Neděle 7. června 2020, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. června 2020 Iveta, Slavoj

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R57e91n51é 14M64e10l74i80c38h90a70r 5651581756131

Počtení pěkné, mé city však patří sádlu. To chutná i za studena na chlebu (obzvlášť, jsou li přítomny škvarky), řízky na něm jsou malebné... Navíc cestu k srdci hledá a nachází báečně ;-D

+1/0
29.2.2020 9:07
Foto

J93a25r56o36m26í21r 91Š48i24š56a 3460213401297

a stejně jsem pro sádlo, i když namazaný na chlebu s cibují je ještě lepší:-)

+3/0
25.2.2020 12:53

D64a48n85a 69Š77u89m14o36v92á 1725189794829

Jako téměř městské dítě si pamatuji, že maminka na začátku 60. let hodně smažila řízky a věci, kde byla potřeba vysoká teplota, na tzv. 100% tuku (dnes omega). Neměli jsme hospodářství, ale kupovali sádlo syrové, a škvařili jsme si ho sami. I to se kupuje dodnes ve více druzích - tzv. plstní - to tenčí a horší a nejkvalitnější řemenové - pěkně nejméně 3 cm vysoké. Takto vyškvařené se používalo jen na škvaření hodně drahých surovin na vysoké teploty. Kupodivu 100% tuk se nepřepaluje, a ani není nikterak cítit. Je to zvyk, ale řízky na něm smažím dodnes, a mám ho i ve fritéze radši, než olej. Ten byl tehdy jeden (asi slunečnicový), a nebyl moc dobře čištěný, takže byl prostě cítit. Ten se užíval málo. Dnes je podstatně lepší kvality a na něm smažím mnohem častěji. Střídám slunečnicový s řepkovým, protože jsou naprosto neutrální chuťově a přijdou mi stejné. Dodnes si občas sádlo škvařím - ale vždycky ho používám na luxusní jídlo - a hlavně na chleba se sádlem a posolit. Je to neskutečná mňamka. A co teprve domácí ještě teplé škvarečky. Jen se musí umět dobře vyškvařit - mám takový indikátor - míchám, míchám tak dlouho, dokud nezačne trošku ustupovat pěna a zableskne se čistá hladinka sádla. Pak rychle odstavit a přidat 1 - 2 polévkové lžíce studeného mléka. Pozor, to sádlo vždycky vysoko vypění, protože mléko je ledové a sádlo vysoce zahřáté, musí se na smažení vždycky použít hrnec, který má nad hladinou sádla nejméně 2/3 místa na výšku, co zabere to vyškvařené sádlo. Tím mlékem se prudce zchladí teplota, a tuk už se dál nepřepaluje. Takhle se to u nás dělalo odjakživa - na plynu, elektrice, a dělám to teď úplně stejně i na indukci - ta má největší výhodu, že přestává hřát okamžitě. Škoda, že řemenové sádlo je tak málo k sehnání. Oliváč jsme dávali a ještě velice zřídka výhradně do studené kuchyně. Mám doma lahvinku panenského a stačí mi na dlouho. Nevím, ale nemusím mít často jeho příchuť. Zdravím Dani, moc zajímavé téma.

+1/0
25.2.2020 8:20

J71i40r16k80a 24B59r87u69n60n81e34r 4378242189767

:-)R^

0/0
25.2.2020 3:28
Foto

J93i67ř53í 69K54a25r89b15a10n 8874672700767

Já to moc neřeším. Smažím jen občas a většinou šáhnu po slunečnicovém, když není vemu řepkový. Sádlo jsem přestal kupovat protože to kupované mi nevoní dobře :-)

0/0
24.2.2020 22:29

T11o51m48á56š 43T49a60t41í42č42e86k 5320692680818

Když chce mít člověk dobré sádlo, nesmí být holt líný a musí si ho vyškvařit sám. Stojí to za to - když si takhle dám svůj chleba se svým sádlem a cibulí, nestačím vrtět hlavou nad jednoduchostí těch nejlepších jídel! :-)

Ale sakra, co to doporučuju, zase pak přijdu do řeznictví a sádlo bude vyprodaný. Taky není divu, když jdou dnes vepři na porážku štíhlí jak maratonci.

0/0
25.2.2020 0:40
Foto

K24l57á54r68a 23T19ů68m48o13v62á 2633924657408

Ten, co mi nesmrdí, tedy slunečnicový, byť prý je řepkový lepší. Panenských je kromě vámi uvedeného na takové věci i škoda.;-)

P.S. Myslím, že kokosový olej je ještě nasycenější než palmový. Přitom proti palmovému bojujeme a kokosový je často propagován jako "zdravý".8-o Ale možná se nepočítá, když je tuhý?:-)

+1/0
24.2.2020 17:07

P27e23t52r 81P85a27l21e35č89e87k 3620765434612

Proti palmovému se bojuje spíš kvůli sekundárnímu efektu jeho používání, ale tím tady teď nechci zapráskat diskusi.

+4/0
24.2.2020 18:22
Foto

K79l30á98r85a 42T74ů57m55o29v54á 2613184627488

Jasně, ale spousta lidí si škodlivost zjednodušila na nezdravost a pak se sypou dotazy tohoto typu.:-P

+2/0
24.2.2020 20:45

D84a91n50a 82T30e24n29z89l14e46r 5520562565333

Ano. R^ Palmový - tam je asi ten problém, že to momentálně dávají úplně do všeho i tam, kde to nemá co dělat. Nač třeba potřebuju palmový olej v šamponu proboha. Asi že je to levné ... Některé věci už začínají připomínat ten salám, ve kterém není salám... :-) krásný večer, Kláro. R^

+2/0
24.2.2020 22:01
Foto

K68l91á91r78a 57T87ů27m13o76v31á 2273184847978

R^Dlouho jsem nevěřila tomu, že se pozná po chuti. Než mi vděčná studentka (po pravdě, neměla moc za co) přinesla aka belgické pralinky. Toť, že tam byl.8-o A co se týče toho šamponu, když může být hitem v čištění zubů výše jmenovaný kokosový olej...

0/0
24.2.2020 22:12
Foto

Š67t90ě73p33á77n 36B43i49c15e42r61a 6249702758836

Děláme na rakouském Rapso - řepkový olej bez nežádoucích pachutí a vůní. Sice je drahý, ale do majonézy nenahraditelný.

0/0
24.2.2020 16:39

D56a38n85a 51T87e62n36z75l13e29r 5440442175693

R^ Do majonézy klidně i nějaký luxusní. R^ Krásný večer, Štěpáne, mějte se moc hezky.

0/0
24.2.2020 21:58
Foto

A32l73ž45b25e60t98a 39V23l73č30k23o82v63á 7580390635852

Děkuji, až doposud mi bylo jedno jaký olej mám na panvici;-D

0/0
24.2.2020 16:03

D21a43n56a 48T45e75n30z31l70e91r 5860532875423

:-) S údivem jsem zjistila, že pokud jsem se řídila systémem pokud možno co nejlevnější, vůbec to nebylo nějak nezdravé, naopak. Nejlevnější za tepla lisované oleje (nebo rovnou vyšisované párou) prý vydrží největší teploty.

Krásný večer, Alžběto, ať se daří! R^

+3/0
24.2.2020 21:58

L28u72k27á40š 95B46u63r71g45e69t 4814175710672

Díky za článek, já jsem si třeba neuvědomoval existenci "bodu zakouření" danou složením oleje.

0/0
24.2.2020 15:02

D33a14n96a 21T26e17n10z87l67e34r 5560532245533

Oni často ani výrobci. Viděla jsem při rešerši reklamní leták na jeden druh oleje, který obsahoval zrovna ty nejhorší komponenty - a reklamovali ho jako vhodný n smažení.

Krásný večer, Lukáši, díky za návštěvu. R^:-)

0/0
24.2.2020 21:56

Č67e21s85t34m40í11r 49P65o33š62t91o10l24k75a 2732746403724

Fajn, čtivé. Pište dál.

0/0
24.2.2020 12:49

D17a96n26a 73T80e70n45z87l54e59r 5480692855803

:-) Děkuju, budu. Díky za návštěvu a za přízeň. Mějte krásný večer, Čestmíre. R^

0/0
24.2.2020 21:54

H91o94r59s59t 44A50n16t32o11n 98H50a14s20l11b41a36u23e37r 3608484566966

Že i tady se najdou zamilovaní mě překvapilo. Dano, děkuji za ně!R^R^:-)

0/0
24.2.2020 11:49

D79a86n50a 49T46e85n51z10l95e47r 5800102155633

:-) Chemie je plná nečekaných momentů. Někdy to i samou zamilovaností exploduje. :-) Krásný večer vám všem, Horste.

0/0
24.2.2020 21:54

M26i38c33h34a50l 16S96e75d68m69í68k 3149605416321

R^ Zajímavé téma. Našel jsem ještě údaje o olivovém oleji - extra panenský bod zakouření 191°C, až extra lehký 242°C. Vepřové sádlo se 188°C je na tom o něco hůř než extra panenský olivový. Ghí (indické přepuštěné máslo) má 252°C. Přehledná tabulka na

https://www.gourmet-partners.cz/Bod-prepaleni-u-oleju/

+1/0
24.2.2020 11:14

P87e30t39r 83P22a18l19e19č97e64k 3640315154612

Tuhle tabulku už jsem se kdysi dával. R^ Přesto si myslím, že vepřové sádlo je na smažení nejlepší, bude v tom nejméně různých nedobrých přísad a nedodá to třeba řízkům žádnou pachuť.

+2/0
24.2.2020 11:38
Foto

Š69t14ě15p47á25n 97B89i12c20e42r58a 6319202268816

Pro vepřové maso je sádlo přirozené prostředí.

+3/0
24.2.2020 16:41

T45o84m54á28š 22T74a18t95í86č96e54k 5160392670698

Tak to já preferuju vepřové řízky na oleji (slunečnicovém), s přídavkem kousku másla. Dobrá je občas kombinace, takže ve stejném smyslu neudělám hovězí guláš jinak než na sádle. No a pak se dá skoro všechno dělat na oliváči, ale chce to trochu zkušenosti. A kromě toho je na sever od Alp poněkud drahý a nabídka pofidérní.

0/0
25.2.2020 0:53

D28a10n45a 15T64e63n31z87l62e50r 5290772875793

R^ Přitom čím víc mají nenasycených mastných kyselin nebo čím víc mnohonásobně nenasycených - tím horší na smažení, nezávisle na bodu zakouření, protože se ty jedy z toho mohou tvořit už při teplotách přes 170 °C.

R^ Díky za link a za návštěvu. Mějte krásný večer, Michale. :-)

+1/0
24.2.2020 21:53

P61e12t90r 37K73o22r20e45c19k40y 2533727273181

Pani Dano, jako vždy jsem si početl, ale jak už se tu ozvalo sádlo z prasátka je můj způsob, prosím nepodrobujte ho analýze....;-DR^

+4/0
24.2.2020 10:58

D91a19n67a 31T42e90n42z23l25e55r 5620602565313

R^ Sádlo z prasátka je i moje volba, i když do tuku savci ukládají spoustu jedů, se kterými přijdou do styku. Ale to by za chvíli člověk nemohl jíst skoro nic. Osobně upřednostňuju věci, které znali naši předkové. Když z toho nepomřeli oni, nepomřeme ani my...

Přeju krásný večer a díky za zájem o věc. R^:-)

+4/0
24.2.2020 21:42
Foto

P13a98v44e86l 37D44v84o16ř27á41k 5279565344190

Žádný olej, anóbrž vepřové sádlo. Neboť se připaluje až při mnohem vyšší teplotě.

+2/0
24.2.2020 10:29

P69e91t42r 46P55a38l78e94č29e86k 3850555664462

Je na to nejlepší. Tahle móda smažení na rostlinných tucích tady "explodovala" někdy po roce 1990 takovou silou, že se to drží dodnes. Tehdy se objevil vzorec "živočišné tuky=špatné, rostlinné tuky=dobré" a považovalo se to za samozřejmé i u smažení a nikdo se neobtěžoval zjišťovat si informace o nějakém bodu zakouření, pokud vůbec věrozvěsti rostlinných tuků tušili o co jde. I v jiných oblastech to měla za následek třeba nahrazování poctivého másla různými Ramami a dalšími nechutnostmi. ;-D

+1/0
24.2.2020 11:28

P55e37t75r 26P89a17l46e73č52e25k 3380415124742

P.S: ale pozor, není lepší proto že by se připaloval až při "mnohem vyšší teplotě", jak píšete. To není pravda, V tom ho poráží jak řepkový tak třeba oliváč.:-)

+1/0
24.2.2020 11:34

D76a49n73a 18T81e71n31z82l18e17r 5310772365823

R^ S těmi věrozvěsty je to naprosto přesné. :-) Krásný večer, Petře.

0/0
24.2.2020 21:40

T21o58m41á70š 96T38a77t50í24č36e49k 5860442260758

A to se margarín rozšířil během hladu za 1. světové jako nenáviděná náhražka másla! (Oni tehdy ještě neměli emulgátory a barviva jako dnes, takže margarín byl ztužený olej ve své nenačančané podobě: barvy šedé, konzistence mýdla se značkou jelena. ;-))

+1/0
25.2.2020 1:03

M13i15l52a63n 11Š54ť54a78s14t82n44ý 8628472305547

Ale taky záleží na tom, jaké sádlo. To kupované někdy chutí i konzistencí připomíná ztužený tuk. Nejlepší je vyškvařit si sádlo doma s bonusem zvaným škvarky.:-)

+2/0
24.2.2020 16:27
Foto

Š48t63ě33p34á25n 21B54i40c12e33r33a 6619232348306

máslo přepouštíme a sádlo si škvaříme.

0/0
24.2.2020 16:43

D46a54n54a 79T13e63n67z76l80e38r 5420542575353

R^ ... a na sádle z vánoční husy vydržím až do února...

0/0
24.2.2020 21:44

D44a90n56a 95T75e72n26z62l29e15r 5310712125283

R^

0/0
24.2.2020 21:43

D39a48n41a 30T57e66n37z89l82e43r 5650852705813

R^ To je asi nejlepší. Nebo ghí, tedy přepuštěné máslo, když se jedná o hovězí, protože to k němu má blízko. Tak to dělám já...

Krásný večer, díky za návštěvu. :-)

0/0
24.2.2020 21:39

J94a90n 70H62u28r95k21a 7750366846497

používám rýžový a řepkový s kukuřičným na smažení někdy i olivový a slunečnici jen do salátů s olivovým a rýžovým...bohužel když jsem před roky dle ....zakouření...a možné rakoviny řešil nemusel jsem řešit jinou podstatnou vlastnost trhu ...prskatelnost dle pančování olejů výrobcem vzniklá emulze je opravdu života nebezpečná nejen kuchyni...omlouvám se že jsem u archimédova principu neodpověděl nevím jak celý víkend jsem nad tím přemýšlel...myslím že definice vyrovnání všech přítomných sil na páce pomocí archimedova zákona vámi popsané bohatě stačí a že diskutujicí nepochopil váš příměr...jeho chyba...hezký den děkuji za hezké počteníR^:-)

+1/0
24.2.2020 10:08

D18a66n27a 49T32e17n11z44l37e37r 5490172845863

Přiznám se, že rýžový a kukuřičný vůbec neznám. R^:-)

Pančování bude dost velký problém, kdyby do toho dávali jen oleje, ale už se tu našlo i průmyslové cosi... nejvíc se šidí olivové.

Děkuju za milá slova - mějte krásný večer. :-)R^

Diskutér to myslím nepochopil, nebo měl špatný den a musel se toho někde zbavit.

0/0
24.2.2020 21:38

P30a45v60e57l 89V19é14b89r 5309712572511

Hmm ... jsou tu věci, které jsem tušil a pár věcí, které jsem netušil. Rozhodně jsem to neměl v hlavě tak uspořádané, jako je to ve vašem článek - a jsou to užitečné věci (vařit se holt musí). Myslím, že tady je pár věcí, které si budu pamatovat dlouho. Děkuji, paní Dano.

P.S. Vzal jsem Čumáka sebou bez obojku a vodítka vynést smetí. Asi to správně pochopil jako projev důvěry, protože po návratu pro samou radost nevěděl, co by.

+1/0
24.2.2020 9:53

P13a75v90e51l 12V62é90b22r 5909482872661

A ještě připodotknutí: tenhle příspěvek jsem původně (omylem) umístil k Archimedovu zákonu. Mějte trpělivost se starým člověkem...

+1/0
24.2.2020 9:55

J75a42n 31H58u43r42k86a 7160826426827

zkuste před něj položit vodítko s povelem hodný hlídej a odejít po pár krocích zavelte dones nebo ke mně...při opakování odměňte a chvalte...;-DR^

0/0
24.2.2020 10:12

P44e63t84r 27P80a59l86e94č69e96k 3290405194912

Takzvané wifi vodítko.;-D

0/0
24.2.2020 11:29

D34a73n57a 94T93e48n41z78l84e24r 5680602705573

Když bych to chtěla zjednodušit do jedné věty - pokud se nenasycené mastné kyseliny považují za příznak zdravosti oleje, jsou zároveň nebezpečné při zahřátí.

Plus různé jiné volné sloučeniny, které se mohou vyskytovat v panenských olejích - z těch se pak tvoří ta nepříjemná látka, které připisují rakovinotvornost a různé jiné nekalé věci. Takže na smažení nepanenské, za tepla získávané (druhá a třetí "derivace") a ty nejlevnější, v těch alespoň není tolik těch volných přísad. Nebo nasycené tuky, které jsou pevné.

Ty jedovaté věci se v nich mimochodem mohou tvořit i při nižší teplotě než bod zakouření, respektive je v tom binec a bodem zakouření se občas udává bod, kdy se tvoří jedy a jindy bod, kdy se olej už přepálí a kouří. Proto ten rozdíl teplot, v různých zdrojích se to udává různě. Navíc se tyhle konkrétní teploty mění podle momentálního složení oleje a toho, jak moc je "fit", kdy kde z čeho a jak ho lisovali.

Když to tak půjde dál, příště Čumáček vynese smetí sám! R^:-) Krásný večer přeju, ať se vám vydaří. :-)

+1/0
24.2.2020 21:35

P43a65v73e19l 30V41é37b65r 5849812412341

S tím Čumákem - také jsem si na to samostatné vynášení tak nějak tajně myslel. Zatím jsem ale dosáhl spíše opačných výsledků (ježíš, ten dovede nadělat binec!)

+1/0
24.2.2020 22:48

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz