Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pěkný článek. R^

Čo si predstavujete pod takým pojmom "nejrychleji rotující objekt ve Sluneční soustavě", paní Tenzler? ;-)

Rychlost rotace za 4 hodiny bude skoro určitě překonána u malých těles. Ale je to nejrychleji rotující trpasličí planeta, kterých spolehlivě známe zatím pět. Rotace blízko meze soudržnosti tělesa myslím byla zaznamenána u některých planetek. Po srážce těles k takovému jevu logicky občas dochází.

0 0
možnosti

:-)R^ Ano, máte pravdu, Michale, pozdě jsem si uvědomila, že je ten název zavádějící. Ale ve své váhové kategorii je to opravdu naprostý unikát.

Musela v minulosti dostat opravdu těžký náraz, což je o to zajímavější, že až tolik velkých těles tam přeci být nemůže, v té obrovské dálce. Takže veliká náhoda.

Děkuju za opravu a přeju krásný den, Michale. :-)R^

0 0
možnosti

To jsou věci - Haumea. Našla jsem si, že na Havaji to byla "mytologická bohyně plodnosti zosobňující element kamene". Inu, zvláštní název. Kdyby to na mě někdo vypálil za šera a nečekaně, asi bych se lekla a utekla. Ale ještě že takto jednoduchý, ony ty božstva na Havaji měly daleko složitější jména. Toto se docela dobře pamatuje. Dík za informaci Dani a přeji hezký víkend. :-)R^

0 0
možnosti

Já děkuju za milé doplnění - určitě jí dali to jméno ne náhodou, protože je to, jak se zdá, diferencovaný objekt. Jinými slovy, dole kámen a možná i kovové jádrou a na povrchu led. To zjistili právě prohlédnutím těch úlomků po jedné srážce, tam našli prakticky jen "čistý" led.

Děkuju za přání a vám také krásný víkend, Dani. :-)R^

0 0
možnosti

Z pohledu strojaře jsem trochu nechápal popis rotace onoho tělesa, tak jsem musel načíst něco málo z jiných zdrojů a je mi to už jasné.

http://planety.astro.cz/trpaslici/1875-haumea-trpaslici-planeta-plutoid

Je to kosmický šišoid! Díky za nápovědu!

0 0
možnosti

Soudržnost daná gravitací se projeví myslím někde od poloměru 100 km (nebo to byl průměr? musela bych se ještě podívat). Pak se z tělesa stává koule. Když rotuje, tak je na rovníku vyboulená. A tahle rotuje opravdu hodně rychle. Tak jsem to pochopila já. :-) Mějte krásný den, Mirku, ať se daří. R^

0 0
možnosti

R^ V úterý ráno byly na Prima Zoom dva vynikající populárně naučné pořady dokumenty. Jeden o temné energii a ten další (jako díl 4 seriálu Tajemství vesmíru) právě o vzniku Měsíce a jeho významu pro Zemi. Vřele doporučuji.

1 0
možnosti

Bohužel se mi to tady neotevírá, ale pro ostatní to jistě půjde. Děkuju moc za link a přeju krásný den, Milane. Mějte se moc prima. :-)R^

0 0
možnosti
Foto

Opět něco, co jsem vůbec netušil a přitom je to tak zajímavé R^ Díky!

1 0
možnosti

Jsem ráda, že se vám líbilo a připojuji se s díky těm, kdo tenhle výzkum dělají. R^ Mějte krásný den, Ivo. :-)

1 0
možnosti

R^ A to tam "vzadu" ještě čeká obrovské množství různých překvapení. Zatím jsme tam jen nesměle nahlédli... :-) Krásný den do Norimberku, Horste. R^

0 0
možnosti
  • Počet článků 968
  • Celková karma 19,25
  • Průměrná čtenost 1331x
Pokud vás blog pobaví nebo se v něm dočtete něco zajímavého - je jeho účel splněn. Přijďte si popovídat do diskuze, často je ještě zajímavější než blog sám, díky milým a znalým návštěvníkům.