Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16i15r20k16a 72B47r63u16n32n78e25r 4838892379397

R^

0/0
15.5.2017 19:05

J24a64r89o68s16l15a96v 32V50a86v30ř31í75n46e67k 8380660843857

Mám ponětí, sice chabé, několik parseků. ;-D

Díky Vám, po dlouhé době, za výborný článek. R^

0/0
9.5.2017 20:58

D33a92n77a 14T56e95n12z57l79e74r 5870802735633

Moc děkuju za návštěvu a milá slova. Jsem ráda, že se líbilo, těší mne, že je tu tolik lidí, co mají podobné zájmy. R^:-) Krásný večer, Jaroslave, mějte se moc hezky. R^

0/0
9.5.2017 21:48

J37a76r81o41s93l95a66v 83V63a32v84ř51í71n26e48k 8920210403977

Není dostatek času :-(.

Budu se snažit si ho udělat, hezký večer i Vám.

+1/0
9.5.2017 23:54

D65a43n61a 19T17e92n65z57l35e32r 5430682235663

Děkuju. Budu ráda, když můj blog zase navštívíte a potěší vás. R^:-)

0/0
10.5.2017 10:23

H92o97r64s35t 43A69n27t11o68n 69H91a62s84l78b63a63u67e43r 3898244396116

Dano, rád se v noci na hvězdy dívám, od jisté doby si při tom vždy vzpomenu na tebe. Tak nějak tě považuji za příslušníka rodiny, byť jen virtuálního. Děkuji že jsi!!R^R^R^R^

0/0
9.5.2017 19:35

D28a69n87a 74T46e70n44z49l94e19r 5280582725613

A mně vždycky těší milá slova od Horsta. R^:-) Je mi ctí, být virtuálním příslušníkem tvé rodiny. Krásný večer, vám všem! R^

0/0
9.5.2017 21:47

T22o58m50á22š 95T96a73t69í56č31e23k 5120922670878

To byl moc pěkný hvězdný seriálek. :-)R^

+1/0
8.5.2017 17:41

D53a54n82a 64T73e38n75z59l96e98r 5820612735603

Děkuju, jsem ráda, že se vám líbilo. :-) Ještě několik blogů o hvězdách připravuju - pokud budete mít zájem, vždycky v pondělí a čtvrtek. Mějte krásný večer, Tomáši. R^

0/0
8.5.2017 20:47

T72o14m22á27š 50T14a26t30í92č27e65k 5410712470738

Nojo, vlastně máme slíbené vysvětlení, proč hvězdy nejsou zelené. Já na to zapomněl, protože jsem se hvězdným seriálem pohyboval v pořadí 3-1-2. Tak se těším a posílám pozdrav do Německa.

0/0
8.5.2017 21:25

D72a52n13a 55T95e49n36z62l83e43r 5840622615513

Děkuju - mějte krásný den! R^:-)

0/0
9.5.2017 13:35

D39a44n 33P22o95s51p18i94s61i88l 3509678596364

Paní Dano, já se témeř z každého Vašeho článku něco nového a navíc zajímavého dovím. Tentokrát to byl význam toho "záhadného" slova parsek, se kterým sem se už dříve mnohokrát při četbě literatury setkal, ze souvislosti sem cítil, že je to nějaká "obrovská" jednotka, ale nějak sem se nestaral si to dohledat a dnes mi to přišlo z Vašeho blogu samo.:-)

0/0
8.5.2017 16:20

D26a33n12a 89T12e86n54z95l37e64r 5330342205303

Děkuju moc! Jsem hrozně ráda, že se vám líbilo. Přeju příjemný a moc hezký sváteční den, Dane. Mějte se moc hezky. :-)R^

0/0
8.5.2017 16:45

D77a42n 87P52o74s90p58i93s53i45l 3299398776214

R^Já také děkuji.:-) U Vás je dnes svátek? Mám dojem, že i v ČR je dnes sváteční den, někde sem četl o prodlouženém víknedu. Tady máme normální pracovní den.

0/0
8.5.2017 17:31

T63o61m87á45š 22T19a39t80í53č82e75k 5160552110788

V Německu sice mají "Den osvobození od fašismu", ale státní svátek to není a pracuje se.

+1/0
8.5.2017 17:46
Foto

W98a86l85d31a 40W62i73n45t75e75r 6117429711869

U nás "Fete de la Victoire" a nedělá se, mimo nás některých...:-)

0/0
8.5.2017 18:29

D82a60n33a 75T89e43n49z29l20e24r 5790482345593

Ach, vy jste ve Francii! R^ Já vás měla zafixovaného, bůhvíproč do Luxemburska. :-)

0/0
8.5.2017 20:49
Foto

W22a45l28d89a 78W93i65n59t97e98r 6257469271859

:-) Nic se neděje, je to kousek...;-D

+1/0
8.5.2017 22:01

D21a43n79a 46T52e97n92z58l98e26r 5210612595873

Dnes byl normální pracovní den, oni to Němci nějak moc neslaví. :-)

0/0
8.5.2017 20:48
Foto

W72a15l81d15a 12W61i98n56t85e32r 6477169371849

Z pohledu astronoma není 1 pc nijak obrovskou jednotkou - pro představu, je to zhruba vzdálenost k nejbližší hvězdě od Slunce, tj asi 1,3 pc. Za mnoho a mnoho let se k nám přiblíží jiná hvězda na vzdálenost 1 pc a možná i menší. Z jiného pohledu je 1 pc skutečně obrovskou vzdáleností, kterou by šlo překonat současnými raketami s chemickým pohonem za několik desítek tisíc let.

+4/0
8.5.2017 19:21

D61a17n 38P71o57s37p84i40s76i37l 3509418106224

Děkuji - vidím, že to záleží na úhlu pohledu.

+1/0
8.5.2017 19:54

R29u16d38o29l15f 92M53e25n92t23z84l 4282384357216

Vzpomínám si přesně, kdy jsem o parseku slyšel poprvé. Bylo to v páté třídě ZDŠ, učitelka říkala, že je to jednotka vzdálenosti, že je novější než světelný rok a světelný rok prakticky končí, protože je zastaralý. Teprve o dost později jsem zjistil, jak je vlastně parsek definovaný, a že je to vlastně poměrně nešikovná jednotka. Je odvozena od dvou výlučně antropocentrických konstant, od sekundy a od AU. Co se praktických výpočtů týče, trochu usnadní práci při výpočtu vzdáleností těch nejbližších těles. Naproti tomu světelný rok je vhodný nejen pro kosmology a stelární astronomy, ale i filosoficky je blízký jednotkám, které nerozlišují délkové a časové jednotky. IVLY

+3/0
9.5.2017 16:08
Foto

W41a40l25d23a 40W51i70n53t63e33r 6737579941779

Naprosto souhlasím - definice pc je otřesná a pokud existují emzáci, tak ji určitě nemají, nebo ji zrušili. :-) ly nebo ls nepatří do SI kromě AU a proto se tlačilo na používání pc, které ovšem jako takové také nepatří do SI, což legitimovalo používání té lepší,"časo-rychlostní." :-)

+2/0
10.5.2017 12:48
Foto

W41a73l11d48a 79W49i57n12t41e22r 6827689671939

R^ Úsporné, ale pěkně podané. Momentálně žijeme výsledkami voleb a příští měsíc parlamentními, takže hvězdy jdou zatím stranou, ale snad se trochu času najde i na toto téma. :-)

0/0
8.5.2017 14:28

D52a53n28a 12T72e97n46z21l36e10r 5580512755523

R^Děkuju moc za milá slova! R^ Tady jsou myslím až někdy na podzim. To mám ještě čas. :-) Děkuju za návštěvu, mějte moc krásný den, Waldo. R^

0/0
8.5.2017 16:44
Foto

L14a54d57i97s75l82a28v 21S45t48r87n77a19d 7984271414538

Karma, perfektní a "blbuvzdorný" článek. Ověřil jsem si při jeho čtení, že toho Němce, co občas schovává doma věci, ještě nemám. ;-DR^

0/0
8.5.2017 13:11

D72a57n27a 98T45e31n11z59l57e65r 5140732525963

Děkuju moc. :-) Také vám schovává věci? Mně také. Zatím to není na chodu domácnosti moc znát... ale kdoví co bude za pár let. Mějte moc hezký den, Ladislave, díky za návštěvu. R^:-)

0/0
8.5.2017 13:34

M13i96l52a57n 83S24t17e85h48l81í16k 7150399333631

Zajímavé je, že všechny hvězdy (kromě našeho Slunce) by měly vykazovat červený posuv, protože díky rozpínání vesmíru se všechny od nás vzdalují. :-) Kdyby se k nám některá přibližovala, vykazovala by opačný posuv směrem k fialové části spektra.

0/0
8.5.2017 10:20
Foto

L97a28d79i82s37l11a33v 76S17t82r53n96a49d 7194781544688

Njno, jenže i když se některá přibližuje, tak většinou je ta vstřícná rychlost o řád (až několik) pomalejší, než je expanze vesmíru. Takže ve výsledku se stejně vzdaluje. ;-)

+1/0
8.5.2017 13:12

D48a44n90a 34T60e25n12z34l67e33r 5740202925153

Všechny galaxie, až na pár hodně blízkých, jako Andromeda, mají červený posuv. R^ Děkuju za návštěvu, Milane, a přeju krásný den. R^:-)

0/0
8.5.2017 13:33
Foto

W96a46l60d39a 85W31i45n50t73e36r 6897699131859

Modrý posuv skutečně existuje, byť je vzácný vzhledem k příčinám, které jste uvedl, ale mám tušení, že to bude součástí následujícího blogu. :-)

+1/0
8.5.2017 14:38

D74a97n17a 93T22e67n69z48l97e12r 5820252555243

Příště to bude o tom, proč nejsou na nebi vidět hvězdy, které by zářily nazelenalým světlem. R^:-)

0/0
8.5.2017 16:43
Foto

W14a35l22d82a 11W84i16n46t19e32r 6567189281739

R^ Na to si počkám, jak se s aditivním mícháním poperete. :-)

+1/0
8.5.2017 18:44

D18a10n64a 57T38e37n36z60l38e61r 5520322655983

:-) Zkusím to vysvětlit přes spektra absolutně černých těles. R^

+1/0
9.5.2017 13:37
Foto

K43l77á23r40a 16T41ů24m60o52v87á 2843964497648

R^AU, to znám, parsek jsem taky někdy zaslechla, a vlastně všechno ostatní taky... Díky za osvětu!:-)R^

0/0
8.5.2017 10:03

D74a59n84a 93T92e61n47z43l54e53r 5870292625743

Jsem ráda že se líbilo. Občas si to člověk musí připomenout, já samozřejmě nejsem výjimka, když s tím člověk nedělá denně, občas zapomene. Nebýt toho obrázku, dával by mi parsek zabrat. :-) Krásný den, Kláro, mějte se moc prima. R^

+1/0
8.5.2017 13:32
Foto

J73a69n 59P44r84a71ž67á95k 4918497769130

R^Za červený posun může pan Doppler, jestli se nepletu - čím dál od sebe, tím vyšší rychlost, daná rozpínáním. Ale možná se mýlím jako minule:-)

Díky za článek, Danko,hezký den:-)

+1/0
8.5.2017 9:52

D23a64n22a 78T60e88n71z60l11e53r 5660582705283

Nemýlíte se. :-) Čím dál, tím víc prostoru neustále mezi námi a objektem vzniká, tím rychleji se vzdaluje a tím červenější je jeho světlo. R^ Přeju moc hezký den! R^

+1/0
8.5.2017 13:30
Foto

J64a88n 33P34r21a52ž66á50k 4898927529980

Jedna věc by mě zajímala. Vesmír se rozpíná od Velkého třesku a zabírá stále větší prostor. Představuji si to trochu jako nafukující se balón. Jaké asi panují poměry v té hraniční oblasti (v tom srovnání při povrch balónu), kde vesmír aktuálně končí.

0/0
8.5.2017 15:46

D34a80n68a 81T19e17n90z79l95e35r 5630932645263

To je zajímavá otázka. Vesmír se rozpíná v každém bodě, takže by měl být všude stejný. Podle zdravého rozumu by měl být z té poslední krajní galaxie vidět vesmír, který je jen z poloviny obsazený hmotou a ten zbytek je prázdný - ale něco mi říká, že to asi tak jednoduché nebude.

+1/0
8.5.2017 20:56
Foto

J67a61n 31P16r21a87ž26á30k 4828447709800

Jsem zvědavý, jestli na to někdy vědci přijdou.

0/0
8.5.2017 21:54

D95a20n61a 32T71e68n79z35l17e13r 5780902455753

Zatím se zdá, že jsme "někde uvnitř" a ta hranice je (nejspíš hodně) daleko za horizontem viditelnosti. Když, tak to bude asi jen teoretické zdůvodnění, řekla bych. R^

+1/0
9.5.2017 13:40
Foto

J77a74n 91P11r93a68ž18á52k 4908457439780

Jen mě napadlo, jestli ten prostor za hranicí už existuje nebo tím rozpínáním vesmíru teprve vzniká.:-)

0/0
10.5.2017 7:27

D14a36n78a 50T46e96n11z23l96e38r 5560332665833

Měl by tím rozpínáním vznikat. Ono je dost těžké představit si nějaké "nic". Jsme totiž neustále obklopeni "něčím", co je zase obklopené "něčím jiným" atd. Nemáme na to logicky žádný název ani představu.

Když si člověk představí nadvesmír ve stejném fyzikálním smyslu, v jakém je vybudovaný náš vesmír, mohl by vedle našeho vesmíru existovat sousední.

Ale... ono to vůbec nemusí být pravda. Takový nadvesmír nemusí třeba obsahovat čas, tedy kauzalitu, tedy příčinu a následek, rozpínání, pohyb... ve smyslu z A do B. Nebo by tam bylo šest dimenzí, nebo nekonečně mnoho dimenzí (to bych spíš tipovala já). Nebyla by tam žádná teplota, protože jinak by dimenze nabraly určitou hodnotu, která vykrystalizovává při snižování teploty z té teoreticky nekonečné. Ony by tam neexistovaly asi ani žádné částice, z důvodů té samé obří teploty. Anebo je nadvesmír paradoxně srolován do nějaké pro nás nedostupné mrňavé dimenze. Jeho velikost je daná paradoxně počtem částic našeho vesmíru, protože velikost je vlastnost právně toho našeho ne nadvesmíru. Ale tohle všechno bude jasné až tehdy, až pořádně zjistíme, jak je to vlastně u nás s gravitací - zatím jsou tu jen platné teorie, ale žádná je nespojuje, žádná neobsáhne všechno - to nejspíš znamená, že nějakou část mozaiky ještě neznáme. Já jsem optimista. Jednoho dne budou lidi říkat "když člověk ví, ja to funguje, tak je to vlastně všechno úplně jednoduché". R^

+2/0
10.5.2017 10:22
Foto

J67a57n 23P88r70a84ž40á42k 4238337299870

To je fantastické. Vyslovím teorii a Vás, Danko, poprosím, abyste mi buď řekla, že je to úplná blbost nebo že by to mohla být jedna z možností.

Pomůžu si zase nafukujícím se balonkem, ale trochu jinak. Jeho povrch je dvourozměrný, neustále se zvětšuje a je zakřivený do (okolo) třetího rozměru. Z hlediska hypotetického dvourozměrného pozorovatele nemá ten povrch hranice a také okolo něj nic není, protože ten dvourozměrný pozorovatel nedokáže vnímat ani měřit třetí rozměr. Takže neví ani o tom zakřivení.

A teď, kdybychom k tomu všemu připočetli ještě jeden rozměr, znamenalo by to, že náš vesmír nemá začátek ani konec, jen se neustále rozpíná a je zakřivený okolo čtvrtého rozměru, který my neumíme vnímat ani měřit.

Je to těžko představitelné a asi je to nesmysl. Nebo není?:-)

0/0
10.5.2017 19:45

D74a62n37a 15T74e28n53z67l42e10r 5840692155763

Zajímavá věc. R^

Náš vesmír nemá žádný takový prostorový rozměr. Má definitivně jen tři. Rozměry mají vliv například na rovnice, které vypočítávají zakřivenost drah hmotných těles v gravitačním poli. Vesmír, ve kterém jsou čtyři prostorové rozměry, by jen velice těžko vybudovával stabilní dráhy planet kolem hvězd. Každý další rozměr to o moc ztěžuje. Proto to můžeme říci s velkou jistotou, ten další rozměr tam není.

Ale nevyloučila bych to kategoricky. Může tam hrát roli nějaký neznámý mechanismus. R^

+1/0
10.5.2017 21:34
Foto

J76a48n 46P31r51a35ž26á36k 4218947639290

Diky, tusil jsem, ze mi to tak snadno neprojde:). Ale mam jeste jednu otazku. Vi se, jak rychle se od sebe vzdaluji protilehle okraje vesmiru? Respektive, dalo by se spocitat, za jak dlouho by ted vyslany svetelny paprsek doletl z jednoho kraje na druhy, s prihlednutim k rozpinani a ke zpomalovani rozpinani kvuli gravitaci?

Pak uz dam s otazkami pokoj, slibuju:)

0/0
10.5.2017 22:46

D59a13n45a 89T12e59n61z70l44e72r 5170322205123

Já to chápu tak, že se vzdalují tak rychle, že paprsek nikdy nedoletí. Okraje vesmíru se pravděpodobně vzdalují nadsvětelnou rychlostí.

Nacházíme se "někde uvnitř" a nevidíme žádný opravdový (momentální) kraj vesmíru. Kolem nás se rozprostírá pomyslná prostorová koule, kterou vidíme bez problémů. Hranice této koule jsou místo, které se od nás vzdaluje rychlostí světla. Všechno, co je za hranicemi této koule, se od nás vzdaluje vyšší rychlostí, než je rychlost světla, tedy odtamtud nás nikdy nemůže dostihnout žádná informace. Dejme tomu, že tam je hvězda. Svítí a to světlo letí přímo k nám. Když se rychlost vzdalování a rychlost světla sečtou, pořád ještě vyjde, že i ten foton, co k nám letí, se od nás vzdaluje. Jak přesně je velká ta koule, která má jako hranici rychlost světla, to momentálně nevím, ale nechám to spočítat syna. Když se mu to povede, ozvu se s výsledkem. Kdysi jsem k tomu dělala obrázek... najdete ho tady http://veda-vesmir.blogspot.de/2016/12/kde-konci-vesmir-co-je-za-nim.html

Myslím, že se neví, jak rychle se od sebe vzdalují kraje vesmíru. Neví se totiž, jak velký momentálně je, tedy kolik prostoru v něm každým okamžikem vzniká. Ví se, že se to rozpínání urychluje. Jsou na to odhady, které se pohybují někde kolem 95 miliard světelných let (dnešní průměr našeho viditelného vesmíru, tedy těch 14 miliard let zpět v čase), ale jsou to opravdu jen dohady. Záleží na tom, jak moc se v prvních fázích rozpínal vesmír. Udává se "mnohanásobná rychlost světla". Co to přesně znamená, to asi nikdo nemůže říci. Zatím. 10 000x? 100 000x?

Problém je v tom, že už tehdy mohl být vesmír strašně velký, tak velký, že se všechny hvězdy navzájem nemohly vidět. A jestliže byly za hranicí viditelnosti tehdy, jsou i dnes.

Prosím dávejte další otázky, jsou prima. R^

+1/0
11.5.2017 4:51
Foto

J64a33n 83P82r86a17ž21á92k 4468927219700

Děkuju, Danko, je to hrozně zajímavé a pro laika těžko pochopitelné, protože "selský rozum" na to nestačí. Přeji hezký den a těším se na další články o vesmíru. Ono mě zase něco napadne a když Vám to nebude vadit, tak se ozvu:-)

0/0
11.5.2017 7:37



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.