Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12a69n 61Š58a69f65r 4702770951727

Ačkoli i sám mám velké pochybnosti o velikosti našeho vlivu na klima, je třeba také vyhanit vůči argumentům uvedeným v tomto článku. Svědčí především o autorčině hluboké neznalosti celé problematiky, nic neví o měření koncentrací CO2, ale dlouze rozebírá své pochybnosti, o dalších skleníkových plynech se ani nezmíní a nezmínivši řádně skleníkový jev hned přechází k energetické bilanci, což je úplně mimo. Pravdu má v tom, že jestli je oteplování způsobeno jinými vlivy, pak tomu stejně nezabráníme. Přizpůsobení se takové nové situaci však může vyžadovat i snížení produkce skleníkových plynů, tedy i průmyslové výroby. A to ačkoli vliv CO2 bývá pravděpodobně přeceňován. Točí se v tom mnoho sobeckých zájmů, mnozí v boji proti oteplování vidí příležitost k vlastnímu obohacení, prosazují nesmyslná opatření, která přinášejí více škody než užitku. A honba za dalším ekonomickým růstem je zhoubný nesmysl prosazovaný ať zastánci boje s oteplením, či jeho odpůrci.

0/0
1.8.2017 23:32

J10a58n 30M52e95r73t58a 3502850871338

Teploty jsou měřeny, takže o trendu oteplování na škále desítek let není moc pochyb. Koncentrace oxidu uhličitého jsou měřeny. A můžete si i najít kde a jak. Dokonce jde i vystopovat, kolik oxidu uhličitého pochází ze spalování fosilních paliv. Oteplování nepochybně vede k uvolňování oxidu uhličitého z oceánů, což ovšem není pro klimatology žádná novinka. Ano, lidé používají v diskusích nesmyslné argumenty, ale naše poznání není dáno komentáři v internetových diskusích. Množství tepla z lidské činnosti je zanedbatelné, ovšem vliv na to, kolik tepla se na Zemi zachytí, už zanedbatelný není.

Ty úvahy a připomínky jsou vesměs správné a bylo by skvělé, kdyby si je lidi přečetli, než začnou na téma globálního oteplování diskutovat. Ale také už vesměs byly adresovány v odborné literatuře, mnohdy už před několika desetiletími. Takže na místě je také zjistit, co říká odborná literatura.

0/0
1.8.2017 13:55

D19a30n51a 53T93e56n50z18l77e23r 5550452605663

Děkuju za tip. Ano, teplotami, koncentracemi CO2 a jejich měřením se zabývá blog, respektive oba díly. Možná byste si měl přečíst i ten druhý díl, pak můžeme polemizovat. Uvedla jsem, co způsobuje zdánlivé navýšení teplot - přechod z jedné technologie na druhou.

V měření CO2 vidím ještě daleko víc problémů, než v měření teplot.

Mám problém hlavně s tím, že se nám výsledky měření předkládají ideologicky přežvýkané a zfalšované. Odborná literatura je dnes už jen naprostý chaos, ve kterém jsou konkrétní a původní, čistá, data nedohledatelná. Bohužel.

0/0
1.8.2017 14:39

H79o44r85s65t 55A16n16t96o90n 96H80a72s75l87b72a26u62e54r 3778824246466

Jelikož se, Dano, nemohu vědecky zapojit, mohu jen napsat, že je mi líto ledních medvědů. Gratuluji k nahuštěné diskuzi! R^R^R^R^

0/0
8.6.2017 12:42

D52a38n28a 22T76e31n55z63l32e45r 5730172445163

Je pravda, že mají trochu horší pozici než my. My se nějak přizpůsobíme. Přeju moc hezký večer, Horste, a díky za návštěvu. :-)R^

0/0
10.6.2017 17:00

J78a16k10u32b 76Č12e24r53n62ý 8958749766426

Chtěl jsem odpovědět v komentáři, ale nakonec jsem usoudil, že bude lepší sepsat odpověď jako článek: http://jcerny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=608247

+2/0
8.6.2017 11:21

D89a49n39a 82T15e87n96z29l48e22r 5270872925303

Jsem ráda, že jste ten blog napsal. V diskuzi k němu jsem zjistila, že nerozumíte, co znamená chyba měření. Věnuju tomu příští blog. R^ Mějte krásný večer, Jakube. R^

0/0
10.6.2017 16:58
Foto

W68a51l26d49a 39W23i65n80t55e75r 6717819911689

V souvislosti s CO2 jsem si vzpomněl na velmi starý experiment z projektu Biosfera II, který probíhal někdy v 90. letech minulého století, který měl mimo jiného ověřit přežití lidí na Marsu. Zkusil jsem mr.Google, abych se nemusel rozpomínat a objevil jsem i jiné zajímavosti. Biosféra II mohla pracovat, narozdíl od předchozí verze, v režimu plně uzavřeného ekosystému a prvním problémem po několika málo týdnech byla vysoká koncentrace CO2 a nedostatek kyslíku (teplota není uvedena). Zjistilo se, že kyslík spotřebovaly půdní bakterie a navíc se vázal na betonové zdi. Fotosyntéza nefungovala dostatečně, protože se začaly ulamovat stonky rostlin a kmeny stromů - zjistilo se, že absence větru je činí víc jak křehkými. Již OT - Z důsledku zvýšeného CO2 vymřela zvířecí farma (nevím, co tam chovali) a všichni opylovači. Dobře se dařilo švábům a mravencům. Svépomocí se podařilo snížt následky, ale po roce a čtvrť se začali dusit lidé, zejména v noci a musel být dodán kyslík. Experiment ukončen nebyl (byť podle pravidel měl) a kromě ponorkové nemoci se projevil hlad - pěstované brambory a jiné nestačily a opět se muselo pomoci zvenčí. Tříletý experiment se dotáhl do konce jen díky dodávanému kyslíku a občasným dávkam potravin zvenčí. Stát se to na Marsu, dávno by byli všichni mrtví. Holt, nebude to na Marsu lehké, ale ukázalo se, že jsou dodatečné písečné plochy (pouště) nebo močály s mikroorganismy luxusem, jde li o omezenou rozlohu a v případě druhém i o dělbu kyslíku, pokud plochy nejsou zamýšlené jako rekreační, využitelné spíš jako pole pro pěstování. Na druhé straně pamatovat na materiál stavby a hlavně na takovou triviální věc, jakou je vítr. Biosféra II by přes všechny své problémy mohla umožnit přežít dvou lidem, nikoliv však osmi. Ke koloběhu uhlíku si postěžovala jedna z nich, že z vydechovaného vzduchu rostly brambory, které jedla a uhlík se tak opět stal její součástí a pořád dokola (psychiatrický problém z přílišného vědění) :-)

+2/0
7.6.2017 23:27

D49a24n73a 59T79e55n77z31l42e95r 5440332395273

R^ To je zajímavé - o tom vlivu větru jsem nevěděla. Člověk podobné věci ani netuší, nemá odkud to odvodit.

Předpokládám podobné netušené a překvapivé faktory v koloběhu CO2 na Zemi. R^

+1/0
8.6.2017 8:37

D80a86n60a 19T59e23n30z32l92e54r 5570362125753

Ještě malý dodatek k blogu. :-)

http://www.space.com/17828-mars-weather-curiosity-rover-discovery.html

Opravdu zajímavé by bylo zjištění, že na Marsu se také otepluje. :-)

+1/0
6.6.2017 15:28
Foto

W83a57l37d38a 26W24i36n78t72e13r 6247439501239

Výzkum polárních čepiček (změn v periodicitě) něco naznačuje. Zatím není shoda, zda jsou změny nad "normál" způsobeny větrem, sopečnou činností nebo aktivitou Slunce. Vzhledem k tomu, že marsovské oteplování nikomu žádný profit nepřinese, dá se s jistotou tvrdit, že záznam a analýza dat je prosta tendenčních vyhodnoceních. :-)

+2/0
6.6.2017 16:27

D73a94n17a 43T78e41n50z37l94e84r 5300822195363

Zase na druhou stranu oteplování na Marsu by vysvětlilo to naše. Mohlo by za to Slunce. Naštěstí pro aktivisty zatím není dost dat z Marsu. :-)

+2/0
6.6.2017 17:02
Foto

W92a50l66d35a 96W50i28n65t21e85r 6957119111659

R^ přesně tak

+1/0
6.6.2017 18:00

J59a81n 46M56e98r85t81a 3782800621298

A proč zkoumat oteplování na Marsu? Není jednodušší prostě změřit, kolik energie dopadá na naši planetu? Když to budete zkoumat přes Mars, tak si tam akorát můžete zanést zkreslení nějakým pro Mars specifickým vlivem, který se přehlédne.

0/0
1.8.2017 13:57

R67u96d51o16l10f 43M41e92n53t69z45l 4192724767256

No to by byl gól, kdyby se to potvrdilo. Na ty vesmírné faktory se hodně zapomíná. Nedávno jsem četl o vlivu kosmického prachu na počasí. Princip se zdá jednoduchý, prachová zrna by fungovala jako kondenzační jádra. Z počátku se mi to zdálo trochu ujeté, takový marginální jev, ale byl to v renomovaném věstníku a pak jsem to četl ještě několikrát. Kdyby to byla pravda, tak by i malá změna sluneční aktivity mohla udělat velkou změnu v počasí. A nejen sluneční. Magnetosféra Jupiteru je ještě rozsáhlejší, je blíže k heliopauze, kde se hromadí mezihvězdný prach, který Sluneční soustava nabírá cestou po Galaxii.

+3/0
7.6.2017 8:51

D26a32n75a 51T31e91n45z49l35e38r 5350482455613

Myslím že jsem také něco takového četla. A také studii, která zkoumala vliv prachu na tvorbu kondenzačních center ve vysokých vrstvách atmosféry. Teď až mi dochází proč to asi zkoumali. Možná někoho napadlo, že by mohl vynést nahoru trošku smetí v mikrovelikosti - a to by mohlo přispět k zneprůhlednění atmosféry.

+2/0
7.6.2017 12:23

R36u17d68o86l54f 44M31e60n67t69z79l 4942664697716

No to by ještě scházelo. Cokoli opravovat by se mělo až budeme opravdu rozumět, jak to funguje. Ať už je to omezování CO2 nebo vynášení prachu do stratosféry.

+3/0
7.6.2017 12:37
Foto

W21a10l47d35a 19W66i62n57t85e76r 6457159151659

Ta studie je někdy ze 60. let. Pak se z toho vynořilo chemtrail náboženství. :-)

+1/0
7.6.2017 14:09

D73a15n15a 54T17e18n19z12l13e89r 5690802105253

Tamto bylo nové (tak rok) - ale určitě to bylo dělané na základě těch starých studií. Někdo to našel a zrecykloval myšlenku. R^

0/0
8.6.2017 8:38

J82i60r21k50a 82B65r65u30n37n45e24r 4108962129337

R^R^R^R^R^R^

+1/0
6.6.2017 2:52

D95a57n54a 24T62e64n23z31l61e63r 5270962135903

Děkuju. :-) Opravdu mě těší, že jsou lidé, co tyhle diskrepance také vidí. R^ Mějte moc hezký den, Jirko, ať se vám daří.

0/0
6.6.2017 6:39

M44i31l29a95n 80S57t69e93h83l92í64k 7820179493841

Kdysi jsem viděl asi hodinový pořad v TV na téma globálního oteplování, kde vědci využili zlomu velkého ledovce a na jeho vrstvách vysledovali průběh teplotních výkyvů na Zemi za velký časový úsek. Zjistili, že ke globálnímu oteplování docházelo zhruba každých deset tisíc let více méně ve stejné intenzitě. To poslední oteplení, spadající do období rozvoje průmyslu se však svou větší intenzitou vymyká. Je jiné, než všechny předchozí. A na tom může mít (ale samozřejmě nemusí) podíl i technická revoluce posledních dvou století (století páry :-)).

+3/0
5.6.2017 20:43

D26a71n92a 18T14e11n65z73l33e55r 5110292955973

Paradoxně by mělo znečištění ovzduší to klima spíš ochlazovat, pakliže je sluneční výkon stále stejný. Hodně špíny v ovzduší by mělo znamenat hodně krystalizačních center a tím i víc mraků. Je to zvláštní.

Děkuju za návštěvu a přeju moc hezký večer, Milane, mějte se moc hezky. R^:-)

+2/0
5.6.2017 21:09

J28i31ř11í 47Ř32e34z54n78í77k 4772152523485

Fakt ve skleníku jsou nižší teploty než venku?

0/0
7.6.2017 8:25

J87a59n 39Š69v10a40d23l21e78n10k34a 9194829400

Píše o aerosolu a pevných látkách. To je také znečištění. Dokonce se to vysvětluje jako příčina zdánlivého paradoxu, že koncentrace CO2 kontinuálně roste, ale globální oteplování se po 2. světové válce načas zastavilo. Zřejmě to způsobilo globální znečišťění atmosféry vlivem průmyslu. Paradoxně jsme tento jev odstranili tím, že máme stále čistější emise - na komíny byly instalovány různé prachové filtry, odsiřovače, apod. Tím míra znečištění na mnoha místech poklesla a skleníkový efekt se mohl uplatnit silněji.

+2/0
7.6.2017 9:29

D30a62n31a 57T11e68n73z87l93e45r 5600162115613

Paradoxně to znamená, že musíme poprosit Číňany, aby vypouštěli do ovzduší ještě víc popílku. Což nebude zdravé pro Číňany - a dokonce i oni na to už přišli.

+1/0
7.6.2017 12:20
Foto

W91a27l23d39a 35W95i23n35t44e94r 6717599951669

Skleník by jste teoreticky ochladil nějakým aerosolem nebo prachem, jak již napsal pan Švadlenka, ovšem to sklo nebo folie poměrně dost dobře působí, tedy chová se jako skleníkový plyn, který předčí ty známé v běžné koncentraci. S vyší teplotou se začne uvolňovat z půdy vodní pára a CO2 rozkladem organického materiálu a poté se nastartuje žádané mikroklima - stejný model dohledáváme v současnosti s tím, že nevíme, jakým dílem k tomuto přispěl člověk. Pokud by jste přidal propan butanovou bombu, teplo ze spalování by se postaralo o rychlejší uvolňování vodní páry a CO2 z půdy, kromě toho, že spalováním vzniká CO2 a vodní pára v poměru 2:1, tyto umělé podmínky se už znatelně podepíší na produkci. Tento spalovací model ve velkém měřítku není transparentní (obsah CO2 je dohledáván v setinách procenta). Existovaly pokusy s pumpováním CO2 bez vodních par do hermetického skleníku - od toho se upustilo...možná to pomrzlo jako v Ocelovém městě ;-D

0/0
7.6.2017 16:25
Foto

W14a19l32d46a 97W24i71n48t57e24r 6827939461299

Hodinový pořad, věŕím že objektivní, asi neobsáhne vše, jako např. že zhruba od 1940 se datuje vyšší aktivita Slunce a kulminovat mělo zhruba před rokem. Tehdy měla Evropa jiné starosti a jakýsi zvýšený neklid a aktivita se hledá v ledovci skrze berylium 10. Za posledních 500 let došlo jednou k naprosto stejnému zvýšení aktivity Slunce jako v této době, potažmo i nárustu teploty, dlouho držené tepelnou setrvačností oceánů. Sucho a teplo bylo příčinou neúrody a hladomoru, stejného i v jiné době v souvislosti s evropskou sopkou a dalšími, které způsobily v globálu ochlazení. Z orbity kosmické stanice lze vysledovat větší dramatický vývoj klimatu skokově z doby několik tisíc let nazpět - vyprahlá řečiště a základy příbytků. Migrační vlny jsou také důsledkem změny klimatu (nemyslím tu stávající na pozvánku). Příčin je vícero a všechny se obejdou bez lidské produkce čehosi, ovšem to je na dlouho...

+5/0
5.6.2017 22:18

J85a50n 74Š63v78a17d20l26e18n17k94a 9524149330

Nevím, co to bylo za pořad, ale klima bylo hodně rozkolísané už na konci posledního glaciálu a na počátku holocénu. Došlo např. k prudkému oteplení, kdy šlo o stupně za století, a následnému dalšímu ochlazení. Nakonec se opět prudce oteplilo a ledovce začaly tát tak rychle, že na jejich předpolích vznikala velká jezera. Pokud by odtávaly pomalu, tak tam ta jezera nevzniknou. I následující tisíciletí byla ve znamení velkých teplotních výkyvů. Během jednoho z nich bylo dokonce zřejmě ještě tepleji než dnes a také to trochu rozhodilo monzun, takže se Sahara zazelenala. A výkyvy pokračovaly dále. Třeba teplotní optimum (vyšší teploty) panovalo na přelomu letopočtu, kdy pomohlo rozmachu Římské říše, ale potom se naopak ochladilo, což zřejmě podnítilo nájezdy z východu, které vedly ke stěhování národů. Ještě později nastoupilo středověké klimatické optimum, které dosti pomohlo Vikingům, protože na severu bylo méně ledových ker a oni mohli v klidu kolonizovat Island a Grónsko. Oteplení u nás vyvrcholilo někdy za vlády Jiřího z Poděbrad, kdy prý několik zim po sobě vůbec nenapadl sníh a některé ovocné stromy plodily dvakrát do roka. V Polabí se pěstovaly melouny a po celých Čechách se rozšířilo pěstování vína. V 16. století ale přišel zlom, "malá doba ledová", náhlé ochlazení, při němž např. začalo expandovat Švédsko, protože na severu byla neúroda. K přesunu armád pomohlo i to, že zamrzal Balt, takže bylo možné na pobřežní pevnosti útočit i z moře. Tato "malá doba" ledová trvala až do 19. století a následné oteplení koreluje s rozvojem průmyslu. Co když je to ale jenom další výkyv, jenom opačným směrem?

+7/0
6.6.2017 14:56
Foto

K49l95á23r16a 95T23ů91m37o40v50á 2823644637768

Ještě bych dodala, že CO2 není jediný skleníkový plyn. A možná je celá hysterie kolem "globálního oteplování", protože může jít o přirozené dlouhodobé kolísání teplot.:-)

+2/0
5.6.2017 17:22

D54a74n80a 21T22e28n87z25l18e30r 5840412865963

Nehledě na to, že se možná vůbec neotepluje, že hodnoty, "naměřené" před stoletím nekalibrovanými rtuťovými teploměry bůhvíkde a bůhvíkým ... nestojí za zlámanou grešli. :-) K tomu jsem se v blogu už nedostala, bylo by to moc dlouhé povídání. Princip ale spočívá v tom, že pokud byla dřívější průměrná teplota dejme tomu 10,2 stupně plus mínus stupeň plus mínus půl stupně - a dnes je teplota 10,9 stupňů, nemusí to znamenat vůbec nic, natož oteplení.

Úplně legrační jsou ty přesné odhady teplot starých pár set let, které byly vyčarovány z letokruhů nějakých starých stromů. :-)R^ Krásný večer, Kláro, mějte se moc hezky. R^

+4/0
5.6.2017 21:03
Foto

K98l15á38r89a 29T28ů44m34o73v85á 2803404327728

Takže jediné, čeho se můžeme trochu chytit, jsou ledovce a mamuti.:-)R^

0/0
5.6.2017 21:13

D58a47n32a 37T33e55n62z40l61e30r 5710912205313

:-)

+1/0
5.6.2017 21:24

R17u96d96o75l38f 59M49e43n51t77z36l 4722574367396

To už jsem trochu mimo téma, ale kdysi jsem četl článek argumentující třísetletou Klementinskou řadou. Kdo neví oč jde, v pražském Klementinu jsou jedny z nejstarších (nejstarší?) záznamů s pravidelnými měřeními teploty. Je to na jednu stranu poklad, na druhou stranu je s nimi dost práce, protože podmínky měření tam nejsou korektní a hodnoty se musí složitě přepočítávat. Když jsem teď šel kolem, byla tam kolem zdi postavená zdánlivě nesmyslná mříž (s cedulkou Europloty). Je to z důvodu, že u té zdi (kde jsou také čidla) si dávaly sraz party turistů a svým teplem, vydýchaným vzduchem a zvýšenou vlhkostí ovlivňovali měření. Když tam náhodou zaparkovalo auto s horkým motorem, byly hodnoty úplně k ničemu. Když jsem to zjistil, říkal jsem si, zda se vůbec dají hodnoty přepočítat aby dávaly smysl. Jestli tam posledních sedmdesát let parkovala auta, pak mohla vykouzlit opravdu slušnou závislost mezi mírou industrializace a růstem teploty. Ale není to zcela korektní úvaha, posledních sedmdesát let se měří teploty i jinde, takže to jsem už opravdu odbočil.

+3/0
6.6.2017 6:58

D56a46n35a 47T57e91n45z70l46e18r 5580722535523

Přesně. A tak by se dalo pokračovat. Kdo se někdy zabýval získáváním dat, ten ví, že zdroje chyb jsou četné a ne vždy jsou vidět na první pohled.

Fascinuje mě také, když zastánci oteplování planety žonglují s výsledky, které se nacházejí uvnitř intervalu chyby měření. :-) R^ O něm se samozřejmě natvrdo mlčí. Buď vůbec nevědí, co to je, nebo doufají, že to nevědí posluchači a čtenáři.

+3/0
6.6.2017 7:21

R96u37d97o56l51f 23M52e78n82t42z55l 4432984967886

Ano, to je ten slavný "Mikeův trik", jak to vyplulo z mailů Mannových kolegů, když mu hackeři napadli server. Vyhákování serveru považuji za nemorální, na druhou stranu, to co se na něm objevilo je opravdu hnus.

+3/0
6.6.2017 7:28

J85i55ř29í 88Ř82e35z89n24í55k 4842822593145

Z počátku 20. století existuje v učebnici národohospodářství Albína Bráfa zmínka, která spojuje oteplování s kácením lesů. Pozoruhodné.

0/−1
7.6.2017 8:29

R60u14d90o50l89f 69M96e34n38t44z58l 4792864437926

To je opravdu zajímavé, nečekal bych, že se už počátkem minulého století vedly takové úvahy. Píše něco bližšího nebo jen tak povšechně?

0/0
7.6.2017 8:40

M56i64l24a46n 11S71t49e29h72l27í34k 7620239123171

Řekl bych, že nepominutelné skutečnosti, jako ustupující ledovce na všech kontinentech, čím dál tím víc splavnější Arktida, čím dál tím častější výskyt živočichů ze subtropů v oblasti mírného pásma, svědčí o tom, že k oteplování planety dochází. Spor je podle mne jenom o tom, jak dalece za to může člověk a jestli mají nějaká opatření reálný smysl.

+3/0
6.6.2017 10:29

D41a95n38a 69T29e77n81z50l52e57r 5170292875303

Momentálně asi opravdu k oteplení dochází. I když je to podle mě daleko složitější než jen změřit teplotu někde na hůrce, kde je budka s teploměrem. Na té hůrce může být chladněji nebo tepleji než v minulosti, například proto, že nedaleko vyrostlo satelitní městečko nebo byl vykácen les a teď tam vede dálnice.

Vzhledem k tomu, že zároveň zaznamenáváme aktivnější Slunce, nemyslím, že těch pár desetitisícin celkového objemu tepla, za které jsme zodpovědní my, lidé, otepluje planetu. Samozřejmě že neděláme dobře, že do toho oteplení ještě vypouštíme CO2.

Místo živení bandy aktivistů a takyvědců, co falšují data a na neznalosti a strachu lidí si vystavěli živnost, bychom ale měli podle mě koukat, abychom co nejdřív vyvinuli technologii, která bude CO2 z atmosféry odstraňovat. Případně něco na vnější odstínění planety (nabízí se jeden z lagrangeových bodů, kam by se daly umístit plachty, které záření pohltí). To druhé by asi bylo lepší a jednodušší, navíc vratné.

+3/0
6.6.2017 15:22

P89a53v33e54l 13V80é61b37r 5289442672581

Paní Dano, existuje krásné, elegantní řešení, odstraňující CO2 z atmosféry: Pěstovat rostliny. Co nejvíc. On je totiž CO2 životodárný a bez něho není, alespoň na naší matičce Zemi, života...

+1/0
6.6.2017 16:24

D42a51n31a 27T51e72n71z25l42e51r 5480892155333

R^ To jste nakousl další velké téma. Vypalování pralesů. Kdesi (v Indonésii?) hoří prales tak, že je to vidět i z oběžné dráhy. Tam to aktivistům nevadí, ale když chce jet člověk na nákup autem, musí se skoro stydět, že ničí planetu. :-)R^

+5/0
6.6.2017 16:56

J37a85n 42Š94v58a24d41l10e83n96k44a 9194899570

Tam jim to taky vadí, ale je to daleko. Bojují proti tomu třeba kampaněmi proti palmovému oleji. Ty olejné palmy se pěstují právě na místě vypáleného pralesa. Ovšem, jak se ukázalo, zelení aktivisté vypalování pralesů a ničení dalších biotopů nepřímo podpořili, když prosadili povinné přimíchávání biopaliv do paliv vyrobených z ropy. Byla to taková naivní představa. Řepka olejná se klidně může pěstovat u nás a dá se z ní vyrábět metylester řepkového oleje (MEŘO), ale k výrobě bioetanolu je potřeba něco, co má hodně cukru. Čím více sluníčka, tím více cukru. Naše brambory či cukrová řepa jsou v porovnání třeba s cukrovou třtinou dosti nevýhodné. Takže někteří vynalézavci přišli na to, že vypěstují cukrovou třtinu někde v tropech, třeba v Amazonii v místě, kde byla dříve panenská příroda, a pak bioetanol dopraví v cisterně do Evropy. Příspěvek k ochraně životního prostředí v tom není vůbec žádný, a ještě si někdo namastí kapsy. I k tomu může vést hodně naivní ekologistická politika. Ale to vy asi z Německa moc dobře znáte, že? U vás už ekologistická hysterie došla hodně daleko (Energiewende).

+3/0
6.6.2017 22:09

D14a59n44a 10T50e84n20z32l18e10r 5350892765253

CO2 bilance by pak byla ale negativní, jestli dobře chápu souvislosti. Zatímco prales "jen" vyroste a pak už si průběžně roste a vyhnívá s téměr nulovou bilancí, pohlcuje vypěstovaná třtina CO2 neustále a každý rok. Zase bude asi problém v tom, že po pár letech toho tam už moc nevyroste.

Energiewende. Obrovské téma. Velice kontroverzní.

0/0
7.6.2017 4:13

J58a74n 21Š81v16a22d75l37e10n42k11a 9724989280

Ten etanol ze třtiny se ovšem spálí, takže se CO2 vrátí do atmosféry. Sušina se pak nechá zetlít.

0/0
7.6.2017 7:58

D19a31n42a 54T38e61n34z83l46e88r 5550142815523

Rozumím... to je fakt... R^

0/0
8.6.2017 8:40

J74a20r85a 58R87a51n32k 1681486699961

Naopak, i v Indonesii aktiviste protestovali, ale zkuste to s 17.000 ostrovy.

0/0
25.6.2017 23:15

J18a51n 90Š82v16a10d18l82e46n32k89a 9904149560

Kdepak, rostliny to nevyřeší. Abyste dosáhl dostatečně velké fixace, musíte vysadit les. Ale takový les fixuje oxid uhličitý jenom do doby, než ty stromy vyrostou. Pak už je bilance CO2 nulová - staré stromy odumírají, biomasa tleje a uvolňuje se z ní CO2. Na jejich místě rostou nové stromy, které CO2 opět fixují. Zajímavější by bylo prozkoumat způsob depozice CO2 v oceánech ve formě různých uhličitanů či jiných uhlíkatých látek (následkem činnosti různých mikrobů). Ty se potom usadí na dně, jsou překryty dalšími usazeninami a načas odstraněny z globálního cyklu uhlíku.

+2/0
6.6.2017 22:12
Foto

W32a86l95d49a 36W44i26n66t71e54r 6577669891859

Asi to nesouvisí a za dobu, co jsem naposledy seděl ve školní lavici, mohlo se toho hodně změnit ve výkladu, ale rostlina, byť nic extra v duchaplném množství neukládá, jak ukládá např. strom ve svém kmeni nejen ze vzduchu, přesto štěpí CO2 a výsledkem jsou sacharidy, jako vlastní energetický zdroj a kyslík. Některé dokonce kupodivu "fungují" i v noci a jsou to rostliny známé ze socialistických obývákových dekorací, jako např. tchýnin jazyk, fíkus aj. Kyslik i v noci, onen způsob jakoby "výroby" se tuším nazýval CAM (už nevím, co to znamená) a k tomu zbavují vzduch smradu po lešťence na nábytek. :-) Měl jsem zato, že takové pole řepky, když už ekologii ve výsledku nic nepřinese, svou plochou může dost přispět k štěpení CO2. Co na to říká NASA? Vždyť právě rostlinstvo má z velké části přispívat k dýchatelné atmosféře (rostlina žádný kyslík navíc samozřejmě nevyrábí) na dlouhých misích a rostlina se samozřejmě nedožívá věku stromu (obecně) a musí být nahrazována, což vyžaduje péči - mise na Mars se určitě neobejde bez zahradníka s titulem. Je mi jasné, že jste se bavil spíše o té uložené kvantitě a strom v tom jasně vede, ale posekat louku, to už je taky pár kubíků ve výsledku pod střechou a někde i vícekrát do roka. :-)

+1/0
7.6.2017 0:07

D50a40n66a 97T72e16n67z64l26e42r 5550152485143

R^Veškerý kyslík by za 300 let ze Země zmizel (prooxidovaly by kovy například), kdyby najednou rostliny přestaly kyslík vyrábět. Takže to množství CO2, odbouraného biomasou je opravdu velké. 300 let není moc dlouhá doba. Přitom se kyslík z planety nedostává do okolního prostoru, je to moc těžká molekula, Země si veškerý kyslík udrží (na rozdíl třeba od vodíku).

+1/0
7.6.2017 3:50



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.