Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R87a22d25e79k 27V80a52l34k45o14v28i18č 7734911617263

Jako obvykle říkáte A a neříkáte B - ochranu před zářením musíme řešit už na Měsíci - a postupy jsou známé - zakopání ložnic a obýváku/tělocvičen (prostory s nejdelším pobytem posádky) pod povrch je nejjednodušší a nejspolehlivější řešení - chrání před veškerou radiací. Ochranu před slunečním zářením při letu k Marsu a Měsíci zajišťuje nejlíp samotná vhodně uspořádaná konstrukce lodi - nádrže paliva, nádrže odpadní vody, baterie a systémy, zásoby pitné vody, zásoby jídla - to při letu k cíli dohromady vytvoří dost tlustou ochranu směrem ke Slunci (odkud sluneční záření přilétá). Odlet pochopitelně ne v době maxima Sluneční činnosti. Kosmické záření je horší, dá se snížit tím, že kóje posádky (ložnice=obývák) - umístníte co nejvíc uvnitř lodě a ještě je obložíte olovem - 1 cm vrstva sníží množství záření na 25%, je to sice zátěž, ale jinak to nejde. U kolonie je výhodou, že stačí přežít cestu tam. Dál se experimentuje s umělým elektromagnetickým polem - pro ochranu skleníků - spolehlivost je otázkou. Vyvaření chloristanu z půdy je jen otázkou tepla - při jaderných generátorech na povrchu je tepla víc než dost, žížaly, humus a půdu je možné v metrácích dovést ze země nebo pěstovat hydroponicky - řasy můžou jíst prasátka nebo slepice. Z atmosféry můžete destilací získat kvanta dusíku. Tohle všechno by se mělo vyzkoušet na Měsíci.

0/0
30.5.2018 13:11

F27i76l92i74p 40T21y79k60a52l 3405278813564

Vážená paní Tenzler, nemám v úmyslu jakkoli hodnotit nebo kritizovat Váš výčet faktů, které podle Vás znemožňují kolonizaci Marsu. Při dnešním stavu technologie je pobyt na Marsu pro člověka a jiné vyspělé organismy neuskutečnitelný ale v budoucnu určitě ne nemyslitelný. Zatím se podařilo v uměle vytvořeném, Marsu podobném milieu adaptovat určité cyanobacterie a Lichenkolonie, které by mohly na Marsu vegetovat. Vy se zmiňujete jen o Elon Musk a tvrdíte, že všechny jeho theorie jsou nesmyslé. Významní světoví astrophysici a kosmologové mezi jinými z USA, Číny Ruska a Německa se zabývají touto thematikou velmi vážně již od roku 2010/11 a na programu Kolonizace Marsu se podílejí světoznámé firmy a vojenské instituty. Nemyslím, že je mezi nimi nějaký Čech a pokud ano, Vy a Váš kolega Winter se o tom zcela určitě nedozvíte. Ne ten pionýr v oboru E-automobilu (Tesla) Elon Musk je naivní, spíše Vy a pan Winter. Vy se vyjadřujete relativně zdrženlivě což je OK, pan Winter ale předstírá, že pozřel Šalamounovo lejno a jeho nafoukaným, bohužel velmi diletantickým stylem se snaží udělet dojem vyvoleného experta v oboru astrophysiky a kosmické technologie. Můj obor je medicína, celé studium od 1. do 13. semsetru jsem absolvoval na LM-Universität München ale zajímám se tak jako Vy i o přírodní vědy, respektive o disciplíny s afinitou k lidskému organismu. Vaše články o falsifikátech potravinářského průmyslu mě velmi zaujaly. Ovšem s blogem "E. Musk a jeho plány na kolonizaci Marsu díl 1 a 2" jste se odvážila na théma, které je velmi kontraversní i pro odborníka. Podle mne Vám ale pro posouzení tak komplexní vědy chybí jak kompetence, tak i qualifikace. Promiňte mou otevřenost. Váš jmenovaný blog mně natolik inspiroval, že jsem si přečetl několik statí na <en.wikipedia.org/wiki/colonisation_of_mars> ale i <SpaceX-wiki, Space Shuttle, Astrophysics Strategic>... etc. . Objevil jsem díky Vám něco, o čem jsem neměl potuchy a za to Vám srdečně děkuji. Sincerely yours true reader filip

0/0
14.5.2018 18:46

D64a28n13a 32T84e73n98z85l30e31r 5500902485773

Ujišťuju vás, že pro opravdové odborníky tohle téma není sporné ani trošku. Co jsem viděla, tak se mu všichni smějí. Ale věci neznalé se mu daří mást docela dobře. Připodobnila bych to k takovým těm americkým pojízdným náboženským cirkusům. Hop hop Ježíš...

Pan Winter má opravdu hluboké znalosti ve všech oblastech fyziky, o kterých jsem psala a často tu v diskuzích uvádí souvislosti, které třeba já neznám. Já bych řekla, že pokud tu někdo je odborník, je to on (a někteří další). R^ Přeju krásný večer.

+1/0
14.5.2018 19:15

W66a55l31d49a 54W33i44n94t79e61r 6987919841849

:-)R^ Díky. Nějak bych si s tím poradil ze statusu obyčejného relaxujícího diskutujícího, který se nepotřebuje ohánět svým titulem, rodokmenem a školou, abych něčemu dodal váhu :-) Jedna věc je zájem a druhá odbornost a neznám nikoho povolanějšího přes chlormetany či dichlormetany z chloristanů v marsovské půdě a případné přežívající kolonie bakterií zavlečené Vikingy, než Vás. Musk nemá theorii, ale dotovaný kšeft a ten kšeft s Marsem nepočítá, tak co je proboha kontroversní i pro odborníka? Před Fordem jezdily v USA v podstatě jen elektromobily a v současnosti je elektromobilový boom díky pokročilým lehkým akumulátorům typu Li-ion a dalších. Naivní je někdo jiný. R^

+2/0
14.5.2018 21:41

D98a97n93a 71T55e37n84z12l19e86r 5180232585843

Smutné je, že se k tomu PR zaprodal už i Technet. Bývala to nejslušnější místní rubrika.

Opravdu to nechápu, co je ke slavení na sdělení, že odteď už rok nebude Musk opravovat své agregáty (článek "a odteď stokrát bez opravy"). Jednak to není pravda, to by musel létat deset let bez techniků, jedna ... já říkám ... ještě to "hoch" nepředvedl. Je podle mě normální oslavovat technický pokrok, ale u tohohle manažera je už roky pravidlem, že se oslavují naprosto nekompetentní a nesmyslné sliby. :-)

+1/0
15.5.2018 7:32

W32a67l19d89a 42W29i28n74t65e72r 6517739511199

R^

Beru jej jako magazín ze světa a 100x bez opravy se už svým způsobem jednou vymstilo na recyklovaných motorech prvního stupně raketoplánu, které byly na tuhá paliva, čili nejspolehlivější a nejbezpečnější. K neštěstí stačil jeden nevhodný těsnicí kroužek. Oslava technického pokroku v jeho podání je spíš oslava ctnosti z nouze - jak může být ze zadání a přísných podmínek jeho dodržení oslavován pokrok, když jde o zlepšovatelské řešení využívající pořád stejný princip a technologie, které se dají koupit v krámě? Jsou to skutečně jen ty sliby, kterým se už teď dopředu staví slavobrána, jako tomu neexistujícímu mostu přes řeku... (Bílá paní). :-)

+1/0
15.5.2018 15:20

M94i77c58h61a97l 63Š43t31a82j70n85r11t 4804811522217

Boostery ke space shuttle nikdy nebyly nejspolehlivejsi a nejbezpecnejsi, byla to fuserina.

0/0
15.5.2018 15:39

W62a46l19d85a 20W57i92n89t12e52r 6657809321379

Vytahovalo se to z moře, bůhví kolikrát to bylo recyklované, nic méně, je to velmi spolehlivý pohon a poměrně levný. Použití: sila, ponorky, lodě, pojízdné rampy...tedy tam, kde je požadována připravenost a skladovatelnost. Problém je jen v regulovatelnosti tahu, což u balistických až tak moc nevadí (řeší se to jinak) a koncept raketoplánu umožňoval ve vhodném okamžiku uvolnění těchto stupňů, čímž se obcházela právě ta neregulovatelnost. Raketoplán startoval víc jak 130x a havárie při startu byla zaviněna těsnicím kroužkem, který snad ze šlendriánu a úspor nebyl nahrazen takovým, který se hodil do stávajícího klimatu. S fušeřinou nepředbíhejte událostem - to se Vám může někdy v budoucí diskusi připomenout pane Štajnrt.

+2/0
15.5.2018 16:14

M98i14c63h42a92l 24Š19t58a61j59n30r88t 4454351282567

Spojeni mezi segmenty bylo u te rakety od zacatku problematicke. Segmenty ruzne pracovaly, proti sobe a tim bylo tesneni slabym mistem cele konstrukce. Pred Challengerem uz byly zavady na tesnenich zjisteny, dokonce to jednou slo i skrz, ale povazovalo se to za okrajovy problem. Kdyz stal Challenger na rampe za klimatickych podminek pro ktere nebyly boostery testovany, NASA dotazovala Thiokol a tam ucinili manazerske rozhodnuti a usoudili, ze to bude drzet, navzdory opacnemu nazoru hned nekolika svych techniku, obvykle takove drobne zalajdani projde, tohle ovsem neproslo.

0/0
15.5.2018 20:09

D27a46n92a 23T60e87n36z42l33e84r 5300642705953

Prostě bylo to "politické" rozhodnutí, které se vymstilo. Tu samou zkušenost už udělali Rusi na Bajkonuru. Není ostuda udělat chybu. Ostuda je, se z té chyby nepoučit. Ti nejchytřejší z nás se učí dokonce i na chybách těch ostatních.

+1/0
15.5.2018 21:16

W21a77l50d59a 43W85i96n27t48e59r 6967539871579

R^ Přesně tak. Fanoušci Muska si mylně vztahují nelítostnou kritiku jeho propagandy s utopickými termíny a neexistujícími řešeními na stávající a funkční technologie. Domnívají se, že jsme stejně zaslepeni jako oni a neschopni kritického pohledu třeba směrem k samotné NASA. Samozřejmě, že jsme, pokud je to obsahem tématu a víme, jak se prolínala politika a různé zájmy do jejího fungování, jak se korumpovalo kvůli úsporám, co dokázala nepozornost v rutinním provozu, a mnoho dalšího, co mohlo pokazit dobrou práci většiny. Když jsem poprvé viděl raketoplán Enterprise, byl jsem skálopevně přesvědčen, že bude na špici nějakého baculatého nízkého nosiče, ale přesně si vybavuji, jak jsem se zhrozil při startu Columbie, že je vše "nalepeno" na obrovskou kyslíko-vodíkovou nádrž, což nedávalo psychologickou oporu jako záchranná věžička, ale hodně přes 20 startů mě ukolébalo, že se nemůže nic stát - totiž výbuch vodíku je něco jiného, než výbuch dynamitu, který tak hezky odhazuje prchající filmové hrdiny, aniž by je roztrhal na kusy. Zřejmě z nemožnosti záchrany ani neinvestovali do nějakého záchranného systému, který by s předstihem vystřelil raketoplán bokem a spekuluje se, že posádka Challengeru měla údajně přežít odhození výbuchem (kinematika a dynamika, polohový vektor atd.), ale kdo ví. Kromě toho se ví i o jakési vyčůranosti NASA, která si na to nejhorší a nejviditelnější najala jakoby "soukromníka", kterého nevynechala ze státních dotací a vlastní finanční podpory, státních zakázek atd., ale vynechala ze "zaměstnaneckého" poměru, aby se se negativní veřejné mínění projevovalo právě tam, stejně jako opatření kongresu, až se něco pokazí a dojde k tragickým následkům - přinejhorším se jednoduše vymění jeden "soukromník" za jiného. Zřejmě proto si nechává NASA nadávat od Muska, protože ona nejlépe ví, k čemu ten tender vypsala a úspory jsou, dokonce má "soukromník" zisk :-)))

+1/0
16.5.2018 4:11

D35a88n67a 57T64e82n94z47l43e38r 5240482255373

R^ Dává to smysl. R^ Odklonění kritiky. Tak v tom případě bych mu držela palce, aby alespoň tenhle počin byl úspěšný (Tesla stejně zkrachuje).

+1/0
17.5.2018 7:05

W10a69l38d88a 93W89i62n19t21e94r 6757849691309

Automobilky v podstatě vymění spalovací motor za elektromotor a díky lehkým bateriím budou splňovat bezpečnostní standardy jako s motorem spalovacím. S dalšími a dalšími sériemi plynule přejdou do lépe vyhovujících konstrukcí a co nevidět, z befelu se již tak brzo stane ve všech automobilkách v Evropě, takže z logiky věci lze očekávat, že haly ve Fremontu to zabalí stejně jako kdysi automobilky v Detroitu. ;-)

+1/0
17.5.2018 7:49

D29a54n62a 62T44e47n84z96l95e61r 5170162235253

R^ A s největší pravděpodobností budou první Číňané. Ono už teď... jenže na ně naši velcí bossové rádi zapomínají.

0/0
17.5.2018 8:04

W40a17l30d29a 47W80i88n48t88e68r 6637939661719

Vzpomínáte si na ta nízkoobsahová čínská autíčka do 4000 EUR? Nějak to zmizelo. ;-D

0/0
17.5.2018 11:39

M79i56c62h87a97l 35Š26t23a83j60n84r80t 4884241712427

Challenger byla bohužel jedna z těch preventabilních chyb, ke kterým mají tendenci velké přebujelé organizace, prostě převládly netechnické faktory a to je škoda. Podle havárie Columbie se dá soudit, že ten koncept v sobě měl riziko od začátku, ale kdyby se u problému boosterů tehdy NASA nenechala ukolébat, celý program by možná ztratil jen jediný stroj.

0/0
16.5.2018 6:44

W36a85l83d49a 92W80i87n54t64e32r 6497399151739

R^

0/0
16.5.2018 9:59

D93a79n53a 27T34e26n14z53l27e24r 5890232925453

Do kamene tesat. R^ A ten kámen jim pořád ukazovat. Dokud jim to nedojde. :-)

0/0
15.5.2018 21:12

D68a61n98a 10T33e26n35z36l17e81r 5310852755743

Přesné. R^

0/0
17.5.2018 7:01

F43i42l12i76p 83T78y86k90a10l 3445968473264

Pane Winter, promiňte, že jsem se Vás nepříjemně dotkl tou hloupou metaforou o Šalamounovi. Určitě jsem to nemyslel tak, jak to na Vás zapůsobilo. Já jsem žádný titul, i když před mojim jménem stojí, ani rodokmen neudával. Filip Tykal je pseudonym a ten je bez titulu. Dávat najevo to, že jsem studoval medicínu v Německu je určitě nepodstastné. Tím jsem chtěl jen předejít tomu, aby mě na iDnes-bolgu někdo osočoval, že jsem studoval a profitoval za komunistického režimu a teď tu na komunismus házím hnůj. V minulosti se tak několikrát stalo, proto jsem se na delší dobu vzdal psát jakékoli příspěvky. Určitě bych ten článek od paní Tenzler o Mr. Elon Musk nekomentoval, kdyby nebyl tak jednostranně zaujatý vůči tomu pionýru ve vývoji E-automobilu. Nevím co se uveřejňuje v čs. mediich ale v západních civilizacích se E. Musk takovým, řekl bych diletantickým a velmi subjektivním, pohledem na jeho konání na poli kosmické technologie nekritizuje.

Portal <en.wikipedia.org/ > jsem nestudoval, jen jsem ty fakta v rychlosti přečetl a udělal si svůj vlastní úsudek.

Litovat mě nemusíte, já to opravdu nemám za potřebí. Spíše obyvatele české kotliny, ale ani zde není politování na místě. To to Češi potřebují jsou objektivní, nestranné informace a konstruktivní myšlení. Momentálně tam vládne desinformace, anarchie, negativismus a korupce. Já žiji od 1969 v Německu, dříve BRD, (předtím rok v Anglii) a jsem relativně spokojen. Ideální to není nikde, i tady se najdou darebáci, podrazníci, lháři a v posledních 3 letech přibývají i neofašisti, hlavně v bývalé DDR. Mějte se

fein ! filip

0/0
15.5.2018 14:50

W32a42l65d34a 12W66i93n18t95e70r 6497389801569

Co se týče invektiv, nejste první ani poslední, takže tím se nezabývám, ale co mě naštvalo, že píšete o mně bez mě. Nechápu, kdo by Vás osočoval za to, že jste vystudoval za komunismu, který kritizujete, respektive jak to souvisí s Muskem a jeho propagandou. Dalo by se to pochopit, kdyby na Vás vystartoval nějaký se "školou života" a až teprve v polemice by jste na něj vytáhl kalibr "neuč orla lítat" - to kvituji přímo jako nutnost, ale k ničemu takovému nebyla zavdána příčina. Pokud jste hrdým majitelem automobilu Tesla, pak onen stroj nebyl nikdy kritizován jak po stránce designu, tak funkčnosti či dojezdu (ani ten není garantován jak slibuje reklama). Kritika se vztahovala na otřesné pracovní podmínky ve Fremontu, podceňování lidí (jeho slova), nadhodnocování akcií Tesly, ztrátové hospodaření - proč ne, státní dotace se týkají i jeho Tesly, existenční potíže, zanedbávání Tesly kvůli SpaceX a nesmyslnému Hyperloopu. K tomu se před týdnem chlubil na Twiterru, že chce založit továrnu na výrobu sladkostí - proč ne. Investoři chtějí odvolat, nebo spíš usilovat o znovu-nezvolení představenstva jeho Tesly, protože jeho management má strach oponovat Muskovu egu, který žene Teslu do záhuby nejen kvůli raketovému dotovanému hobby. Jeho bývalý finanční správce mluví o podvodech (přelévání peněz)...a to není z české kotliny, ale ze západních médií a serverů, ke kterým máme s paní Danou blíže než Češi, protože jsme v podstatě geograficky u zdroje. V Česku určitě nepanuje anarchismus či neofašismus, ale protože si prošli nějakou 40.letou zkušeností narozdíl od západu, dávají najevo, co si myslí o moru neomarxismu, který pohlcuje Evropu a nemálo lidí si to myslí i u nás. To je do jiného tématu. Ten diletantismus hledejte jinde. Na poli kosmické technologie se Musk nekritizuje a to co provozuje z kontraktu, dělá dobře. Kritizují se neexistující technologie a absence know-how k proklamovaným cílům s termíny, ke kterým ani nenašlápl a dělá z lidí pitomce skrz vlastní PRpropagandu.

+1/0
16.5.2018 9:54

D67a52n46a 44T12e39n37z78l83e81r 5870462195663

Přesně. R^

0/0
17.5.2018 7:07

F81i69l98i65p 36T78y19k14a73l 3265968833194

Paní Tenzler, víte kolik oblatsí dnešní fyzika má? Už za mých mladých let jich měla domnívím se 11, momentálně se počet vědeckých specializací ve fyzice pohybuje kolem 25. Neexistuje na světě člověk, ani ten geniální, nedávno zemřelý Stephen Hawking, který by mohl mít hluboké znalosti ve všech oblastech dnešní fyziky. Pan Walda Winter nedělá vyjímku. Jinak by byl již dávno poctěn Nobelovou cenou za fyziku a neglosoval by Vaše blogy. Z časových důvodů, pochopitelně. Zdraví filip

0/−1
15.5.2018 14:10

W79a34l46d41a 36W54i96n39t32e56r 6967619441859

Opravdu se musíte zbaběle schovávat za ženu, aby jste si se mnou mohl vyřizovat Vaše nějaké pochybné účty, které neodrážejí žádnou dřívější interakci mezi námi? Nemáte odvahu oslovit mě přímo? Napoprvé, to bych chápal - občas se k tomu snížím taky, ale už podruhé? Od kdy se rozdává nobelovka za interpretaci veřejně dostupných informací, ať školních, populárních, profesních atd. ? Vadí Vám, že glosuji v jednom vyhraněném oddělení tohoto serveru? Budiž Vám útěchou, že v jiných ne - na to bych opravdu potřeboval větší časový rámec, než který si vymezuji pro relaxaci a tréning. O Hawkinga se neotírejte - nejde o genialitu či co by mohl nebo nemohl, ale v některých záležitostech o filosofii. Vaše rétorika mi připomíná jednoho Bořka-stavitele alias "nikdy nemůžeme vše pochopit", který před nedávnem záhadně zmizel i se všemi svými blogy, ale to může být "podoba čistě náhodná".

+2/0
15.5.2018 15:48

D93a62n81a 52T24e30n84z51l24e10r 5500722545763

Jednak jsem nic takového netvrdila a jednak netuším, kam míříte. Ale když už se o tom zmiňujete... jako někdo, kdo dělal doktorát u pána, který byl na tu Nobelovu cenu skutečně nominován, vás nepotěším. Umím rozeznat mluvky a vejtahy od opravdových supermozků. Asi nebudete muset hádat dlouho, kam mám zařazeného vás a kam pana Waldu.

Je naprosto příznačné, že se kvalitou znalostí ostatních diskutérů zabývají převážně jen ti, kdo sami v dané oblasti nic neznamenají. Opravdový machr má dost znalostí a vědomostí na to, aby nemusel útočit na biografii oponenta a může se vyjadřovat k tématu, o kterém se diskutuje.

+1/0
15.5.2018 21:21

W58a48l71d28a 15W54i28n97t58e44r 6557199641689

R^ +1

0/0
16.5.2018 10:26

W51a47l51d67a 74W44i32n19t21e43r 6537699881949

;-D Ale kdepak. Vždy je někde alespoň jednou na okraj zmíněno, že je to sranda a reakce odráží jen a jen akci kultu (nic víc, nic méně), který přehlíží historické úspěchy a začátek kosmického věku si spojil s dnem založení firmy SpaceX. Nikdy se nešlo do odborných detailů, protože to by Muskův fanklub stejně nestrávil. Nejen v této diskusi nebo serveru se kritizuje jeho PR a propaganda, která několikrát slibovala měkké dosednutí na Marsu s lidmi nebo nákladem aniž by byly podniknuty kroky k tomu směřující a to jak v oblasti výzkumu, tak i realizace dílčích záležitostí, které podnikají jiné firmy ve vlastním programu, nikoliv v jeho. Nikdy nebyly kritizovány jeho úspěchy ve vynášení nákladu na orbitu a dovolím si tvrdit a tvrdím to pořád, že je v tom momentálně nejlepší. Nadhodnocování akcií Tesly, přelévání peněz, tvrdé pracovní podmínky ve Fremontu, dumpingové ceny, konkurenční boj a další, to je přece všeobecně známé z různých serverů po světě, které nepatří do bulváru a nejsou k tomu třeba žádné znalosti astrophysiky a kosmické technologie - uveďte, kde se do této role pasuji v záležitostech Muskovy propagandy. Kde jste sebral tu drzost dávat do souvislosti současnou nemožnost lidské posádky na Marsu s předpokladem, který vyznívá tak, jako že toto nepředpokládáme. Samozřejmě, že po vývoji účinných radiačních ochran a to i takových, které eliminují sekundární záření to půjde a NASA už má termín. Na rozdíl od Vás vím, které firmy, jak soukromé, tak státní se tím zabývají a není to obsahem Wikipedie, kterou jste si narychlo nastudoval. Přemýšlel jsem, jestli mám odpovídat stejnou jedovatou slinou jako Vy, ale protože jste nepochopil nadsázku, ironii, sarkasmus a to vše směrované jen proti Muskově lživé propagandě, jak té marsovské, tak i té, která pomlouvá ostatní subjekty na témže poli, ani dnes jako nikdy nepůjdu do osobní roviny se záměrem pomstít se. Je mi Vás líto.

+1/0
14.5.2018 20:06

P82e32t41r 85B80ü52r61g73e17r 4357426387400

Pěkné, pěkné... O těch chloristanech jsem vůbec nevěděl.!Proč ale nemít mnohem "přízemnější" cíl: kolonizace například Sahary by musela být mnohem jednodušší!

0/0
14.5.2018 15:33

D74a63n33a 18T67e20n30z81l71e61r 5970142785423

R^R^ S tím by se dalo začít. Děkuju za návštěvu a přeju krásný večer, Petře.

0/0
14.5.2018 19:12

M35i38l60a84n 61S84t39e13h74l22í23k 7330829263881

Dnes jsem zaznamenal informaci, že NASA chystá na rok 2020 projekt vyslání sondy-vrtulníku na Mars. Není mi sice jasné, jak může vrtulník fungovat v tak řídké atmosféře, jakou má Mars, ale každopádně je to zajímavé.

0/0
12.5.2018 13:15

D73a43n42a 42T15e91n44z56l19e45r 5110772735113

R^ To mě také dost udivuje. :-) Ale určitě to mají propočítané, asi bude vztak stačit.

0/0
12.5.2018 14:35

W59a79l87d75a 72W29i47n78t73e57r 6767559441609

OT Vypadá to, že Musk zřejmě přehodnotil svou marsovskou propagandu a v interview zmínil jen postupné kroky k daleko výdělečnější vesmírné turistice na blízkou orbitu. ;-D

+1/0
12.5.2018 22:37

D58a94n53a 85T46e64n82z87l63e71r 5460362435933

To jsem zvědavá, jak to jeho fanklub stráví. :-) Mám takový pocit, že jim to prodá jako pozitivum.

0/0
12.5.2018 23:50

W14a74l25d83a 60W38i72n62t43e45r 6167539691359

:-) Už Vás hledají na Technetu ;-D. Hledal jsem tam video s interview, které ráno vysílala TV, ale není tam.

0/0
13.5.2018 0:47

D64a67n84a 38T46e98n94z60l49e56r 5910372455753

:-) Technet se zbláznil. Už třetí reklamní článek na Muska. Nemyslím, že se jim to dlouhodobě vyplatí, ale jejich věc.

"Hoši" na Technetu v diskuzích jsou hardcore. :-)

0/0
14.5.2018 7:36

W90a34l14d36a 91W14i84n69t81e60r 6707829311849

R^Je to skutečně "vylepšený " reklamní obsah z elonx. Pozitivní je, že konečně přiznávají podíl NASA a její kontrolu "soukromníka" skrze podmínky. Neochotně přiznávají úspěchy dalších firem, což označili jako jejich tajnůstkaření jen proto, že se nesnížili k takové PR, jako Musk. Výsledky z testů ostatních subjektů byly vždy dostupné - test druhého startu a přistání prvního stupně např. firmy Blue Origin jsem sledoval před mnoha lety online a první test ze záznamu. Je tam snaha omílat starou písničku z PR, že Musk učil všechny jezdit na kole, což bylo přesně naopak, ale to nevadí a už se spekuluje, že NASA preferuje další firmy, což je pravda, ale zapomnělo se dodat, že tyto firmy úzce spolupracují delší dobu než Musk a to na konkrétních zakázkách. Nepochopitelně je to přirovnáváno k nekalostem při výběru dodavatelů v rámci projektu Apollo, takže nervozita z konkurence i přes velmi výhodné podmínky tzv. podnikání... O ostudě s Marsem ani zmínka a nový typ rakety šel přesně s předpokladem nezbytných úprav existující technologie, má-li být na orbitu vystřelen první muskonaut, což je podmíněno dalšími požadavky NASA, která chce vrátit dopravu astronautů pod svou taktovku. Diskuse je také zajímavá - po dlouhé době převaha těch, kteří shledali jeho PR ne-vizionářskou, ale jen v bludech a fantaziích dobře zabalené úkoly a požadavky NASA.

+1/−1
14.5.2018 9:39

D42a19n50a 40T21e22n62z97l14e61r 5970962935183

Do kamene tesat ! R^

0/0
14.5.2018 19:21

W23a74l36d68a 11W36i85n52t20e12r 6277779301799

Tuším, že pozemský vrtulníkový rekord je 27 800 - 27 900ft, tj zhruba, když to zprůměruji 8,5 km. Neznám otáčky, počet listů, šířku listů...ale šlo o vojenský 20. tunový vrtulník. Moc nechybí do Mount Everest :-), ale pokud je "něco", byť i v minimálním množství, co se může "přisát" z rychlosti na list či křídlo a z náklonu vytvořit reaktivní tah (vztlak), poletí to. Tipoval bych, že se na Marsu spíš vyzkouší křídlo s velkou plochou, ale to by muselo neustále létat vzhledem k absenci přistávacích či startovacích drah, takže vrtulník, nebo spíše vrtulníček (dron) s vysokootáčkovým motorkem (na to se nejlépe hodí dvoulisté vrtule), může startovat a přistávat klidně i na Marsu v řídké atmosfeře a pořizovat letecké snímky jako doprovodný dron nějaké jezdící sondy - zřejmě inspirace z filmu Red planet a psího robota Amy, která takového špiona-drona měla. R^:-)

+1/0
12.5.2018 15:24

M96i12c76h74a25l 73Š74t17a47j50n96r34t 4634381352107

Do znacne miry se ridka atmosfera da kompenzovat zvysenim plochy a otacek rotoru protoze sice vznika msly vztlak, ale taky klade maly odpor+ je tam i mensi gravitace.

0/0
15.5.2018 7:00

M73i92c17h89a61l 68Š85t44a24j30n58r55t 4664391372937

Akorát mi vrtá hlavou jeden problém. Proč na Mars? Jsou dobré důkazy a solidních nerostných zdrojích? Nebo toliko víme, že jsou tam sopky? Protože kvůli pustým kopcům a pláním se spoustou písku to nemá smysl kolonizovat.

0/0
12.5.2018 8:46

D44a41n28a 16T59e31n32z77l43e47r 5660882285143

R^ Já osobně myslím, že je jeden dobrý důvod, proč chtít utéct ze Země. Jednoho dne to stejně bude nutné. Definitivně ji budeme muset opustit za miliardu let, ale s největší pravděpodobností ještě daleko dřív (přiletí nějaký nevhodně velký asteroid). A na to bychom měli být připraveni co nejdřív. Pak už je celkem jedno, kam to bude.

Venuše je zatím nevhodná (ale stačí trošku vyluxovat atmosféru - z té bude navíc uhlík pro stavbu pevných konstrukcí a malounko zastínit...) a tak zbývá Mars. Mars je navíc na rozdíl od Venuše neperspektivní tím, že eventuálně pracně vytvořenou atmosféru ztrácí (Venuše ne, je dost velká).

Tipovala bych si, že Mars je první krok - a Venuše bude druhý. R^

0/0
12.5.2018 11:55

W12a32l24d84a 12W52i83n23t88e44r 6437909391119

Škoda, že má Venuše vázanou rotaci - zhruba přes 110 "dní" den a ve stejné délce noc. Jeden "rok" na Venuši trvá zhruba přes 220 "dní" a to je v podstatě jeden její den a to je špatné. Špatnou věcí je i slabé magnetické pole, které by nic případně živého na jejím povrchu neuchránilo vzhledem k blízkosti Slunce. Obávám se, že Venuše nebude žádným krokem k terraformaci a to ze zcela pragmatických důvodů - stoupající aktivita Slunce a špatná investice do budoucnosti. Nevylučuji nějaké osidlování její atmosfery skrze aerostaty ve výšce, kde je pozemský tlak a pokojová teplota.R^

0/0
12.5.2018 14:52

D52a26n61a 79T20e68n40z28l95e17r 5920242715843

Venuše by se musela nutně zastínit (odtamtud by se čerpala i potřebná energie), takže by mohlo být rovnou zrealizován denní a noční rytmus. A se systémem zrcadel rovnou na celé planetě stejně.

Než se to ale stane, musela by se zpracovat skoro celá atmosféra. I když proč ne, uhlík se dá dobře využít a uhlíková vlákna budou jistě žádaná i v budoucnosti.

Venuši (tak bych to viděla) budeme terraformovat svrchu - nejdřív osídlíme její oběžnou dráhu. :-)

0/0
12.5.2018 15:10

W22a27l30d28a 55W94i25n55t33e52r 6547359501609

:-)Jsem pro každou srandu, ale nebylo by lepší tuto investici spíš směřovat do Marsu, do měsíců velkých planet, tedy do budoucnosti? Snažím se být jen objektivní a tak jako v případě Muska a jeho muskonautů, které nebude mít kdo na Marsu pohřbít, kromě toho, že je tam nedostane ani jeho blbá PR, v případě Venuše si dovolím tvrdit, že se žádná její terraformace konat nebude. Orbita, sluneční elektrárny, aerostaty atd určitě ano pro reálnost.:-)

0/0
12.5.2018 15:42

D28a38n70a 26T40e91n75z89l31e15r 5180172455713

U Venuše bych viděla jako plus to ohromné množství energie, které je tam schované a čeká na využití. V rámci tisíce let jistě. Než budeme muset definitivně opustit vnitřní Sluneční soustavu, tak to potrvá ještě hodně hodně dlouho - tedy by se mohl terraforming Venuše vyplatit. Možná ale, že si tam naši potomci vezmou jen ten uhlík, z něj postaví lodi a nebudou se zdržovat s přeměnou planety. R^ A pak... nashledanou Země.

V kolonizaci vnější soustavy bych viděla dnes ten jeden jediný problém - není tam energie. Sluneční ani asi žádná jiná. Zima a tma. Ale třeba se objeví nové technologie? R^

0/0
12.5.2018 18:42

W13a27l77d18a 37W22i38n76t27e22r 6727839161379

Z pohledu "využití" naprosto souhlasím. Jak z něčeho kouká profit, jde to téměř samo a proto je asi problém pohledem z druhé strany na totéž zastavit kácení deštných pralesů nebo vyčistit oceány od odpadků. Ze stejného paradigma "profitu" je lepší nová planeta, byť ne zrovna ideální jak po stránce gravitace, tak atmosfery, ale je možné na ni okamžitě vytvářet hodnoty a ty následně proměnit do jejího zvelebování. Dynamika tohoto procesu bude asi ekonomicky záviset na Zemi kvůli zmíněné proměny hodnoty. Druhý způsob, takový ten "neziskový", se spíš hodí do totalitní společnosti, ve které existují dokonalá Cocteauova města z Demolitin man a kde má každý v zadku identifikační čip - to pak jdou dělat věci skutečně na befel a experimentovat s nuceným masově nasazením všech sil třeba v terraformaci nebo stavění Dasynovy sfery. U StarTreku se taky dá dobře relaxovat, ale ten prst kapitána, který odmávne start kamkoliv, je draze zaplacen jakýmsi společenským systémem založeným na myšlenkách komunismu. Jinak by to totiž nešlo a ani by nemohla románově existovat jeho luxusní loď. Ten druhý způsob bude vždy něco hatit a je to dobře. Technologie - souhlasím. Vždy, když se po něčem konkrétním jde a zklame to, vynoří se naprosto jiné využití, takže šance s překvapením, ovšem technologie, které mají pokořit čas a prostor, tedy zázračné technologie, potřebují jiné prvky (exotické) než ty v periodické tabulce a když ani supernova, která je umí téměř všechny vyrobit a k tomu i ohromné množství energie, nepohne prostorem ani o píď (maximálně jej trochu rozvlní). Čekat, že se něco podaří v rámci prostoru a času realizovat s nicotnou (v podstatě nulovou) energií v porovnání, je hodně optimistické, ale kdoví, třeba půjde něco vymáčknout z pana "Casimira" a temné hmoty, pokud kdy ji půjde chytit skrze prvky v periodické tabulce.

0/0
12.5.2018 21:48

D69a37n37a 65T42e88n67z77l77e32r 5970412915453

R^ Souhlasím, úplně nové technologie si asi nebudou hrát s prostorem nebo hmotou. Ale možná umožní nějaké nové technologie "ždímat" energii z magnetického pole Jupitera nebo ostatních velkých planet, případně z vrchní vrstvy mraků, apod.

Právě proto, že většina peněz a úsilí jde do projektů, které krátkozrace slibují rychlý profit, je mi líto každého dolaru (nebo jiné měny), který se z veřejných peněz proinvestuje na konto Muska (nebo libovolného každého jiného vizionáře, co si těmi penězi živí svoje ego nebo konto).

0/0
12.5.2018 23:56

W36a98l22d46a 87W79i83n29t34e75r 6267239481889

Stejně každý ví, že Musk spíš něco vyplňuje po té komerční stránce než vědecké - žádné vynesení vědecké aparatury mu zatím nebylo svěřeno a nemá nic za sebou jako přistání na kometě, Marsu, Titanu, Měsíci, Venuši, průzkum velkých planet, průlet kolem Pluta, vesmírné stanice...... takže není co slavit. Hotely v ne-vesmíru budou jistě zajímavé, ale přínosem pro lidstvo nejsou (jeden "hotel" už máme - ISS a před tím v minulém století to byl Skylab). Do učebnic, jako NASA nebo ESA či ostatní nic nepřinese a láce tahání materiálu na orbitu je tak trochu diskutabilní, když nefunguje jako "čistokrevný" soukromník. Až jednou "pojede" skutečně za svoje a v rovných podmínkách tvrdé konkurence, no, to bude jiná. ;-)

+1/0
13.5.2018 1:37

D60a53n13a 67T18e69n62z60l76e80r 5500122815453

Nedávno mu svěřili TESS a dost jsem to prožívala, musím se přiznat. Svěřit další hledání exoplanet v podstatě neozkoušené raketě (já vím, Ariane je na ně "drahá")... no...

Když projekt stojí desetinásobek nebo stonásobek ceny startu, tak je myslím naprosto mimo zkoušet na tom startu něco šetřit a riskovat, že to nevyjde. (... Zuma nechá pozdravovat ze dna Indického oceánu)

0/0
14.5.2018 7:39

W49a98l85d39a 80W45i41n89t23e59r 6467279561859

Aha, měl jsem zato, že ten teleskop byl odložen a dál jsem to nesledoval, stejně jako osud Zumy. ;-D

V té dopravě na orbitu je hodně z know-how NASA, což mu ušetřilo čas a mohl se tak věnovat vylepšování, takže bych se moc nebál.a co se týče ceny, tak ta je dumpingová (viz kosmoportal), což nelze praktikovat do nekonečna.:-)

0/0
14.5.2018 10:18



Žebříčky





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz