To Slunce k tomu potřebuje, jeho světlo. :-)

0/0
16.3.2017 9:06

D22a85n81a 47T15e58n20z16l53e22r 5580282545743

No a až budeš chtít někomu snést modré z nebe, tak víš jak na to. :-) R^ Krásný den, i když asi bude jen pršet.

0/0
17.3.2017 6:56



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.