Neděle 7. června 2020, svátek má Iveta, Slavoj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. června 2020 Iveta, Slavoj
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

H24o73r95s29t 13A59n20t94o80n 25H93a80s98l46b64a31u74e40r 3728984556796

Opožděně, Dano R^R^R^R^

0/0
doporučit
11.5.2020 10:49

J15i98r72k91a 91B48r57u13n87n34e14r 4108292899207

R^

0/0
doporučit
9.5.2020 1:26

D49a48n66a 33T20e60n72z36l87e40r 5280292585663

Děkuju a přeju krásný den. :-)

0/0
doporučit
9.5.2020 3:29

D39a23n72a 36Š67u92m90o30v39á 1675289554339

Jak dlouho že bude existovat ve vesmíru život Dani? Tak dlouho, dokud - počkej, musím se podívat přesně, jak to říkal. Už to mám - dokud bude existovat "Fluktuace v prvotní singularitě". :-) Já sice nevím, co to přesně je a on taky ne, ale takto mluvil můj kamarád o Velkém Třesku, a to by klidně mohlo být. ;-D Zkrátka, dokud to v našem Vesmíru bude třískat, měli bychom pátrat po zelených mužíčcích s anténkami na hlavách (nebo aspoň lítajících bacilech podobného tvaru). Nebo ne? Přeji krásné ráno Dani a užijte si svátek, ať už čehokoliv. :-):-)

+1/0
doporučit
8.5.2020 6:53

D22a16n55a 94T45e45n41z63l90e34r 5420322695533

Děkuju. Vám také krásný den. :-) Život bude moci existovat, dokud najde dost energie. Za konec vesmíru se dnes považuje energetická smrt, tedy život ve vesmíru skončí smrtí vesmíru (big rip) kdy se všechno od sebe vzdálí natolik, že přestanou dávat smysl fyzikální zákony. Je docela pravděpodobné že se to opravdu stane, protože rozpínání vesmíru se pořád urychluje, jednoho dne bude stav vesmíru fyzikálně nesmyslný.

Mějte krásný víkend, mějte se moc hezky. R^

0/0
doporučit
9.5.2020 3:29

M35a46r14e61k 30T38r53i30z94u90l37j92a31k 8270576287367

Pokud vycházíme z toho, co postupně a stále ještě ne do všech důsledků poznáváme či rozkličujeme zde na Zemi, pak lze potvrdit: Život ve vesmíru existuje. A to na planetě Zemi.

A domnívám se, že z pohledu přírodních věd je nezbytná otevřenost. Čili můžeme zůstat otevřeni představě, že přítomnost života je možná ve vesmíru i jinde než v "naší" sluneční soustavě. A nelze jednoduše tvrdit například, že "život nikde jinde neexistuje" jen proto, že pro takovou existenci zatím nemáme důkazy.

Za podstatnou považuji problematiku filozofické a teologické definice života. Je zde například teilhardovská otázka: "Kde se vzala chuť žít?" Ale myslím si, že ani v těchto oblastech lidského bádání (filozofii a teologii) není namístě vylučovat apriorně přítomnost života jinde ve vesmíru.

Moc bych se nad tím vším nevzrušoval, třeba na to jednou přijdeme a ve vhodnou dobu se důkazy o jiných živých zónách ve vesmíru objeví. Anebo taky ne. Prozatím bych se zajímal například o to, zda se nám jako lidstvu podaří ustanovit nějaký způsob trvalé přítomnosti na Marsu a fakticky tam introdukovat život...

+1/0
doporučit
7.5.2020 12:52
Foto

P65a91v15e49l 24J80e83ř33á82b23e35k 4748313481920

Já bych to právě z hlediska našeho stavu – o kterém píšu v komentářích níže – nám ani Marsu vůbec nedoporučoval. Zatím se tu – striktně z globálního hlediska, jakožto organismus – bez jakýchkoli pochyb a zcela evidentně chováme jako virus či parazit. A nejsme psychicky natolik vyspělí, aby bylo pro vesmír vhodné (na což my samozřejmě dlabeme), abychom se šířili dál. Stačí se podívat kolem sebe. V oceánu ostrovy odpadu velikosti trojnásobku Francie, a my chceme se svými McDonaldy a přecpanými věznicemi kolonizovat další vesmírná tělesa. No nazdar... emzáci, prchejte. :D

Jinak je tu ještě jeden aspekt – a myslím, že to je něco pro vědce: z hlediska nezměrné gigantičnosti vesmíru a čisté matematické pravděpodobnosti je zhola vyloučeno, aby lidstvo bylo jediným inteligentním životem ve vesmíru. To je podle mě z tohoto hlediska naprosto nemyslitelné. A uvažte – byl by to svým způsobem zázrak (největší ve vesmíru, že ano), jenže jaký? Není to tu trochu nepodařené? Bylo by tohle vše, na co se vesmír zmůže? Tedy, to by ovšem bylo fiasko, hodně gigantické fiasko. Největší za celou historii času a prostoru... :D

0/0
doporučit
7.5.2020 13:17

D45a32n46a 93T92e62n65z35l94e67r 5850592145183

Nemusí to být rovnou Mars, ani Venuše není k zahození...

Díky za návštěvu, mějte hezký večer, Marku. :-)

+1/0
doporučit
7.5.2020 22:50
Foto

P52a19v45e42l 16J15e66ř77á48b85e31k 4328763961540

Dobrý den, díváte se na to asi spíše technicky/vědecky, což chápu. Mohli bychom například uvažovat, že jsme komunikační stopy (oficiálně) nezachytili, protože na to prostě nemáme technické vybavení, atd. atp. Já mám ale dojem, že je třeba postavit se k tomu spíše filozoficky, či snad sociálně. Náš nekonečný antropocentrismus zjevně vůbec nebere v potaz, že civilizace natolik vyspělá, aby nás mohla z dálky pozorovat, by prostě a jednoduše zatím vůbec nemusela mít zájem nás oficiálně kontaktovat, a to z důvodu toho, jak si vedeme a jak to tady vypadá. Proč si lidé pořád myslí, že je na nás – podívejme se kolem sebe – každý tak zvědavý?

Více jsem to popsal tady:

https://paveljerabek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=680200

Hezký den.

0/0
doporučit
7.5.2020 11:14

D40a93n29a 68T88e98n84z94l20e33r 5420122355783

R^ To je rozhodně zajímavý přístup k věci. R^

Může klidně být, že ještě nevíme, co všechno nevíme - a že "jinde" mají takové technické možnosti, že jim o kontakt s námi vůbec nejde (nač kontaktovat psa, který ani neví jak fungují hodinky - my jsme přesně v pozitic toho psa, protože ani nevíme, jak je to s elektromagneticky nereragující hmotou natož s temnou energií...)

Nebo jsou prostě příliš daleko. Jejich komunikace se ztrácí v šumu. Bylo by legrační, kdyby to byla další milá náhoda vesmíru - jsme všichni od sebe tak daleko, že se nám nevyplatí ostatní navštívit a pozabíjet....

Mějte krásný den, Pavle - a díky za návštěvu. :-)R^

+2/0
doporučit
7.5.2020 11:30
Foto

P53a56v94e34l 28J74e70ř25á38b88e42k 4878783531970

To je téměř ono. Technicky – jistě. Já ale přece jen kladu větší důraz na tu „lidskou“ stránku, tedy ve smyslu: co jim vlastně komunikace s námi může nabídnout? Technicky nic, takže by šlo spíše o komunikaci jako takovou, sdílení, podporu života a jeho forem atd. – to by byla filozofická debata na celé věky. Otázka je, kdy se vyplatí takový krok udělat, právě z toho důvodu, že zatím jsme zjevně nebezpeční i sami sobě. Pojedete-li na výlet do nějaké krásné země, tamním slumům se asi raději vyhnete, i když tam bezpochyby žijí i dobří lidé, jejichž komunikace s vámi by vás jistě obohatila – ne kvůli jejich technickým vymoženostem (žádné nemají), ale prostě z principu... však mi rozumíte. :)

PS: Ohledně toho „daleko“ – budeme-li přemýšlet pouze v rámci toho, co známe nebo jsme schopni si představit my sami, mohlo by nám toho hodně unikat (což si ostatně myslím, že se beztak děje). Určitě znáte takové ty teorie o tom, že by třeba mohlo být možné využívat všelijaké červí díry, ohýbat časoprostor atd. – a to se ještě stále držíme relativně při zemi. No a co kdyby někdo dokázal poručit větru d... pardon, prostoru/hmotě a tyto síly uměl zkrotit a využít k cestování? Inu, nemožné není nic (stačí si to umět představit), každopádně díky za odpověď. :)

0/0
doporučit
7.5.2020 11:45

P18e71t40r 87P38a50l36e90č39e45k 3290525334502

Umět si představit opravdu nestačí. Vzpomínám si dobře, že jste to vy, kdy chtěl žonglovat planetami po Sluneční soustavě?

Nicméně s ostatním textem se ztotožňuji. Stanislaw Lem v románu Fiasko popsal, jaká byla první věta mimozemšťanů, poté co se po nepředstavitelných potížích podařilo rozluštit a ustavit komunikaci.

"Nevšímejte si nás! Nechte nás napokoji !" nebo tak nějak...četl jsem to už dávno.

+2/0
doporučit
7.5.2020 12:27
Foto

P31a81v71e63l 52J68e41ř74á36b52e77k 4788683771890

- Berete to příliš do slova – jde o princip: pokud si to člověk nebude umět představit, těžko k tomu dojde, jinými slovy je to esenciální první krok.

- Ne, to si mě s někým pletete, ale zní to zajímavě.

- Vím, co myslíte, ale mám dojem, že jsem četl něco podobného od Clarka.

+1/0
doporučit
7.5.2020 12:37

P79e55t21r 16P50a22l24e70č71e46k 3500135294142

Aha, tak to se omlouvám. Je to už dávno.

Od Clarka bych na toto téma připomněl román Setkání s Rámou. Přiletěla cizí loď, lidé se vrhli na její výzkum, zkoumali, seč byli, naprosto nic nepochopili, loď odletěla. Zdá se mi pravděpodobný koncept mimozemšťanů který nastiňuje tento román a pak Lemovy romány, Fiasko a Solaris. Jsou CIZÍ. Neporozumíme si s nimi, nechme je být. Mají své vlastní hlady a žízně, které my nerozklíčujeme. Mimozemšťan humanoid tvořící i podobný typ civilizace jako je náš, jak si to představuje třeba Jefremov, to se mi zdá být extrémně nepravděpodobné.

+1/0
doporučit
7.5.2020 14:53

D93a82n55a 28T90e87n66z59l25e24r 5110382755953

Pokud se cizí civilizace vyvinula až do superinteligentního stavu, tak prostě musí být zvědavá. Bez zvědavosti není pokrok... Motivací by byla zvědavost.

Máme tam jednu celou fyziku, o které nevíme proč funguje (kvantová mechanika) a jednu fyziku, o které ani nevíme, co to je (temná hmota a energie). Určitě tam jsou také nějaké další možnosti jak cestovat vesmírem. Přesto se na nás nikdo podívat nepřiletěl - pak mi vychází, že asi bude problém s časem. Civilizace budou od sebe oddělené také časem. Ten pak asi zmanipulovat nejde.

+3/0
doporučit
7.5.2020 22:47
Foto

P13a45v59e70l 66J22e48ř65á72b41e27k 4108193661110

Já s tím souhlasím, ovšem na druhou stranu je to zase ten náš klasický homo sapiens pohled. Určitě jste taky viděla fotky těch „křováků“, co střílejí šípy po průzkumnických letadlech.

Nebo jinak: půjdete kolem několika hnízd (?), z nichž v některých budou tvorové vám třeba nějak příbuzní a celkem už snad na úrovni, která by vás zajímala – budete je pak logicky chtít kontaktovat. Samozřejmě, kdo by nebyl zvědavý. V jiných hnízdech ovšem budou tvorové, s nimiž byste se sice třeba ráda potkala, ale vzhledem k tomu, jak to tam zatím globálně vypadá, raději počkáte, až se trochu zmátoří... A nezapomínejme, že čas (z hlediska života) funguje pro každou životní formu úplně jinak.

PS: Ohledně toho času a prostoru: jak jsem psal někde dole, můžeme to tak sice brát, ale každopádně je třeba si uvědomit, že o vesmíru nevíme – vzhledem k jeho gigantičnosti – takřka naprosto nic (vědci toto slyší velmi neradi), čili někdo by nás teď krásně mohl pozorovat, aniž bychom o tom věděli (případně aniž bychom si to chtěli připustit, a to do toho raději ani netahejme politiku)... ale to jen tak na okraj. Mějte se, toto už píšu opravdu ve stavu, v jakém bych neměl psát ani nákupní seznamy, natož komentáře na netu. Good night. :)

+1/0
doporučit
8.5.2020 2:26

D91a15n28a 38T54e32n57z93l33e50r 5850122225953

V noci se třídí myšlenky nejlíp. R^

Můžete mít pravdu - přijde mi jen logické, že pokud nás někdo pozoruje, tak se prostě nemůže rozhodnout, se kterým z těch agresivních klanů by měl chtít mít kontakt - a chce ho mít vůbec s někým z nás?

Pokud tedy existuje nějaká fyzika, která kontakt na tak velkou vzdálenost dovoluje. R^

0/0
doporučit
9.5.2020 3:33

M95i91l49a82n 48Š73ť67a11s89t42n62ý 8908542275817

Jenomže když připouštíte hodně vyspělou civilizaci, která nemá zájem nás kontaktovat, musíte připustit i méně vyspělou civilizaci, která by nás kontaktovat chtěla. Nic takového se však neděje a nejspíš nedělo. Mnohem pravděpodobnější je, že pokud nějaké civilizace ve vesmíru existují (nebo existovaly), jsou od nás tak vzdáleny v prostoru i čase, že v tom krátkém období, co existuje pozemská civilizace, jsme se neměli šanci potkat.

+2/0
doporučit
7.5.2020 12:37
Foto

P86a73v86e56l 92J23e31ř94á20b47e50k 4798863651470

Váš komentář je těžké nějak v krátkosti uchopit, protože jsou to všechno věci na dlouhé debaty a s mnoha aspekty. Každopádně by bylo možno o každé větě dlouze polemizovat, což asi nemá cenu a ani to tu nejde. Nicméně:

- Sice je to pouze naše logika, ale proč ne, ničemu to každopádně neodporuje. Co se týče kontaktování, záleží na tom, co berete v potaz a do jaké hloubky se o to zajímáte. Tohle je hodně tenký led, nicméně existují prastaré indicie, na nichž se až pozoruhodně shoduje mnoho kultur napříč prostorem i časem... ale do toho tu opravdu zacházet nechci, už takhle jsem sám sebe diskreditoval (takhle dnešní společnost bohužel funguje). Pokud o tom ale chce člověk se vší vážností uvažovat, musí být nezaujatý a zkoumat vše. Nicméně pokud by tedy ta civilizace byla méně vyspělá, jak píšete, pak kvůli technickému hledisku prostě zatím k ničemu ani dojít nemohlo – což s mými komentáři nikterak není v rozporu.

- Pravděpodobnější by to asi z hlediska nezměrné gigantičnosti vesmíru bylo, to jistě. Nicméně viz můj předchozí bod. A zase – neodporuje to mnou propagované logice, že vyspělejší civilizace (předpokládejme např. civilizaci natolik vyspělou, že může volněji cestovat vesmírem a není omezena konvenčními pohony a raketami jako my) by o to jednoduše nemusela mít zájem. Nebojme se nastavovat si zrcadlo – zdravá zpětná vazba je k vývoji nezbytná. Vzato kolem a kolem, my o vesmíru nevíme téměř nic (viz gigantičnost), a určitě tedy nebude – vzhledem k našemu stavu – od věci dívat se na to i takto, tzn. sebekriticky. Podle mě je to ale i vyloženě logické.

Každopádně může být problém, když technologická úroveň civilizace začíná překračovat její úroveň duševní/duchovní. A obávám se, že přesně to se u nás děje...

Hezký den.

+1/0
doporučit
7.5.2020 13:06

S25t36a46n52i76s44l34a60v 36J28e36l33e14n 8372945916

Je otázkou, jak obě úrovně vyčíslit, aby bylo možno provést jejich porovnání. Jinak je tvrzení o překračování jedné úrovně druhou jen fráze bez konkrétní náplně.

0/0
doporučit
7.5.2020 17:35
Foto

P41a12v75e50l 63J21e24ř65á12b81e69k 4538713101330

Ó, nikoli. Doposud jsme to tu probírali tak nějak alespoň trochu „vědecky“, opírajíce se o pravděpodobnost (matematiku), trochu „fyziku“ atd. Ale tento můj poslední komentář, na nějž reagujete, už spadá do odlišné kategorie. A bylo by velice zcestné pokoušet se něco takového vyčíslovat, s tou naší urputnou racionalitou, jaká zde poslední dobou panuje. Dokážete vyčíslit třeba lásku? Ne, není to to samé, jenže ano, v něčem je ten příměr přesto správný. Jsou tací pošetilci (jak by řekl Horníček), kteří přišli s tím, že v laboratoři zjistili, že láska rovná se pár chemikálií a jejich reakcí (serotonin, dopamin a já nevím co). S tímto přístupem ovšem nejen že se já neztotožňuju, ale přijde mi to jako klasicky brutálně absurdní ukázka té člověčí racionality poslední doby, která žije striktně v černobílém světě polarity „buď – anebo“. Věda, nebo tmářství. Exaktnost, nebo filozofie. Technologie, nebo duchovno. Až pochopíme, že je to všechno součást většího celku, budeme zase o něco dál.

Jsou věci, které nevyčíslíte – a tahle je jednou z nich.

No nic, nepíšu to už za střízliva, takže hezký večer... :)

0/0
doporučit
7.5.2020 18:18

S86t23a34n94i46s64l18a74v 15J51e49l36e30n 8732865966

Vpořádku. Pokud to nejde vyčíslit, tak to asi nelze ani porovnat. Porovnání takových objektů pak není něčím objektivním, ale jen vyjádřením osobního dojmu toho kterého autora.

Mimochodem: Exaktnost, coby přesnost ve vyjadřování, nemusí být s filosofií nijak v rozporu. Může být ale na obtíž tvůrcům moudře se tvářící slovní mlhy.

0/0
doporučit
7.5.2020 19:16
Foto

P89a82v51e58l 48J84e88ř95á60b24e31k 4858733621630

Dobrá, ještě se snad zmůžu na toto:

1) To méně důležité: porovnávání je jedním z klasických produktů naší výchovy (máme to v sobě všichni). Kdo bude první? Kdo tam bude dřív? Kdo to první vypočítá? Ano, jsme vedeni k tomu, že rychlost vítězí. Ale řekněte to malíři či skladateli... Jestlipak by býval Leonardo dokázal namalovat obraz za 48 hodin? Kéž by mu to někdo stopl, do Guinessovky! Atd.

2) Ale především: existuje tu jistý naprosto jasný důkaz, zejména pro různé ty „konzervativce“ apod.: civilizace, která si zcela zjevně (bez ohledu na názory ohledně Grety, oxidu či oteplování) pod sebou podřezává větev (neoddiskutovatelný fakt), je civilizací, která – přes všechna svá technická pozlátka – naprosto očividně nic nepochopila. Protože kdyby ano, vypadalo by to tu úplně jinak.

Ale - neházím flintu do žita, ta evoluce (dřív fyzická, dnes spíš „vnitřní“) přece zjevně pokračuje...!

Good night.

0/0
doporučit
7.5.2020 20:40
Foto

P16a63v27e13l 45J90e13ř10á55b76e92k 4118443221710

Napsal jsem to blbě, nějak mě zaujala ta myšlenka rychlosti. Tady šlo o věci, které prostě nejsou porovnatelné a jedou každá na své horizontální rovině.

Nic, je vidět, že už bych toho měl nechat. Mějte se.

0/0
doporučit
7.5.2020 20:47

P86e45t38r 94P72a62l88e57č74e48k 3370445974842

Souhlasím. Existuje li dejme tomu žížala, existuje i bakterie.Jistěže to není tak doslova ale princip by měl platit. A to míjení se nejen v prostoru ale i v čase je bohužel klíčové.Vesmír je tak obrovský, že se to vymyká lidské schopnosti abstrakce. Umíme to vyjádřit jen čísly. A trvá podobně dlouho.

+1/0
doporučit
7.5.2020 14:57
Foto

P49a86v88e41l 88J84e30ř66á55b83e60k 4988793511120

Pokud se na to budete dívat striktně prizmatem toho, co známe my, pak ano. Vyjdeme-li ovšem ze škatulky antropocentrického přemýšlení a vezmeme v potaz, že všechno je jenom otázka technologického vývoje a někdo by mohl umět např. spojovat dva časoprostorové body (viz záležitosti typu červí díry apod.), pak může faktor vzdálenosti najednou hrát dramaticky menší roli, než jak jsme zvyklí.

Jde prostě o to, že pokud budeme předpokládat, že zbytek vesmíru se nám musí podobat nebo ho musíme přinejmenším chápat, daleko se asi nedostaneme.

Mimochodem, neběžely náhodou nedávno na internetu zprávy o tom, že kolem nějaké hvězdy se dějí nepravosti, které by teoreticky poukazovaly na vysoce vyspělou technologii (Dysonova sféra)?

Atd. Mějte se.

0/0
doporučit
7.5.2020 15:32

P71e90t87r 60P48a51l43e50č44e67k 3900525734692

Ano běžely, zjistilo se, že se jedná o mračno prachu.

Víte, samozřejmě, že se lze na všechno dívat nerealisticky. Na pohádkách není nic špatného. Taky mám velmi rád Star Trek. Ale je třeba si umět přiznat, že jde o pohádky.

+1/0
doporučit
8.5.2020 15:48

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz