Děkujeme za pochopení.
W10a58l59d51a 74W61i38n33t90e79r
Opět něco zajímavého a pro mě nového. Předpokládal jsem čistě mechanický účinek, jakože cokoliv velmi jemně "drsného", poddajného a drobícího, obrousí různě valícími žmolkami pod tlakem velmi tenkou vrstvičku papíru nebo jiného povrchu - proto se zbytky papíru a gumy musí sfouknout a mazací rituál dokončit hřbetem ruky. Pořád se člověk musí učit.
D55a64n39a 85T85e16n60z17l29e21r
Děkuju, přeju krásný den.
M40i21l84a84n 48S72t43e95h80l18í83k
Zajímavé, jako vždy. Ta vaše zmínka o tom, že se ke gumování používala i střída chleba, mi připomněla televizní historku o pánovi, který chodil pravidelně kupovat bochník chleba a nikdy nic k tomu. Prodavačka se domnívala, že je tak chudý a tak mu jednou v dobrém úmyslu "vpašovala" do bochníku hrudku másla. Netušila chuděra, že je to architekt a že ten chleba používá ke gumování svých technických výkresů.
O40d12s47t40r22a56n93ě63n19ý 76U34ž98i92v12a93t21e87l
D75a32n71a 82Š60u17m73o78v44á
To jsem nevěděla, že německy bleistift je v překladu olověná tužka Dani. Olovo bylo vůbec v minulých staletích častým materiálem, se kterým se lidé potkávali. A ve větší blízkosti jeho výskytu také umírali. Zajímavé jsou poznatky z poslední doby, podle kterých na dlouhodobou a pomalou otravu olovem zemřel Ludwig van Beethoven. Byl to hrozný konec. On měl smůlu, nejenže žil v době olověných trubek na rozvody vody, ale i lázně, kam se často jezdil léčit, byly bohaté na olovo. A když čtu Váš blog, tak si myslím, že olovo bylo i v tužkách, jimiž si mohl zaznamenávat své notové nápady. Hádám, že inkoust byl tehdy určitě dražší. Nevím, je to jen má domněnka. Důkazem byl nakonec rozbor pramínku vlasů, který se dochoval. Mimochodem - plastická guma je používána hlavně výtvarníky, protože nejšetrněji odstraňuje tuhu z měkkých materiálů /měkké tužky, uhel/. Jakoby nápis obalí a dočista setře na sebe aniž poškodí podklad. Ten efekt jste vysvětlila chemicky tak dobře, že jsem ho pochopila i já - nechemik. Pozdravuji a děkuji.
D19a72n78a 75T85e22n96z32l25e62r
Víte že je to docela možné... ono se psalo i stříbrnou tužkou ale ta je o dost dražší. V podstatě se dá psát a malovat s jakýmkoliv stříbrným předmětem správného tvaru - jen na to musí být speciální podklad. Na dnešním papíře to nejde. Potřebuje to být hrubší, takže se do speciálního nátěru dává sádra nebo namletý mramor. Stříbro po čase zhnědne, takže práce dostanou takový zajímavý vzhled.
Jsem moc ráda, že se vám líbilo, Dani, mějte moc hezký vídkend.
J55o72s59e66f 53H20l44i15n22o90m81a53z
Teď abych se bál psát obyčejnou tužkou. Jakési síly. Ještě že už nejsou inkoustové, to by snad bouchlo.
D60a54n30a 58T45e10n79z93l72e60r
Inkousty jsou také polární a fungují na stejném principu. Jen jsou ještě intenzivnější a většinou se vygumovat už nedají, navíc se vsakují do pór v papíře a tam pak chybí ten těsný kontakt ke gumování.
Přeju krásný den, díky za návštěvu blogu.
K76l46á30r83a 42T89ů22m12o70v86á
Ona snad za všechny zajímavé věci může buď chemie nebo fyzika. Moje postřehy k tužkám byly vždycky ty, že jednička na kreslení, trojka na rýsování, dvojka na vytažení a běžné používání. Jenže ona většina tužek byla značena B, HB a podobně. Totéž platilo i pro tuhy do mikrotužek.
D41a28n42a 12T71e15n39z49l72e68r
H označuje "hard" a je to pro tvrdší tužky než je průměr. B je pak "black" a to je název pro ty s tmavou stopou (měkké). Někteří výrobci rozeznávají až devět stupňů, takže existuje 9B a 9H. Obojím se už nedá pořádně psát.
Přeju krásný den, Kláro, mějte se moc hezky.
P66a52v36e28l 27D31v64o63ř60á31k
Původní pisátko byla ovšem zuhelnatělá větvička, tzv. uhel, dodnes používaný malíři. Pro jejich pohodlí se vyráběl i ve formě silné tužky, ještě mám schovaný kousek po dědovi malíři. V zahraničním nářečí se tomu říkalo Caran d ́ Ache (zuhelnatělá větvička - stvol). Což vešlo do názvu známé firmy. která vyrábí psací náčiní.
Ruština to převzala jako karandaš.
Uhel ovšem nelpí na papíře moc dobře, takže kresba se musí fixovat přestříknutím lakem. A pozor - struktura tuhy je jiná!
Toto pisátko používali již pravěcí umělci, viz jeskyně. A také tuk smíchaný s uhelným prachem nebo jiným barevným plnidlem. Tedy předchůdce dnešních voskových pastelek.
O44d67s29t93r95a22n45ě69n76ý 53U92ž20i30v94a21t41e22l
H28o85r40s70t 39A30n14t93o34n 19H12a65s21l34b58a50u48e51r
Praktická je tužka která má na opačném konci onu gumu. Dano
D72a98n47a 16T59e69n69z72l28e74r
Líp se okusuje.
Krásný večer do Norimberku, Horste, mějte se všichni moc hezky.
P55a31v41e16l 85K18a45m77a30s
Zase Karma. Dano, píšete zajímavě o zajímavých věcech. Je to super.
D60a15n47a 24T10e70n12z43l13e65r
Děkuju, jste na mě moc hodný, Pavle. Jsem ráda, že se vám líbí.
Mějte krásný večer.
O29d43s68t81r52a48n42ě73n22ý 35U69ž11i66v11a38t47e12l
P77a94v79e12l 87V80é30b87r
Ona ta otázka mazací gumy není úplně triviální. Svého času byla mazací guma pro mě velice důležitá - zpočátku jsem plošné spoje navrhoval tužkou na čtverečkovaný papír. Takže se hodně gumovalo a výběr tvrdosti tuhy, kvality čtverečkovaného papíru a především mazací gumy byl pro mě velmi důležitý (a zůstalo to ve mně dodnes). Mazací guma musela být co nejměkčí, aby nedřela papír. Jenomže tehdejší guma byla skutečně gumou a tak na povrchu vulkanizovala a povrchová vrstva se musela často nejprve odřít, než se začalo gumovat.
Dnešní mazací gumy nevulkanizují (nebo jenom nepostřehnutelně) a jsou mnohem lepší, než ty původní. Nejsou tedy nejspíš vůbec z gumy, nebo jí obsahují jenom nepatrné množství.
- Počet článků 968
- Celková karma 19,30
- Průměrná čtenost 1331x