Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H27o54r52s60t 86A67n92t27o57n 57H55a82s36l39b34a76u25e74r 3628504146886

Stáří hvězd. Já se, Dano, občas bavím tím, odhadnout stáří neznámých osob. Jsem pokaždé dost nablízku. Dano, nezmokni!!R^R^R^

0/0
5.5.2017 10:15

D38a16n72a 70T60e33n80z21l11e19r 5770642855593

Prší nám méně, než vám, koukala jsem, že ve Frankfurtu mělo problém i letiště... ale přesto, že z nebe padají tu a tam kapky přeju moc krásný den, Horste. R^:-)

0/0
5.5.2017 11:54
Foto

J13a80n 19Ř15e98h79á84č76e43k 7640526391875

Zlí jazykové v Hollywoodu říkají, že stáří hvězd se pozná podle počtu plastických operací :-)R^

+3/0
5.5.2017 6:56

D77a43n91a 28T73e98n37z25l46e87r 5260172695453

:-) A některé jsou vidět už z dálky. Ty operace. :-) Krásný den za oceán, mějte se moc hezky. R^

+1/0
5.5.2017 7:02

J46i56r46k15a 71B53r73u72n43n65e57r 4518342149607

R^

+1/0
5.5.2017 1:52

D72a17n27a 31T44e13n76z18l89e13r 5640572435663

:-) Děkuju. I vám krásný den, Jirko. R^

0/0
5.5.2017 7:00
Foto

K92l91á96r38a 43T47ů30m95o59v80á 2843234147108

R^Zajímavé. A to mám touhle dobou ještě myslet?;-D

0/0
4.5.2017 21:04

D36a70n31a 74T33e64n73z79l98e85r 5350422685473

:-) Bude ještě jeden takový blog - jak se pozná, jak jsou hvězdy daleko. Ten bude ještě sušší. Ale zase v něm bude vysvětlení parseku. :-) Krásný den, Kláro, mějte se moc hezky a díky za návštěvu a přízeň. R^

+1/0
5.5.2017 7:00
Foto

W56a11l17d95a 39W15i50n72t59e22r 6907659401759

Znal jsem jednoho, který se už nečesal (jako Einstein), že přišel na teoretickou možnost určování vzdálenosti hvězd. Řekl jsem mu, že bez svíček a paralaxy by to bylo na nobelovku, ovšem léta ubíhala a nic. :-)

0/0
7.5.2017 1:42
Foto

J57a46n 45P30r97a76ž80á28k 4818887349780

R^Hezký článek, Danko. Možná jsem to špatně pochopil, ale myslím, že M67 je starší, protože je více vlevo na diagramu, takže obsahuje větší množství hvězd s nižší povrchovou teplotou (větší a žhavější již zanikly).:-)

0/0
4.5.2017 14:20

D92a22n92a 21T13e10n78z81l49e57r 5720882825973

Je to obráceně - nízká teplota je vpravo dole. Vlevo nahoře jsou teplejší hvězdy. Ale jinak máte pravdu, starší hvězdokupy mají více chladných malých hvězd. Malé hvězdy spalují palivo pomaleji.

M67 má "delší" hlavní posloupnost, od které se už oddělují hvězdy, které směřují k obrům a veleobrům, tedy je mladší, protože na hlavní posloupnosti má i více hvězd, a to i ty těžké a horké. Ty žijí jen relativně krátce, takže i celá hvězdokupa musí být mladší než ta druhá. R^

Děkuju za návštěvu a přeju moc hezký zbytek dne - vám, vaší paní i zvířátkům. R^:-)

+2/0
4.5.2017 15:46
Foto

J59a63n 21P18r83a66ž33á96k 4328627499140

Diky, tusil jsem, ze to nejak popletu:)

0/0
4.5.2017 17:15

D44a91n66a 37T28e28n71z60l21e37r 5790472195893

:-) To se stane, mně také... R^

+1/0
4.5.2017 17:24
Foto

W86a57l35d98a 72W56i46n98t27e27r 6177729141669

R^ Hezky podané a stejně jako existují knihy, které se dají číst opakovaně a jiné jen jednou, na které lepíme pomyslnou nálepku "už nikdy", blogy paní Dany jsou vítaným opáčkem s přídavkem něčeho nového nebo zapomenutého, ale hlavně jsou opakovatelně čtěné. ;-)

+5/0
4.5.2017 12:24

D55a95n89a 39T71e97n65z86l25e21r 5390542275323

Jste na mě moc hodný, Waldo. Chodím do svých diskuzí moc ráda, protože tu jsou skvělí lidé, co vědí o spoustě věcí víc než já - a tak jsou nejen milí, ale také se tu dozvím zajímavé věci. Krásný den, ať se vám daří. :-)R^

0/0
4.5.2017 15:41

R85u32d82o72l98f 92M79e74n70t32z88l 4912664447736

Pěkný článek. Ten HR diagram kulových hvězdokup by měl být v každé učebnici, aby bylo vidět, že i tak malý soubor hvězd stačí k rozumné statistice. Navíc ty dvě barvy mnohem lépe ukazují směr vývoje hvězd, než obyčejné šipky.

+2/0
4.5.2017 11:57

D49a30n55a 23T14e15n25z46l49e75r 5200342105423

Mně se tenhle hvězdný jízdní řád moc líbí. Obrovské vzdálenosti, obrovské masy hvězd - a my dnes už víme, jak se chovají a můžeme to i předvídat. Pro mě to charakterizuje civilizaci. R^

Krásný den vám i vaší paní, Rudolfe. :-)R^ A děkuju!

+1/0
4.5.2017 15:40
Foto

A23l69ž28b39e24t23a 94V43l43č73k20o86v79á 7340670505792

R^R^;-D

0/0
4.5.2017 11:47

D41a30n22a 74T90e82n40z22l27e69r 5840422965873

Děkuju za návštěvu Alžběto, mějte moc hezký zbytek dne. R^:-)

0/0
4.5.2017 15:37

J68i79ř42í 56J62i69r61o52u31d78e15k 8856809124274

R^

+1/0
4.5.2017 11:00

J34i90ř78í 98J95i78r14o86u66d32e85k 8876269954524

P.S.: bzum, bzum, nejde mi to do kebule...;-) Velkej třesk jistě není plesk. Jenže.. Zákony, jako zachování energie a hmoty snad nejsou obnošené boty. Byla snad před velkým třeskem nějaká protohvězda a protodíra? Či kýho výra. A tou proto PROTOdírou něco někam nateklo a pak se to skoro až vzteklo? A třesk. A velkej. A vznik vesmír. Ten náš. Asi mně za to kuli z fýzy dáš. Ale zdravím. A moc. J.A.J.

+1/0
4.5.2017 11:08
Foto

W19a10l45d85a 51W17i46n76t14e80r 6277889981429

;-D Velkej třesk mohl být bránový plesk a zákon zachovaní, je-li vesmír tepelný stroj, což je a má-li jakousi dolní úvrať, může pulsovat, ovšem co logaritmický dekrement útlumu (existuje předpoklad tlumivých kmitů), který už může být součástí kosmologické konstanty a tím pádem může cosi vypovědět o generacích vesmíru (starší teorie), stejně jako černé díry v generaci hvězd, které se už v jistém stadiu podmínek nemusí nově tvořit, tak jako nic nemuselo opakovaně a plně natéci do "protodíry", aby to jako Fénix povstalo z popele v původní podobě a jsme zpátky u toho plesku...fantazii se meze nekladou a urćité je lepší vyčkat do doby, které se pravděpodobně nedožijeme, až padne velmi tenká časová bariéra, která nás dělí od podstaty velkého třesku a pak bude možné cosi relevantně posoudit. ;-)

+3/0
4.5.2017 13:23

P69a15v12e37l 94V91é78b16r 5439112192641

Já myslím, že naše znalosti vzniku vesmíru se velmi těsně přibližují okamžiku velkého třesku, ale samotný velký třesk nezahrnují. Proto se s velkou pravděpodobností naše odhady velkého třesku odchylují od pravdy, protože lineárně extrapolujeme to, co dosud známe, do oblastí, které ještě neznáme. Čím blíž k tomu okamžiku, tím větší nepřesnost, pro kterou bude nalezeno vysvětlení a umožní posunout se opět blíž, až ... no, já nevím až kam. Ale třeba jednou poznáme doopravdy, co to vlastně ten velký třesk byl.

A vám, paní Dano, opět velká (a k zbláznění jednotvárná) pochvala a můj obdiv.

+3/0
4.5.2017 13:29

D91a74n34a 75T81e44n55z78l69e14r 5490942605193

Jste na mě moc hodný, děkuju! :-) Těší mne, když vás moje blogy pobaví a líbí se. R^ I vám moc hezký zbytek dne! :-)

0/0
4.5.2017 15:38

D87a23n73a 27T77e88n14z53l96e26r 5830592315133

Děkuju. :-) Zrovna poslední dva dny poslouchám jednu skvělou přednášku o tom, jak mohl probíhat Velký Třesk a co mohlo být před ním. Pán, který tu přednášku udělal, to má opravdu dobře utříděné - a já bych to chtěla zpracovat do blogu, protože mi ta teorie připadá hrozně zajímavá. Budu ale potřebovat pár dní, než to přeložím.

Velký třesk (tak to pro mě vypadá) opravdu mohl být... Je to fascinující. Vznik vesmíru by pak byl založený na fluktuaci vakua, která se vakuu trochu vymkla z ruky.

Mějte moc hezký den, Jiří a díky za přízeň. R^:-)

+1/0
4.5.2017 15:36
Foto

W72a13l66d44a 75W85i24n71t51e38r 6977819421299

:-) Velkému třesku tleskají bílé vrány ve Vatikánu, takže z principu to asi nebude ono, tedy z onoho střebobodu nějaké super významné fluktuace, ale v některém Vaším dřívějším blogu jsem se s potěśením dočetl, že fandíte superstrunovým teoriím...:-)

0/0
7.5.2017 1:18

M72i64l64a16n 76S84t14e64h42l25í32k 7290599473771

Opět zajímavý článek. R^ Krásný termín: "stupeň zralosti hvězd." :-)

+2/0
4.5.2017 9:27

D18a90n31a 23T52e15n66z47l15e28r 5730942255713

Děkuju, jsem ráda, že se vám líbí. :-) Hvězdy jsou moje oblíbené téma, takových variant tam je... chtěla bych udělat malinký seriál o těch nejzajímavějších hvězdách, snad to nebude moc suché ...

Mějte moc krásný den, Milane a díky za návštěvu. R^

0/0
4.5.2017 15:32

M44i29c95h56a84l 80S41e61d77m82í45k 3989175696501

Pěkné. K hádance: Hvězdy M67 zasahují dále do oblasti hmotných krátce žijících hvězd než hvězdy NGC188, proto je M67 mladší.

Vzhledem k tomu, že délka života hvězd různých hmotností se liší o 4 řády, zdá se trochu zvláštní mluvit o generacích hvězd. Je to asi o statisticky převažující délce života a chemickém složení.

0/0
4.5.2017 8:38

M21i56c36h75a93l 43S46e76d67m89í23k 3159275586861

A na HR diagramu dvou hvězdokup jsou pěkně vidět křivky vývoje hvězd, o nichž byla řeč v minulém článku.

0/0
4.5.2017 8:46

D12a89n87a 92T96e95n36z72l74e66r 5450562235483

R^

0/0
4.5.2017 15:29

M77i52l97a95n 96S93t71e47h28l31í37k 7960519373651

A taky má většina hvězd M67 na hlavní posloupnosti vyšší jasnost.

0/0
4.5.2017 9:24

D70a74n24a 12T89e79n55z20l24e72r 5530832835603

R^ Ano, NGC188 je starší.

S těmi generacemi hvězd máte pravdu, jde o to, jaké prvky se nacházejí v jejich nitru. Ty úplně první hvězdy neměly k dispozici nic jiného než vodík a helium, ve všech ostatních už je vidět podíl těžších prvků, které vznikly při fúzi v těch prvních.

Jestli jsem to správně pochopila, říká se té první generaci hvězd "třetí" a to je dost zavádějící. Slunce pak patří k "první" generaci, tedy té nejmladší.

Mějte moc hezký den, Milane, a děkuju za návštěvu a zájem o věc. :-)R^

0/0
4.5.2017 15:29

D19a57n86a 33T38e89n46z25l19e29r 5640252645703

Pardon, spletla jsem vám jméno, chci říct - Michale. :-)

0/0
4.5.2017 15:30

J66i64r98k54a 98B16r14u90n31n53e32r 4678322429827

Ta III. generace mne mátla dost dlouho.

0/0
5.5.2017 1:52

D32a52n20a 87T85e19n72z50l73e23r 5460292545653

Je to asi nějaká ta "věc zvyku", jedna z mála nelogický věcí a astrofyzice. R^

0/0
5.5.2017 6:58
Foto

W93a46l74d25a 83W52i58n73t98e83r 6767569271369

:-) To je malinkaté nedorozumění. První generace je skutečně ta nejstarší (vodík, helium a možná lithium) a to jsou právě hvězdy 3. POPULACE. Došlo tedy jen k záměně termínů "generace" a "populace", byť jsou obsahově podobné (pomůcku na příkladu rodokmenu jedince, kde je patrný rozdíl mezi generací a populací, tedy proč byl termím "populace" pro hvězdy v minulém století zaveden, jsem bohužel zapomněl - nepotŕeboval jsem to). V astrofyzice je možné použít pro těžší prvky než H a He termín "kov" (astrofyzik není chemik), tedy např. kyslík nebo uhlík je automaticky chápán jako kov a případné stopové množství Li v první generaci (chcete-li v populaci III), by mělo být jediným kovem (spekulace). ;-)

0/0
7.5.2017 1:05



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.